Az idei év visszafogott inflációját jelentősen támogatta, hogy az élelmiszerárak a tavalyi évhez hasonlóan alacsonyan maradtak, és a tavalyitól elmaradó mértékben ugyan, de folytatódtak a kormányzati rezsicsökkentések. Ennek megfelelően az éves élelmiszer-árindex enyhén, a szabályozott árak éves indexe pedig továbbra is mélyen negatív. Segítette a dezinfláció folytatódását az olajár alakulása is, ami párosulva a relatíve gyenge dollárral az év nagy részében negatívban tartotta a járműüzemanyagárak, valamint a szabadáras háztartási energia éves indexét. Ami pedig az infláció keménymagját illeti, az ipari termékek árait mélyben tartotta az eurózónából importált alacsony infláció, a külkereskedelmi forgalomban nem versengő piaci szolgáltatásoknál viszont az átlagnál jóval magasabb éves fogyasztói-árindexeket láttunk az elmúlt egy évben. Magas maradt az alkohol és a dohánytermékek éves szintű árindexe, ami nem mondható meglepőnek, ami értelemszerűen a dohánytermékek forgalmazásában tavaly nyáron bekövetkezett szabályozói változásokkal magyarázható. A fentiek eredményeképpen összességében 2014-ben éves átlagban nézve gyakorlatilag nem lesz infláció, bár az év utolsó negyedévében a bázishatásnak köszönhetően már emelkedni fog az éves index.
Jövőre az infláció gyorsulása tovább folytatódhat. Számításaink szerint a 3 százalékos célt az év közepe felé fogjuk elérni, év végére pedig 3,6 százalékra is ugorhat a mutató. Ne felejtsük el, hogy addigra tényleg kifutnak a rezsicsökkentések, és ezzel egy nagyon fontos, a dezinflációt mesterségen előidéző hatás tűnik el a statisztikából. Az élelmiszerek árainak alakulását nehéz megjósolni, ám a 2013 januárja óta tartó csaknem töretlen dezinfláció azt sugallja, hogy az élelmiszerárak mostanára igen nyomott szintre kerülhettek, és számos szektorban jelenhetnek meg áremelési törekvések. A helyzetet persze bonyolítja, hogy ha az orosz piacról kiszorított mezőgazdasági termékek nem találnak más exportpiacot maguknak, és a hazai piacon túlkínálathoz vezetnek, az áremelési törekvések könnyen zátonyra futhatnak. A dollár várt erősödésének köszönhetően pedig jövőre az üzemanyagárak, illetve a nyersanyagárak emelkedése is valószínűnek tűnik.
Rátérve a monetáris politika által befolyásolható tényezőkre, mindeddig azt láttuk, hogy bár a gyengülő forintnak emelően kellene hatnia az inflációra a külkereskedelmi forgalomban versengő termékek drágulásán keresztül, a gyenge árfolyam ez irányú hatása az eurózónában látható deflációs kockázatokkal összefüggésben eddig nem igazán mutatkozott meg. Ez a hatás azonban jövőre felgyorsulva jelentkezhet, amennyiben a közeljövőben az Európai Központi Banknak sikerül valamilyen módon inflációt gerjesztenie a térségben. Az EKB azon törekvése, hogy elhárítsa a deflációs veszélyt és emelje az euróövezeti árindexet, Magyarországon magasabb importált inflációban csapódhat le, emelve az ipari termékek árait. Ha pedig a gazdaság élénkülése és a bérkiáramlás is folytatódik, segítve a vásárlóerő növekedését, a piaci szolgáltatások inflációja is a mostaninál magasabb szinten stabilizálódhat.
A jövő év egyik legfontosabb kérdése a hazai piacokon így az lehet, hogy hogyan reagál a monetáris politika a várhatóan gyorsuló éves inflációs mutatókra. A mostani nyomott rövid oldali kamatszintet és a várható inflációt figyelembe véve azt látjuk, hogy jelenleg az előretekintő reálkamatok már bőven a negatív tartományban vannak. A negatív reálkamat segítheti a növekedést, leginkább a fogyasztás és a beruházások élénkítésén keresztül, azonban kis, nyitott, relatíve még mindig magas külső adóssággal rendelkező és alapvetően megtakarítás-hiányos gazdaságban, ahol a gazdaságpolitika a hazai megtakarítások szerepét még növelni is szeretné az államháztartás finanszírozásban, nem feltétlenül lesz hosszabb távon is fenntartható a negatív reálkamat.
Mindezek ellenére azt látjuk, hogy a jegybanki kamatpolitikát kevésbé az inflációs kilátások, sokkal inkább a kockázatérzékelésben esetlegesen bekövetkező változások fogják meghatározni. Bár a Monetáris Tanács elkötelezettnek tűnik amellett, hogy hosszú ideig alacsony szinten tartsa a kamatokat, a globális tőkepiaci hangulat esetleges romlása a jegybank által jelzettnél, vagyis 2015 vége előtt is kamatemeléseket indukálhat. Persze nagy kérdés, hogy romlik-e jövőre a tőkepiaci hangulat és emelkedni fognak-e a kockázati prémiumok. Ennek megítélése azért is nehéz most, mert a vezető jegybankok monetáris politikája elválni látszik egymástól. Az Egyesült Államokban már az olcsó pénz időszakának végét láthatjuk, a Federal Reserve októberre kivezeti eszközvásárlási programját, és fél évvel ezután várhatóan elindulnak a kamatemelések is. Az Európai Központi Bank ugyanakkor még mindig a monetáris enyhítés fázisában van, és éppen azoknak a nem konvencionális monetáris politikai eszközöknek a részletein gondolkodik, amelyeknek bevezetése segítené a gazdasági növekedést és eközben némi inflációt is gerjesztene a térségben. Ha az EKB a közeljövőben elindít egy mennyiségi enyhítési programot, és ezzel alacsonyan tartja a hosszú hozamokat a térségben – dacára a Fed kamatemeléseknek és az emelkedő magyar inflációnak – a hazai monetáris politikára nehezedő szigorítási kényszer a most gondoltnál akár jóval enyhébb is lehet. Ebben az esetben viszont a magyar kamatszintnek az „egyensúlyihoz” való felzárkózása nem rövid, hanem inkább „középtávú történet” lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.