A szélsőséges időjárási helyzetek szinte már mindennapi életünk részévé váltak. Általános vélemény, hogy a digitális forradalom mellett a klímavédelem lesz a 21. század legfontosabb társadalmi és gazdasági következményekkel járó kihívása. A kérdéssel környezetvédelmi és energetikai szakértők mellett egyre többet foglalkoznak pénzügyi szakemberek, sőt jegybankárok is. Pedig az infláció kordában tartása vagy a pénzügyi stabilitás biztosítása felett őrködő központi bankok tevékenységétől első hallásra távolinak tűnhetnek a klímavédelem problémái.
A klímaváltozás súlyos pénzügyi következményekkel jár. A kockázatok – például időjárási jelenségek miatti károk – közvetlenül is hatással lehetnek a pénzügyi közvetítő rendszer szereplőinek (például biztosítók) helyzetére.
Eközben a bankrendszer finanszírozási kapcsolatain keresztül is szorosan összefonódik a szénhidrogén-alapú technológiákat alkalmazó iparágakkal. A technológiai rendszerek zöldtechnológiákkal való leváltása közvetve a banki eszközök gyors értékvesztését is magával vonhatja. A pénzügyi stabilitásra gyakorolt hatások miatt a jegybanki aktivitás elsőként ezen kockázatok feltárásában és kezelésében erősödött. A lehetőségek tárháza meglehetősen széles. Nemzetközi diskurzusokban az átfogó adatgyűjtéstől és kockázatelemzéstől kezdve a szemléletformáláson át a prudenciális szabályozásba épített ösztönzőkig merülnek fel ötletek.
Az új technológiák elterjedésével járó transzformációs időszakok központi kérdése a finanszírozás. Nem véletlen, hogy az elmúlt ötszáz év ipari forradalmai rendre egybeestek a pénzügyi rendszer alapvető átalakulásával is. A Világbank számításai szerint a Földön 2030-ig több mint 90 ezermilliárd dollár összértékű klímaberuházásra lenne szükség.
Ez az összeg évekre lebontva azt jelenti, hogy minden évben annyit kellene csak a klímavédelmi beruházásokra fordítani, mint amennyit jelenleg az eurózóna és az Egyesült Államok gazdaságai együttvéve az élet minden területén beruházási kiadásként elköltenek. A szükséges finanszírozást azonban két tényező is akadályozza.
Egyrészt a globális államadósság historikusan magas szinten áll, korlátozva a költségvetések finanszírozási kapacitását. Másrészt a magánforrások mobilizálását hátráltatja a pénzügyi rendszer működésére – napjainkban is – jellemző úgynevezett pénzügyi rövidlátás.
Ez utóbbi azt jelenti, hogy a befektetési döntésekben a rövid távú pénzügyi előnyök lényegesen nagyobb hangsúlyt kapnak, mint a hosszú távú megtérülési és fenntarthatósági szempontok. Márpedig a zöldberuházások tipikusan hosszabb távú finanszírozást igénylő projektek. E téren léphetnek be ismét a jegybankok. A zöldfinanszírozási piac keresleti és kínálati feltételeinek egyidejű fejlesztése, a pénzügyi rendszer hosszabb távú befektetések irányába való elmozdítása és a zöldpénzügyek oktatásba történő beépítése lépésről lépésre ható folyamat.
Emellett szakmai vitákban piacépítő jelleggel a központi bankok úgynevezett mennyiségi lazító programjainak hatékonyabb alkalmazása is felmerült. E téren azonban a fejlett világ jegybankjainak programjai, a hagyományos – üvegházhatású gázok kibocsátásában aktív – iparágak fennmaradó túlsúlyával, egyelőre épp ellentétes irányba hatottak.
A fenntarthatóbb, zöldebb jövőért való cselekvés egyre szélesebb körben fogalmazódik meg. Ehhez természetesen fontos minden egyéni kis lépés is. Ugyanakkor a világ gazdasági és pénzügyi rendszerei még nem támogatják kellően hatékonyan az átállást. Az utóbbi rendszerek esetében a központi bankok lehetnek majd a fejlődés katalizátorai. Jó hír, hogy a folyamat megkezdődött, és számunkra különösen fontos, hogy a Magyar Nemzeti Bank februárban meghirdetett zöldprogramjával e téren is az elsők közé tartozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.