A nem szükséges, de a kellő óvatosság jegyében meghirdetett zárolással kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a kellő óvatosság és végiggondoltság követelményének az éves költségvetés elkészítésénél kellene meghatározó szerepet kapnia. Az időközbeni változtatásoknál csak az elkerülhetetlenül szükséges esetekben kívánatos lépéseket, intézkedéseket foganatosítani. Ugyanis a költségvetés nem csak és nem elsősorban az állami bevételek és kiadások számhalmaza, hanem a piaci erők mellett a gazdaság egyik legfontosabb alakító tényezője is. A szeszélyesen alakuló, nagyon nehezen kiszámítható és tervezhető mai piaci viszonyok között a tudatos költségvetés stabilitása és kiszámíthatósága első rendű fontosságú. Ha tehát a zárolás nem szükségszerű, akkor kívánatosabb lenne tartózkodni ilyen lépések megtételétől. Jelen esetben azonban a „nem szükséges” vélekedés inkább a nemzetközi pénzügyi és legfőképpen a hazai szélesebb közvélemény altatását szolgálja. A fenyegető túlzottdeficit-eljárás, az igen makacsnak tűnő, a GDP 80 százaléka körül ingadozó államadósság, és a második félévben leselkedő veszélyek alighanem szükségessé tették a zárolásokat.
A zárolások indoklásánál az infláció vártnál jóval kedvezőbb alakulását, a jelzett és folyamatban lévő EU-eljárásokkal kapcsolatos esetleges többletkiadásokat, és végül a közfoglalkoztatásra szánt költségvetési keretek mintegy 50 milliárd forintos túllépését említették. Ami az inflációnak a költségvetésre gyakorolt hatását illeti, az kétségtelen, hogy a tervezettől mintegy 2 százalékponttal elmaradó pénzromlás a szokásos inflációs többletbevételek elmaradását hozta. A hazai infláció mélyrepülését döntően a kormány erőltetett, a gazdasági feltételekkel nem számoló rezsipolitikája mozgatja. A költségvetés készítésénél azonban már ismertek voltak a hatósági árak várható alakulását befolyásoló intézkedések, ám úgy tűnik, ennek hatásait a költségvetés készítésénél nem vették figyelembe. Az inflációra való hivatkozás ugyan jól hangzik és kézenfekvőnek is tűnhet, de egyrészt, az első féléves költségvetési adatok a bevételek túlteljesítéséről tanúskodnak, a viszonylag magas hiány egyértelműen a kiadások túllépéséből adódik. Másrészt való igaz, hogy 2014 első felében az árak csak szerény mértékben nőttek, de a fogyasztás részben az árakkal, részben a jövedelmek növekedésével összefüggésben bővült, így a költségvetés inflációval összefüggő helyzete aligha módosulhatott számottevően. Ráadásul a rezsipolitika árhatásai minden jel szerint lassan kifutnak, a második félévben a költségvetés ebből a szempontból javuló helyzettel számolhat.
A gazdaságpolitika és benne a költségvetési politika végiggondoltságával kapcsolatos kételyek igazából a közfoglalkoztatásra fordított kiadások mintegy 50 milliárd forintos túllépésével vetődnek fel. Jogos az a kérdés: mi a fontosabb, az elfogadott költségvetés szigorú betartása, vagy a foglalkoztatás növelésének illúziója? A közfoglalkoztatás társadalmi-gazdasági célszerűségének bonyolult összefüggéseit itt nem tárgyalva, egy példán keresztül lehetne érzékeltetni a közfoglalkoztatás miatti, tervezett költségvetési zárolások gazdasági alapvetéseit. A sajtó által országosan ismertté vált példa szerint egy faluban a közfoglalkoztatottak egyhetes kemény munkával szalmabálákból traktort építettek. Elismerve és méltányolva a közreműködők erőfeszítéseit, de az erre költött költségvetés társadalmi hasznossága, hozadéka nulla. Makrogazdasági szinten a gazdasági kérdés most már csak az, hogy a szalmatraktor építésének társadalmi-gazdasági hasznát a kormány nagyobbra értékeli, mint a minisztériumok költségvetéseiben zárolt tételekét.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.