Néhány óra alatt szakértői vélemények és értelmezések százai jelentek meg, miután egy kaliforniai testület úgy döntött egy Uber-sofőr esetében, hogy a cég alkalmazottjának kell tekinteni. A téma és a körülötte fellángolt vita jól érzékelteti, hogy milyen összetett kérdéseket vet fel a társaság, illetve a hozzá hasonló vállalkozások megjelenése és gyors térhódítása. Az okostelefonokra és az egyre több helyen elérhető internetkapcsolatra alapozva ugyanis olyan szolgáltatások és üzleti modellek jelennek meg, amelyek szakítanak a korábbi gyakorlattal.
A közösség erejére építő, megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy), a tulajdonlás helyett a használatot előtérbe helyező gondolkodásmód villámgyorsan terjed világszerte. Ha kicsit nagyobb távolságból figyeljük ezt a modellt, azt látjuk, hogy tulajdonképpen egy gazdaságosabb, kevésbé pazarló konstrukció van születőben.
Ugyanakkor a rövid idő alatt hatalmasra növő vállalkozások szükségszerűen komoly fejtörést okoznak azokban az iparágakban, amelyeknek a működését alapjaiban változtatják meg. Teljes mértékben érthető, hogy a hagyományos cégek igyekeznek védekezni: a héten például Budapesten is demonstráltak a taxisok az Uber miatt. Átmenetileg ugyan megoldást jelent, ha faragunk a szabályokon, szigorítjuk az ellenőrzést, vagy akár betiltunk egy-egy szolgáltatást, de ne legyen kétségünk afelől, hogy mindig jön egy újabb bomba ötlet.
Az Uber, de a szálláshelyek piacán tevékenykedő Airbnb kapcsán is jól látszik, hogy a szabályozási környezet évekkel van lemaradva a piaci fejleményektől. Az új üzleti modelleket bevezető startupok jelentette kihívásra még az Egyesült Államokban sem tudnak időben reagálni a döntéshozók, az Európai Unió nehézkesebb jogalkotói környezetében pedig jelenleg reménytelennek tűnik, hogy korrekt szabályozás szülessen. Hogy mit lehet akkor tenni? Nos, egy régi példával élve, a gyorsvonattal nem érdemes szembeszállni: ha tehetjük, ugorjunk el előle, de még jobb, ha sikerül felpattannunk rá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.