Az Európai Parlament és Bizottság fókuszában hangsúlyosan jelenik meg a klímasemleges gazdasági átalakulás szabályozása, a digitalizáció erősítése, a pénzügyi bűnözés elleni harc, az adatvédelem vagy akár a bankunió és a tőkepiaci unió erősítése.
Mindezek mellett több specifikus szabályozás felülvizsgálatát, bevezetését tervezik uniós szinten, mint az ESG-befektetések minősítése vagy a MiFID 2 rezsim.
Nehezíti a helyzetet, hogy miközben az EU elkötelezett a szabályozási konvergencia mellett, a Brexit és más geopolitikai kockázatok ellene hatnak a szabályok egységesítésének.
Az Európai Bizottság új elnöke, Ursula von der Leyen ötéves időtávra vonatkozó politikai irányelveiben is számos olyan célt fogalmazott meg, amely érinti a pénzügyi intézményrendszert.
A pénzügyi szolgáltatásokért is felelős EU-s biztosnak (Valdis Dombrovskis) több témában folytatnia kell a korábbi időszakban elindult intézkedéseket, és új területen is kell előterjesztéseket készítenie.
A már megindult folyamatok közül kiemelkedik a bankunió befejezése, amely az egységes betétbiztosítás (EDIS) és az egységes szanálási alap (SRF) szabályainak véglegesítését célozza, vagy a tőkepiaci unió erősítése, a vállalatfinanszírozási korlátok kezelése, a vállalatok finanszírozási forrásainak diverzifikálása.
További fontos célkitűzés a határokon átnyúló befektetések megkönnyítése, a pénzügyi felügyeleti rendszer fejlesztése, valamint a fizetésképtelenségi és az adóeljárások harmonizálása.
Az új szabályozások között szerepel még a zöldfinanszírozási mechanizmusok kidolgozása, a fintech stratégia előterjesztése, a digitalizáció támogatása, az új, átfogó megközelítés előterjesztése a pénzmosás és a terrorista tevékenységek finanszírozásának megelőzésére, a hitelscoring és az adatvédelemi szabályok összhangba hozása vagy akár a hitelbírálatok során alkalmazott, mesterséges intelligenciára épülő megoldások szabályozása.
További konkrét szabályozás várható a társadalmi és környezeti hatású (ESG) befektetések minél pontosabb meghatározására, különös tekintettel a környezeti faktorra, a PRIIPs szabályozás módosítására vagy a páneurópai nyugdíjtermék (PEPP) létrehozására.
Mindezek mellett a bizottság kiemelt figyelmet kíván fordítani a pénzügyi stabilitás fenntartására, az erre vonatozó mikro- és makroprudenciális szabályozási keretrendszer további erősítésére és finomhangolására.
Új feladatként jelent meg a rendszerben a Brexit kockázatainak kezelése és az Egyesült Királyságból határon átnyúlva nyújtott pénzügyi és befektetési szolgáltatások kereteinek meghatározása, ami meglepően sok pénzmozgást érint.
Az EU-s – elsősorban a pénzügyi – szabályozásban Lámfalussy-folyamatnak nevezik azt a jogalkotási normatívát, amely az EU-s szabályozások négy különálló szintjének a meghatározását célozza, ám ez soha nem valósult meg az eredeti szándék szerint.
Az elképzelés az, hogy az első szinten leginkább csak elvi jelentőségű keretszabályokat rögzítene az európai jog, a másodikon a valódi piaci tapasztalatok és működés alapján határoznák meg a végrehajtási szabályokat.
A harmadik szinten az EU-s felügyeleti hatóságok iránymutatásokat, technikai rendelkezéseket határoznának meg egy-egy specifikus kérdés kezelésére, míg a negyediken az érintett tagállami hatóságok közötti konvergencia útján is történik a jogérvényesítés ellenőrzése.
Ez az átlátható szisztéma a valóságban ritkán valósult meg, pedig nagy előnye, hogy a részletezettség második szintje lehetővé teszi a szabályozó testületek számára, hogy gyorsabban reagáljanak a feltörekvő piaci tendenciákra és kockázatokra, valamint az innovációra és a technológiai fejlődésre.
A Lámfalussy-folyamat megfelelő követése szükségessé teszi az első és a második szint közti egyértelműbb elhatárolást. A mostani elképzelések szerint a jövőben a legmagasabb szintű törvényalkotásnak nem lesz célja adatok, képletek és küszöbértékek meghatározása.
Látható, hogy se vége, se hossza, azoknak a szabályozásoknak, amelyeket az Európai Unió különböző szervezetei (bizottság, parlament, ESMA, EBA, EIOPA stb.) 2020-ban, majd az azt követő néhány évben módosítani akarnak, és meglehetősen hosszú az a lista is, amelyen az új szabályozások szerepelnek.
Ez nem is lenne baj, ha az újabb és újabb adatközvetítő rendszerek és adatelvárások eredményeként az EU intézményei maguk is adatszolgáltatóvá válnának, ahonnan a pénzügyi szféra ki tudja elégíteni saját információigényét a döntés-előkészítés területén, vagy megteremtenék az új megoldásokkal operáló kisebb cégekkel való együttműködés kereteit.
Ezeknek a feltételeknek az alapjai megtalálhatók az európai jogalkotó szervezetek elképzelései között, vagyis remélhető, hogy meg is valósulnak egyszer. Ám a gyors technológiai fejlődés és a válságtapasztalatok együttesen nagy változásokat vetítenek előre, kérdés az időtáv és az, hogy ehhez ki hogyan tud alkalmazkodni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.