Egyszer előfordulhat az is, hogy egy miniszterelnököt is meg lehet győzni – legalábbis félig-meddig. Ha az egészségügy legalább olyan hatékonyan tudna élni az informatika adta előnyökkel, mint az adóhivatal, akkor minimum felére csökkenne a várakozási idő a rendelőkben.
Legalábbis nem kellene minden egyes betegnek minden egyes orvosnál azzal kezdenie, hogy bemutatja a megsárgult papírjait, valamint felsorolja, hol, mivel, miért kezelték, milyen gyógyszereket szed, és van-e allergiája.
Van persze az online kasszák sztorijában is jó dolog meg üzlet – azért az összeköttetést jobbára a kormányfőhöz közel álló Garancsi István többségi tulajdonában álló cég biztosítja: a tavalyi másfél milliárdos forgalom mellé majd negyedmilliárdos üzemi eredmény társult, pedig ez csak az indulás éve volt. Vállalkozni tudni kell.
Eredmény azonban az állam oldalán is van: a bővülő költségvetési bevételek és a statisztika küzdelme a folyton változó világgal mutatja, hogy a rendszert érdemes volt bevezetni. Az, hogy az adóhivatal elkezdte használni a technikát, legalább megnehezítette a csalást, és többeket kényszerített tevékenységüknek a legalizálására.
Nem volt az út könnyű – és nem csupán a hivatalok szokásos bénázása nehezítette az új rendszerek bevezetését. Lássuk be: az érintettek sem rohantak azonnal beköttetni az új kasszákat, úgy húzták az időt, ahogy lehetett. Az adócsalás felénk össznépi játék: még mindig olcsóbb számla nélkül, és még mindig vannak olyan területek, ahol fel sem merül a nyugta kitöltése fizetés előtt.
Technikailag persze elképzelhető egy ennél is jobb rendszer, amelyben minden adat befut az adóhatósághoz, így aztán a hivatal még alaposabb és sokrétűbb ellenőrzést folytathat le mindenütt, és nemcsak a Lamborghini javításáról szóló számla meglétét vizsgálhatja, de azt is, miből tellett a luxuskocsira. Erről azonban még nehezebb lesz meggyőzni az elitet. Mert a politikusnak fodrásza csak egy lehet, de gazdag barátja viszonylag sok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.