BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
élelmiszer

Orosz embargó: Új piaci lehetőségeket is hoz a tilalom

A gyorsfagyasztott élelmiszerek exportjának bővítésével és termékinnovációval hatékonyan lehet ellensúlyozni az orosz embargó hatásait – véli Losó József. A MIRELITE MIRSA elnöke szerint a tilalom egyik fájó pontja, hogy üzleti kapcsolatokat szakított meg, megszűntekor már új versenytársakkal kell megküzdeni, ugyanakkor pozitív hozadéka az, hogy rákényszeríti a piac szereplőit a további exportpiacokra való belépésre, amely azonban új piaci lehetőségeket teremt
2014.10.31., péntek 05:00

– Milyen állapotban érte az európai zöldség-gyümölcs ágazatot az Oroszország által bejelentett embargó?

– Az idén Európa-szerte jó termést takarítottak be a termelők, a jó eredmények miatt pedig árubőség van. Az Oroszország által bejelentett embargó ebben a helyzetben érte Európát, a lépés pedig piaci zavarokat okozhat, hiszen az oda szánt árumennyiség az EU-ban maradhat. Természetesen minden piaci szereplő megpróbál új export célpontokat találni, ami jelentős növekedési potenciált jelenthet majd akkor, ha az embargó megszűnik. Jó hír, hogy a korlátozások nem minden árucsoportra terjednek ki, a konzervtermékekre például nem.

– Honnan tudják az oroszok pótolni a kieső európai árut?

– A húst minden bizonnyal elsősorban Dél-Amerikából próbálják majd beszerezni. Baromfihúsban amúgy is versenyképes az a régió. A marhahús-beszerzésük szintén Dél-Amerikára, például Argentínára épülhet.

A kínai zöldség-gyümölccsel, például almával a hírek szerint már nehezebb lesz pótolni az európai árut, a minősége és íze ugyanis meg sem közelíti az ittenit. Megfigyelhető lesz majd egy átrendeződés a tilalom alá eső termékek és a helyettesítő termékek tekintetében is, amelyekből nagyobb mennyiséget vásárolnak fel az orosz kereskedők.

– Hogyan hat a bevezetett tilalom az európai, illetve a magyar piacra?

– Több termékkör esetében lehet problémákra számítani, hiszen az uniós belső piacon hirtelen jelentős többlet jelentkezett, amire a kereskedelem biztosan reagál. Mind európai, mind hazai vonatkozásban látni kell azonban azt, hogy a gyártás nem lett olcsóbb, az alapanyag, az energia nem kerül kevesebbe most sem, így a termékek eladási árát a termelők és a gyártók érdemben csökkenteni nem képesek.

– Lehetséges, hogy az ágazat szereplői, és például a Mirelite Mirsa új, akár az EU-n kívüli partnerekkel tud megállapodni?

– Igen, ez a megoldás. Szerencsére a Mirelite Mirsa Zrt. az elmúlt években növelte exportját, így termékeinket ma már több mint 60 külpiacon értékesítjük. Ma már olyan távoli piacokra is szállítunk, mint Dél-Afrika, Tajvan, vagy Chile. Az exportlehetőségek keresése azért is fontos, mert a termést nem hagyhatjuk a földeken, morális okokból sem. Vállalatunk továbbra is fogadja és feldolgozza az alapanyagot és raktárkapacitásainkat igyekszünk jól kihasználni, miközben intenzívebbé tettük az EU-n kívüli exportot és új piacokra lépünk be. Exportunk bővülése szempontjából az embargó pozitív hatása az, hogy számos ázsiai és afrikai kereskedelmi partner most, a némileg alacsonyabb árak mellett engedheti meg magának először azt, hogy minőségi, európai árut, köztük gyorsfagyasztott élelmiszert vegyen. Hosszabb távon ezeken az új piacokon és az orosz piacra a visszakerülve a cég nyertesként kerülhet ki a jelenlegi szituációból.

– Ha viszont nem sikerül a kívánt tempóban értékesíteni a már feldolgozott termékeket, előfordulhat, hogy a jövő évben kevesebb alapanyagot termeltet és vásárol fel a cég?

– Sajnos ilyen is előfordulhat, de mindannyiunk érdeke, hogy ez ne következzen be, hiszen senkinek nem lenne jó. Azt hiszem, hosszabb távon a jelenlegi kedvezőtlen helyzet egyben új piaci lehetőségeket is hoz majd a gyorsfagyasztott termékek gyártói, így vállalatunk számára is, ez pedig előnyt jelent majd a termelő partnereinknek is. Exportsikereink mellett a hazai piacon jelenleg növekszik a termékeink iránti kereslet. Vállalatunk ezért jelenleg is azon dolgozik, hogy újabb üzletláncok polcain találkozhassanak a hazai fogyasztók a termékeinkkel. Ezzel a beszállító partnereink is csak nyerhetnek.

– Marad tehát a világpiac mint kiugrási lehetőség. Itt az erős versenyben hogyan lehet előnyhöz jutni?

– A globális piacon csakis innovációval, termék és technológia-fejlesztésekkel és jó ízű, minőségi termékekkel lehet kitűnni a versenytársak közül. A Mirelite Mirsa az elmúlt négy évben 1,2 milliárd forintot fordított fejlesztésre, ennek döntő részét minőségjavító beruházásokra költöttük, így ma már nemcsak a hazai, de a szigorúbb nemzetközi higiéniai és élelmiszer-biztonsági feltételeknek is megfelelnek termékeink.

Az elmúlt években fejlesztéseink köszönhetően kiépült nyomonkövethetőségi rendszerünk és számítástechnikai hátterünk is világszínvonalú lett. Ezekkel a fejlesztésekkel tudtunk belépni újabb külpiacokra, ezért esetünkben elmondható az, hogy a beruházásaink éppen most, azokban az időkben térülnek meg legjobban, amikor az export kulcskérdéssé válik.

Névjegy

Losó József (62)

1952-ben született Pilisen.

1971-ben érettségizett a budapesti Szent László Gimnáziumban

1977-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki és mérnök-tanári diplomát

1977 és 1979 között a későbbi Mirsa vállalat létrehozásán dolgozott, annak tervezését és előkészítését vezette

1981-től a Mirsa Pest Megyei Hűtőipari Vállalatnál dolgozik

1982-ben doktorált

1984-től a vállalat igazgatója

2003-tól a Mirelite Mirsa Zrt. tulajdonosa és vezetője

Nős, három gyermek édesapja

1952-ben született Pilisen.

1971-ben érettségizett a budapesti Szent László Gimnáziumban

1977-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki és mérnök-tanári diplomát

1977 és 1979 között a későbbi Mirsa vállalat létrehozásán dolgozott, annak tervezését és előkészítését vezette

1981-től a Mirsa Pest Megyei Hűtőipari Vállalatnál dolgozik

1982-ben doktorált

1984-től a vállalat igazgatója

2003-tól a Mirelite Mirsa Zrt. tulajdonosa és vezetője

Nős, három gyermek édesapja -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.