Egyre ismertebbek és népszerűbbek a magyar borok a nemzetközi piacon.
Ahhoz azonban, hogy ez a fejlődés folyamatos legyen, a gazdák kitartó és áldozatos munkája mellett összehangolt marketingmunkára is szükség van.
A bor sokkal több egy exportcikknél, az ugyanis a helyi hagyományokból táplálkozva a gazdák történeteivel együtt születik. A bort meg kell ízlelni, szagolni, sőt nézni is. Az Agrármarketing Centrum 2020 januárja óta felel a közösségi állami bormarketingért, vagyis hírét visszük a történeteknek, és népszerűsítjük a magyar borokat a világ minden táján. Mert ma már szerencsére a történet éppoly fontos a nemzetközi piac számára, mint a hazai borturistáknak.
A kezdet persze nem volt egyszerű, hiszen a pandémia lerombolta a terveket, újakat kellett készíteni, eddig sosem használt megoldásokkal. Olyan biztos pontokat kerestünk, amelyek a pandémia közepette, a járványügyi korlátozások mellett is tudnak működni. Na de hogyan lehet a személyes élményt a távolságtartás mellett személyessé tenni? Például hibrid módon valósítottuk meg a borkóstolást, a szemináriumi szakmai előadásba online kapcsolódtak be a sommelie-k, disztribútorok, szakújságírók, akik előzetesen mintát kaptak a borokból, így otthonukban is megkóstolhatták.
A munka persze a korlátozások feloldásával nem állt meg, sőt, a hagyományos, személyes találkozókon alapuló kóstolók mellett a hibrid rendezvények is megmaradnak a jövőben. Mostani terveink szerint a munkapiramis csúcsára 2022 márciusában érünk majd el. Egy olyan több száz fős szakmai rendezvényt szervezünk, amelyen jelen tudnak lenni a borágazat nemzetközi legjobbjai. Meghívjuk a fontos célpiacok beszerzőit, a borászatban fontos és hiteles embereket, újságírókat, kereskedőket. Kóstolóval egybekötött mesterkurzusokon és vezetett túrákon szeretnénk megismertetni velük a magyar borokat és borvidékeket.
A gasztronómiára, turisztikára, borértékekre támaszkodva itthon koncentráltabban tudunk sikereket elérni.
A sikerhez persze elmaradhatatlan a fejlődés. Tudást, tapasztalatot, technikát kell fejleszteni. Ebben azért látszik, hogy idehaza nincs hiány. Az első Borexport Akadémiánkon például több mint négyszáz bortermelő vett részt, és ismerkedett meg a nemzetközi trendekkel olyan szakértőktől, akik a borexporttal mindennap foglalkoznak.
A hagyományok tisztelete és a fejlődés mellett azonban egy borásznak nem elég igazán jó bort készítenie az eladhatósághoz. A jó csomagolás a címkétől a palackig elengedhetetlen, ahogy egy saját honlap is karaktert ad a pincészetnek, a boroknak egyaránt.
A borexporthoz nélkülözhetetlen az összefogás is.
A csúcsrendezvényünket például a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával közösen szeretnénk megvalósítani. Emellett az is látszik, hogy azokban a borrégiókban és borvidékeken, ahol erős a szakmai összefogás a borászok között, és egymásra partnerként tekintenek, sokkal hatékonyabbak a fejlesztések és látványosabbak az eredmények is.
A nemzetközi eredményességhez a fókuszban az exportszerkezet átalakítása áll. Egy átlagos évben hárommillió hektoliter szőlőbor előállítására képesek a magyar borászatok, ebből kétmillió elfogy itthon, és egymillió megy exportra. A kivitel nagyjából kétharmada lédig, egyharmada pedig palackos borként kerül a külpiacokra. Fontos, hogy úgy alakítsuk át az exportszerkezetet, hogy a palackos borok aránya nőjön, magasabb hozzáadott értékű borok eladásából ugyanis több bevétele származik a magyar borászatoknak, ez pedig a növekedés kulcsa. Ehhez persze szorgalmas imázsépítésre van szükség. Ma már szinte sehol sem számít nagyon újnak a magyar bor. Viszont az látszik, hogy a balti térségben, a skandináv piacon még korántsem aknáztunk ki minden lehetőséget.
Mindenkivel versenyben vagyunk, mert a magyar bornak ezer arca van, a könnyű, reduktív fehérbortól a különleges édes borokon át a hordós, nagytestű vörösig. Fontos, hogy megtaláljuk az egyedi magyar karaktert a nemzetközi piacokon.
A jellegzetes magyar szőlőfajtákra épített marketing például lehet ilyen.
Nem gondolom, hogy a világfajták versenyében kellene helytállnunk. Fontos a furmint, amit magyar fajtaként azonosítanak a világpiacon, és egyre ismertebb is. De ott a kékfrankos, az olaszrizling, a kadarka, az egri bikavér vagy épp a villányi franc. A kulturális örökségünk is színes, hiszen az édes borokon kívül a pezsgőben is nagyhatalom voltunk. Emellett fontos a piacok differenciálása is, hiszen a világ más-más területein eltérő szőlőfajtákkal tudunk sikeresek lenni.
A kiváló minőségű magyar borok minden cseppjében benne vannak ugyanis modern, letisztult formában a természet csodái, a gazdák áldozatos munkája és törődése mellett a jelen öröme, a pillanat megélése és a sikeres jövő lehetősége is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.