Impulzusvásárlók vagyunk a hírek piacán: a Zuckerberg-galaxisban egyetlen mondat a hír, két szó az üzenet, nincs megértés, csak benyomás. A gazdaság állapotát szeretnénk öt számban összefoglalni: az államadósság-növekedés–munkanélküliség–foglalkoztatottság–infláció bűvkörében élünk, mintha ezek a számok leírnák az életminőséget és a kilátásokat is. Vannak rossz szavak és jók: az éllovas remek, a vártnál rosszabb kerülendő. Egy jobb tőzsdei társaság úgy igyekszik befolyásolni az elemzői konszenzust, hogy eredménye mindig afelett legyen.
Egy második negyedéves előzetes GDP-becslésből így lesz negatív (kommunikációs) helyzet. Holott a számok önmagukban nem lehetnek csúnyák: mi aggatunk rájuk jelzőket. A három mesebeli szám, a hiánynak ez alatt, az inflációnak e körül, a növekedésnek e felett kell lennie – és ugyan valaha volt valami magyarázat arra, hogy miért (GDP-nél emlékeztetünk: ez a szint, amit a lakosság már tényleg növekedésnek érez), valójában ez már senkit se érdekel.
Láttuk, hogy az elmúlt évi felpörgetés után jönnie kell a beruházási beszakadásnak. Pontosan lehet tudni, hogy a mezőgazdaság teljesítményében az első féléves (pláne az előzetes) adatnál több a becslés, mint a tény. Júniusban még bőven arattak, alig pár hete ért véget a munka a búzával, nincsenek még összesített teljes adatok. A mezőgazdaság teljesítménye a harmadik negyedéves adatoknál kezdi a valós képet adni, ez egy ilyen műfaj: a végeredményből lehet jól visszaosztani.
Természetes, hogy a magyar gazdaság az uniós átlagnál gyorsabban, de a régiós államok szintje alatt növekszik. Nem voltunk többre képesek az elmúlt tíz évben, és nincs, ami változtatna a helyzeten. A magyar gazdaság végletesen kettészakadt: területi értelemben keletre és nyugatra is persze, de az exporta termelő és gyorsan növekvő feldolgozóipari cégekre és a stagnáló belföldi piacon valahogy tengődő többi vállalkozásra. Nincs magyar sztori, csak a nemzetközi befektetők húznak, és futjuk az autóipar óriási kockázatát.
Nem a 2,7 százalék a probléma (lehet több is talán), hanem az, ahogyan kijön.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.