Egy ország költségvetése a bevételi oldalon tükrözi a korábbi gazdasági döntések mai eredményeit, a kiadási oldalon pedig befolyásolja a jövő gazdasági fejleményeit. Nehezíti a tervezést, hogy míg a költségvetés adott évre készül, a bevételi és a kiadási oldalon egyaránt hosszabb távú folyamatokkal kapcsolatos adatok szerepelnek. A bevételek korábbi, esetenként több éve hozott gazdaságpolitikai döntések következményei lehetnek, a kiadási adatok pedig felgyorsíthatnak vagy lelassíthatnak jövőbeli fejlődési folyamatokat. Készülve a 2020. évi költségvetésre, nyilvánvalóan elemezni kell a múltbeli folyamatok mai hatásait, amelyek a legfontosabb makroszámokban összegeződnek.
Fontos vizsgálandó kérdés, hogy a korábban hozott beruházási döntések – legyenek azok európai uniós vagy hazai forrásból finanszírozottak – milyen hatást gyakorolnak a gazdasági növekedésre.
Ez a hatás leginkább attól függ, hogy milyen jól voltak meghatározva a beruházási célok, valamint hogy milyen hatékony volt a végrehajtás. A hatékonyság szempontjából azt is értékelni kell, hogy a beruházásokhoz adott vissza nem térítendő összegek megtérülése milyen hatékony nemzetgazdasági szempontból.
A létrejövő többletkapacitással olyan termékek előállítása bővült-e, amelyek piaci kereslete egy esetleges válság esetén sem esik vissza nagyobb mértékben, ezáltal megőrizhetők maradnak-e a munkahelyek. De át kell tekinteni a bérekkel és az adókkal kapcsolatos megállapodások hatásait is. Ezek ugyanis hosszabb távon is befolyásolják a költségvetés személyi jövedelemadóból, szociális hozzájárulásból, áfából és társasági adóból származó bevételeit.
A bevételi oldalhoz hasonlóan a kiadási oldalon is a jelen és a jövő szempontjából egyaránt fontos tételek jelennek meg. A 2020. évi költségvetés kapcsán azt már tudjuk, hogy a családtámogatás továbbra is elsőbbséget fog élvezni.
Azonban nagy kérdés, hogy mennyi pénz juthat az egymással versenyző további különböző, már korábban betervezett programokra, mint például a Modern városok, Modern falvak vagy a Falusi CSOK programra, miközben fontos lenne a gazdaság válságálló képességének javítása, vagy ahogyan a pénzügyminisztérium fogalmaz, a gazdaságvédelem. A gazdaságvédelem egyrészt jelenthet további adósságcsökkentést, de ehhez – ha nem „vágni” akarunk – gazdasági növekedés kell, erre viszont az esetleges válsághelyzet negatív hatással lehet.
De jelenthet a gazdaságvédelem hatékonyságjavítást is, ami a pénzek gondosabb, takarékosabb felhasználását teszi szükségessé.
Vagyis azt, hogy kevesebb pénzből hozzunk ki több és jobb eredményt. Ez hatékonyabb, összehangoltabb állami működést, a felesleges átfedések megszüntetését és a bürokrácia radikális csökkentését igényli. Mindezt úgy, hogy közben a távolabbi jövő szempontjából fontos mai befektetések se maradjanak el. Az ilyen beruházási igényekre rávilágít néhány friss Eurostat-adat (2019. március 13-i megjelenés).
Az egyik a kutatás-fejlesztésre, innovációra fordított összeg. Ez Magyarországon 2017-ben a GDP 1,35 százalékát tette ki.
Az uniós átlag 2,06 százalék. A teljes magyar értékből a kormányzati arány 0,17 százalék. Értékben egy főre vetítve 171 eurót szántunk kutatás-fejlesztésre, ebből állami ráfordítás 21,4 euró volt (uniós átlag: 620 és 70 euró). A kutatás-fejlesztési ráfordítások hatása általában hosszabb távon jelentkezik. Egyik jele az innovatív cégek, a másik az innováció területén foglalkoztatottak arányának növekedése lehet. Ezek az arányok fontosak a költségvetés jövőbeli bevételeinek növelhetősége szempontjából is.
Kapcsolódó figyelemre méltó adat, hogy 2016-ban a valamilyen innovációt végrehajtó cégek aránya Magyarországon 27,6 százalék volt. A cseh érték 44,9, az osztrák pedig 61,4 százalék.
Az innováción belül folyamatinnovációt megvalósító cégek aránya pedig csupán 4,7 százalék, a cseh érték 9,1, az osztrák 12 százalék. Ez utóbbi adat érzékelteti a digitalizáció sikeres terjedésének egyik lehetséges korlátját is, hiszen a sikeres digitalizációhoz általában a folyamatok átszervezésére, megújítására is szükség van.
Ezek után nem meglepő, hogy az innovatív munkát végzők aránya 2018-ban Magyarországon 15,4 százalék volt.
Ezen belül az érték az iparban 6,9. Ha nem is közvetlenül, de nyilván kapcsolódó adat a felsőfokú végzettségűek aránya a 25–64 éves korcsoportban. Ez nálunk 2018-ban 25,1, az Európai Unióban 32,2 százalék. Az említett területek esetén a jelen kiadásainak gazdaságélénkítő és válságellenálló képességet javító hatásai nem egy éven belül, hanem hosszabb távon jelentkeznek. De ha ma lemondunk róluk, akkor azzal a jövőbeli költségvetési bevételek növelési lehetőségeit veszélyeztetjük. Éppen ezért kíván megfontolt, hatékonyságra törekvő, de jövőorientált tervezőmunkát a mindenkori költségvetés összeállítása.
Válságveszély esetén pedig különösen fontos a válságálló képesség tartós erősítése, vagyis a mai döntésekkel egyben a hosszabb távú fenntartható fejlődés esélyeinek növelése. Hiszen ha jön egy válság, az nem egy évig tart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.