BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Megtévesztés

A GVH előre szólt, most már büntet

A versenyhivatal figyeli a koronavírus árnyékában megjelenő reklámok, fogyasztói tájékoztatások megfelelőségét.
2020.03.25., szerda 16:16

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a március 13-án közzétett sajtóközleményében megüzente, hogy figyeli a koronavírus árnyékában megjelenő reklámok, fogyasztói tájékoztatások megfelelőségét, sőt, igyekezett segítséget nyújtani a vállalkozásoknak és a hirdetőknek: listába szedve összegezte, hogy az egyes kereskedelmi gyakorlatok, kommunikációk kialakításakor mire kell figyelniük a cégeknek, és főleg mit ne tegyenek. A GVH tehát előbb figyelmeztetett, és tíz nap türelmi idő után, mostantól vizsgál. A március 23-án közzétett sajtóközleményében már azt olvashatjuk, hogy

eljárást indított a www.shopolo.hu weboldalon, valamint a Facebook- és Instagram-posztokban az Antiseptic és az Antivirus elnevezésű terméket népszerűsítő vállalkozással szemben, mert valószínűsíthetően megalapozatlan információkat közölt a termék felhasználási tulajdonságairól, különösen a vírusokkal és a baktériumokkal szembeni védelemre való alkalmasságáról.

Még nem késő a március 13-án közzétett GVH-közleményben megjelent listának minden mondatát komolyan venni, ahogyan azt is, hogy mit is jelent a kereskedelmi gyakorlat. Felejtsük el a gyakorlat szó hétköznapi, közismert jelentését, mert akár egyetlen megtévesztő reklám, poszt, hirdetés is elég a büntetéshez, nincs szükség ismételt magatartásra. A definíció magában foglal minden, az áru fogyasztók részére történő értékesítésével, szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartást, ami nemcsak tévedésben, de mulasztásban is megnyilvánulhat. Nagyon leegyszerűsítve: minden, amit a cég a terméke, szolgáltatása kelendőségének fokozása érdekében közread, vagy éppen elhallgat, kereskedelmi gyakorlat lehet.

Járványhelyzetben nyilvánvalóan bírságra számíthatnak azok a cégek, amelyek megalapozatlanul állítják, keltik azt a látszatot vagy sugallják reklámjukban vagy egyéb, a fogyasztónak nyújtott tájékoztatásukban, hogy termékük vagy szolgáltatásuk védő, megelőző vagy gyógyhatással rendelkezik a koronavírus ellen vagy kapcsán.

A rendelkezésünkre álló sajtóhírek szerint nincs ismert ellenszere a Covid–19 vírusnak, ugyanakkor a fogyasztók megtévesztése miatti versenyfelügyeleti eljárásokban a bizonyítás terhe a vállalkozáson van, vagyis az állítás valóságát, megalapozottságát a reklámozó cégnek kell a hivatal felhívására bizonyítania. Ha ez nem sikerül, akkor azt vélelmezi a GVH, hogy valótlan – ezáltal megtévesztő – volt a kereskedelmi kommunikáció tartalma, és büntetni fog.

Fotó: Pixabay

Ráadásul, például az élelmiszer esetében – és az étrend-kiegészítő is annak minősül – generálisan tiltott az úgynevezett egészségre vonatkozó állítások alkalmazása, és emiatt a betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonság meglétére irányuló bizonyítási kísérleteknek a GVH előtti eljárásokban eleve nincs relevanciájuk. „Állítások” alatt pedig nemcsak a kijelentéseket kell érteni, hanem annak a sugallását is, hogy az adott élelmiszer vagy annak valamely alkotóeleme és az egészség között összefüggés van.

A március 13-i közlemény az átlagfogyasztó modellje kapcsán is érdekes. A GVH az egyes fogyasztóvédelmi versenyfelügyeleti eljárásaiban, amikor meghatározza, hogy pontosan hogyan érthette a megcélzott fogyasztó a vizsgált reklám fő üzenetét, az adott helyzetben racionálisan eljáró fogyasztót modellez. Azonban a Covid–19 vírus által okozott megbetegedésekre tekintettel kiadott közleményében úgy fogalmaz a hivatal, hogy

a célzott fogyasztói kör az átlagosnál kiszolgáltatottabb lehet.

Nem elég tehát lemodellezni, hogy egy átlag hétköznapon egy átlagfogyasztó egy-egy kereskedelmi kommunikáció neki szóló üzenetét hogyan értheti. Jobb, ha fokozott figyelemmel vannak a reklám készítésekor a vállalkozások az adott járványügyi vészhelyzetre, és ennek a körülménynek alapulvételével modellezik például egy vény nélkül kiadható gyógyszer reklámjának elkészítésekor, hogy a közreadni szánt tájékoztatás tárgyilagos-e, és az engedélyezett alkalmazási előírás keretein belül, vagy esetleg azon túlterjeszkedően mutatja-e be a készítményt. Azt érdemes beazonosítani, méghozzá bármely iparág bármely terméke, szolgáltatása kapcsán, hogy az átlagfogyasztónak ebben a rendkívüli időszakban mit üzen és mit nem az adott reklám. A bírságok elkerülése érdekében igen körültekintően ütköztetni kell a marketing-, a dizájnszempontok és az irányadó jogszabályok elvárásait.

A március 13-i sajtóközlemény azt is „megsúgja”, hogy készletezni és akciózni is körültekintőbben kell. A kiskereskedelemben felvásárlások tapasztalhatók, vagyis

ha a meghirdetett akció legelső napjának reggelén elfogynak az érintett termékek, nem biztos, hogy például egy csalogató reklám gyanújával megindított versenyfelügyeleti eljárásban sikeres lesz az a védekezés, hogy máskor bőven elég szokott lenni ugyanez a mennyiség az adott áruból.

A hivatal a véleményvezéreket és a hirdetések közzétevőit is megszólítja azzal, hogy megfontolásra ajánlja a hirdetések közzétételének megszüntetését, ha egy-egy termék, szolgáltatás népszerűsítése nincs összhangban a sajtóközleményben kilistázott elvárásokkal. Vagyis a fogyasztók megtévesztésének elkerülése érdekében nemcsak a reklámozóktól, de az influencerektől és a hirdetést közzétevőktől is a rendkívüli helyzetet figyelembe vevő, felelős viselkedést vár el a hivatal. A szakmai gondosság mércéje ebben a rendkívüli helyzetben új értelmezést nyerhet, és relevánsabb lehet, mint eddig bármikor.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.