November 12-én jelent meg az IMD Versenyképesség-kutató Központ legfrissebb tehetség- és versenyképesség-elemzése (Talent Competitiveness Report). Három fő területen 31 mutatót vizsgáltak, ezek egy része statisztikai adat, a többi pedig kérdőíves felmérésből származik. Az utóbbiak aránya elég nagy (54,8 százalék). A három terület a humán vagyonba történő beruházások, az ország vonzereje és a jövőre való felkészültség. A megállapításokat ismertető sajtótájékoztatón a kutatók azt hangsúlyozták, hogy az idei eredmények azért különösen fontosak, mivel a világgazdaság egyrészt válságban, másrészt jelentős átalakulásban van. A változások közepette pedig a sikerhez vezető út megtalálása a rendelkezésre álló tudástól és képességektől függ leginkább.
A 63 országot felölelő rangsort negyedik éve Svájc vezeti. Ennek oka a magas színvonalú oktatási rendszer, az ország szakembervonzó és -megtartó képessége, amely a magas béreknek és a jó életminőségnek köszönhető. A második helyen Dánia található, s az első tíz helyből nyolcat európai országok foglalnak el. A két nem európai ország a nyolcadik helyen lévő Kanada és a kilencedik Szingapúr. Németország idén a 11. helyre szorult, az Egyesült Államok a 15. Az ázsiai országok teljesítménye változó: például Japán a 38., Korea a 11., Kína a 40. helyre került.
A V4-országok pozíciója nem túl kedvező: Csehország a 39., Lengyelország a 35., Magyarország az 50. és Szlovákia a 61. helyen található.
A 63 országból 25 rontotta, 27 javította pozícióját. A többi helyezése nem változott. A V4-országok között Lengyelország két hellyel előbbre, Magyarország öt, Szlovákia négy hellyel hátrább került, a csehek megőrizték 2019. évi helyüket. Rontotta helyzetét Ausztria, Finnország, Belgium és Franciaország is. Hangsúlyozni kell, hogy a tehetségek tekintetében elért jó helyezés nem jelenti azt, hogy ezek az országok automatikusan gazdaságilag is sikeresebbek. A jó helyezések elsősorban arra mutatnak rá, hogy az egyes országok milyen tudás- és tehetségvagyonnal rendelkeznek, amelyre támaszkodva, ha jól hasznosítják, jó megoldásokat tudnak találni. Ez pedig azért fontos, mert elemzések bizonyítják, hogy a folyamatban lévő technológiai változásokat azok az országok tudják sikerrel kezelni, amelyek képesek tudással, innovációval versenyezni. Ebből az is következik, hogy nemcsak a tudásberuházások, hanem az országok tudásmegtartó képessége is fontos versenyképességi tényező. Ezért vizsgálja a tanulmány például az agyelszívás mértékét. Hiszen nem elég a képességeket kifejleszteni és folyamatosan, például felnőttképzéssel erősíteni, hanem meg is kell tudni tartani a jó szakembereket. Kelet-Európa oktatási rendszere például jó, de mégis jellemző a térségre a szakemberek elvándorlása – mutat rá a tanulmány.
Ahogy az összefoglaló táblázatban is látszik, a vezető helyeket nem az Európai Unió vezető országai, Németország és Franciaország vagy a kilépett Nagy-Britannia foglalja el, a jövőre való felkészültség listáján pedig az első négy helyen nincs európai ország.
Szintén figyelemre méltó, hogy a dél-európai országok jövőre való felkészültsége gyenge. Olaszország a 39., Spanyolország a 43., Görögország a 36. helyre került. A V4-országokban viszont – Csehország kivételével – a humánvagyon-beruházásokban elért pozíciók, valamint a vonzerőben és a jövőre való felkészültségben elért helyezések közötti szakadékra kell felfigyelni.
Néhány kiemelt mutató szerint vizsgálva a helyezéseket, hatalmas különbségeket jeleznek az adatok Ausztria és a V4-ek között, egy kivételével. A GDP arányában Ausztria kevesebbet költ oktatásra, mint Magyarország és Lengyelország, és közel annyit, mint Csehország. Azonnal meg kell azonban jegyezni, hogy az egy főre jutó osztrák reál-GDP csaknem háromszorosa a magyar és a lengyel értéknek, és kétszerese a csehének (Eurostat, 2019). Viszont a megélhetési költségek tekintetében a V4-ek pozíciója messze jobb, mint az osztrák helyezés. Persze ez a jó pozíció elsősorban a külföldi befektetők szempontjából jelent nagy előnyt.
A V4-országok között elsősorban a szlovák és a magyar pozíciók rosszak, de Lengyelország is több mutatóban, például a légszennyezettséget illetően vagy a tudományos területeken végzettek arányában, rossz pozícióban van.
A magyar adatok az oktatási ráfordításokon túl a tudományos területen végzettek arányát tekintve kedvezők.
Ezzel szemben a szakember-elvándorlási és a nyelvtudási pozíciónk kiugróan gyenge. A 113 oldalas tanulmány arra figyelmeztet, hogy nem elég kiképezni a szakembereket.
Fontos a folyamatos továbbképzés, azaz a felnőttképzés is, de még fontosabb a jó szakemberek megtartása.
Ehhez pedig – mások mellett – vonzó életminőségre és motiváló szervezeti kultúrákra is szükség van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.