BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Donald Trump

Carrier-kapitalizmus

2016.12.12., hétfő 05:00

Lankadatlan lelkesedéssel előlegezi meg Donald Trump gazdaságpolitikáját, adócsökkentési, infrastruktúra-fejlesztési és szabályozáslazítási elképzeléseit a Wall Street, ahol történelmi rekordokat döntögetnek a részvényindexek. A befektetők mintha nem vennék komolyan a megválasztott elnök fenyegetőzését, hogy súlyos büntetővámmal sújtja azon feldolgozóipari cégeket, amelyek külföldre, elsősorban Mexikóba helyezik át termelésüket.

Márpedig ha beváltja ígéretét, akkor éppen a részvényesek profitmaximalizáló érdekei sérülnek, a források hatékony felhasználásának, tágabban a szabadpiacnak az elve szenved csorbát.

A minapi közjátékot valóban el lehetne intézni kézlegyintéssel, ha a következményei nem hordoznának magukban aggasztó elemeket, s nemcsak az Egyesült Államokat, hanem a kapitalizmus jövőjét illetően is. Történt ugyanis, hogy Donald Trump meghallotta a panaszkodó munkások hangját a tévéhíradókban, miután az indianai hűtő- és fűtőberendezéseket gyártó Carrier cég bejelentette: megszüntet több mint ezer munkahelyet, és áthelyezi őket az amerikai határ déli oldalára, ahol minden olcsóbb, ezért a termék versenyképesebb.

Kapott az alkalmon Trump, hogy kampányígéretének megfelelően bizonyítsa: ezt nem hagyja. Leendő alelnökével, Mike Pence indianai kormányzóval a helyszínre sietett, s hétmillió dolláros adókedvezménnyel lebeszélte a vállalat vezetőségét a terv végrehajtásáról. Így is eltűnnek állások, de a publikumot a reklámozott eredmény érdekli. Korábban a Fordnak is megüzente Trump, ha Mexikóban folytatja a tevékenységét, 35 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokba visszaérkező járművekre.

A történet innen indul igazán. A Carrier anyacége, a United Technologies évente ötvenmilliárd dolláros bevételt könyvel el, s hagyta magát meggyőzni, mert nem mellékesen a Pentagon beszállítója is, s értett az üzenetből, függetlenül attól, hogy a védelmi minisztérium szigorú beszerzési szabályai miatt csak törvénytelen módszerekkel lehetne visszavonni a megrendeléseket. A demokraták balszárnyán a népszerű Bernie Sanders azért bírálta Trumpot, mert büntetés helyett adóengedményt kínált a Carriernek, és nem zsarolta meg nyíltan a United Technologiest, hogy eleshet a Pentagon-üzlettől.

A Ford szintén megígérte, hogy nem viszi Mexikóba az egyik Lincoln modell összeszerelését, mert Trump adó- és szabályozási törekvései elgondolkodtatták. Az autógyártó, amely 85 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Államokban és 8800-at Mexikóban, azt várja, hogy a Trump-kormány enyhítse a környezetvédelmi előírásokat, amelyek miatt több elektromos autót kényszerülnek piacra dobni, mint amennyire kereslet mutatkozik. Amúgy meg a mexikói–amerikai–kanadai autóipar olyan szerves egységet képez, hogy ha egyetlen cég ellen beavatkoznak, akkor mindhárom ország rosszul jár.

A múlt munkahelyeit visszasíró rozsdaövezeti amerikaiakat támogató Trump-kampány miatt homályban maradnak a tényleges folyamatok, hogy például Indianában a jövő iparágának tekinthető tisztaenergia-ágazatban már 48 ezren dolgoznak, majdnem annyian, mint az autóalkatrész-szektorban. S bár 2000 és 2010 között 5,6 millió feldolgozóipari munkahely szűnt meg az Egyesült Államokban, ennek fő oka az automatizálás s nem a kereskedelmi egyezmények hatása.

A megszólaló szakértők, köztük a harvardi Larry Summers volt pénzügyminiszter, attól félnek, hogy az egyedi elbírálások, alkuk – mifelénk is jól ismert – kapitalista rendszere alakulhat ki, gyengül a jog uralma, s helyét a politikai kapcsolat foglalja el, annak nyomán pedig csökkenhetnek a beruházások, lanyhulhat az innováció. A Financial Times vezércikke szerint így mindannyian szegényebbek leszünk. Trumphoz hasonlóan ugyanis a kínai vezetés is fogja és irányítja a külföldön befektető cégek kezét. Az unióból kifelé tartó brit kormány egyelőre ismeretlen eszközökkel vette rá a Nissant, hogy ne zárja be a sunderlandi gyárát, Németország pedig az EU egészében vizsgálná a bejövő nemzetközi tőke szándékait az „érzékeny” iparágakban. Elhangzanak azonban olyan érvek is, hogy a második világháború után az Egyesült Államokban a cég iránti hűséget emelkedő bérekkel, a munkahely biztonságával és szociális juttatásokkal honorálták, de a nyolcvanas évektől elfogadott normává vált a részvényesek kiszolgálása és a költségcsökkentés. Most megint változhat a társadalmi norma, ami jó dolog. De egyáltalán nem mindegy, hogy versenyképességben, hatékonyságban, jogállami hanyatlásban milyen árat fizetünk érte.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.