Fontos cikk jelent meg a Világgazdaság június 21-i számában Csath Magdolna professzor asszony tollából. A Digitális versenyképességünk című írás az IMD svájci versenyképesség-kutató tanulmányát elemzi. Csak néhány adat emlékeztetőül: a hatvanhárom ország digitális versenyképességét érintő felmérés szerint a digitális területen visszaestünk, és csak negyvenhatodikak vagyunk.
A digitális versenyképességet három mutatócsoport vizsgálata alapján mérték: tudásszint, technológiai szint és felkészültség a jövőre. Minden mutatóban rontottunk vagy stagnálunk,
a technológiai szintünk még elfogadható, míg az ország jövőre való felkészültsége és tudásszintje drámaian rossz. Hiába jó a mutatónk például a digitalizáció szabályozási környezete tekintetében, ha Magyarország a társadalom digitális és technológiai felkészültsége, a felnőttképzés, az e-ügyintézés elterjedtsége és a kiberbiztonság tekintetében is az utolsók között kullog. Ez az ország általános versenyképességét veszélyeztetheti.
Egyetértek Csath Magdolnával: „hiába fordítunk ugyanis egyre többet a technológiára, ha nincs, aki azt hozzáértően és motiváltan működtetni fogja”.
Számos alkalommal érintettem már ezt a problémakört. Általában úgy hivatkozom rá, mint a 3I-re. Azaz: hiába van meg az I(nfrastruktúra), ha az I(gény) és az I(smeret) hiányos. Akármilyen kampány indul a digitalizáció serkentésére: amíg a megfelelő igény és kellő mennyiségű ismeret nem áll rendelkezésre, lehetetlen még a legjobb szándékú program megvalósítása is.
Tehát hiába van infrastruktúra, szoftverek és eszközök: az igény és a megfelelő ismeretek hiányában nem fogják tudni megfelelően betölteni azt a feladatot, amely nélkül egyébként két-három év múlva már nem lehet létezni.
Hogy miért mondok két-három évet? Mert
az infokommunikációs technológiák fejlődése a korábbi, lineáris fejlődésből exponenciális gyorsulásba váltott – ez kiugró mértékben megnöveli a szakma és a döntéshozók felelősségét.
A tudásszint növelésén nem szabad spórolni, mert Magyarország csak így juthat versenyelőnyhöz. Ez számos tényezőt foglal magában: a digitális kompetencia kiemelten fontos kérdés, ideális esetben gyakorlatilag minden magyar állampolgár számára. Külön is ki kell emelni az IT-biztonság tudatosságának a civil társadalmon belüli jelentős növelését. És akkor még nem beszéltünk a pillanatokon belül valósággá váló mesterséges intelligenciával, robotikával való napi együttélés gyakorlati tudnivalóinak elkerülhetetlenségéről – ennek minél többek számára magától értetődővé kell válnia. Külön is hangsúlyozni kell a pedagógusok felkészítését a már a 21. században született „digitális bennszülöttek” korszerű és élményt nyújtó oktatására. (Az IT-biztonság közérthetően nevű modul és a nem informatika szakos pedagógusokat felkészítő, IKT pedagógusoknak című anyagunk idén rangos nemzetközi díjat kapott).
A digitális szakadék csökkentése érdekében maximálisan támogatjuk a kormányzat digitális jóléthez kapcsolódó projektjeit.
Az igény felkeltésében – társaságunk közhasznú tevékenységének keretében – a digitális esélyegyenlőség (DE!) szellemében idén már tizenkettedszer rendezzük meg az ingyenes, élő videoközvetítésen is nyomon követhető konferenciánkat, amelyen az információs társadalom legfontosabb kérdéseire hívjuk fel a figyelmet – a kedvet csináló előnyökre és hangsúlyosan a kockázatokra és mellékhatásokra is.
Tudjuk, hogy számos jó kezdeményezés működik ezekben a témákban. Meggyőződésünk, hogy csak ezek szinergiája vezethet áttöréshez Magyarország versenyképessége érdekében. Nagyon fontos az eredmények hivatalos elismertségének jelentős fokozása a magyar társadalom digitális jólléte érdekében.
Az idén ötvenéves NJSZT minden együttműködésre nyitott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.