A célirányos informatikai fejlesztések és digitális beruházások lehetnek egyebek között a leghatékonyabb eszközök ahhoz, hogy a légi közlekedés működése visszatérhessen a pandémia előtti mederbe
– és bármennyire meglepőnek tűnhet elsőre, ahhoz is szükség lehet rájuk, hogy a szektor karbonsemlegessé váljon. Érdekesség, hogy az utóbbi szempontból a légiipar – a nemzetközi hajózáshoz hasonlóan – „gazdátlan” iparágnak számít: mindkét szegmensben reménytelen vállalkozás a kibocsátást az egyes országok kvótáihoz vagy környezetvédelmi vállalásaihoz kapcsolni.
Ennek ellenére (vagy ezzel párhuzamosan) a légi közlekedési ágazat kifejezetten ambiciózus szén-dioxid-kibocsátási terveket tűzött ki maga elé, hogy
2050-re felére csökkentse a 2005-ben mért emissziós szintet.
Erre pedig maguk az utasok kötelezik, akiket nem csupán a pandémia kényszerített légi utazásaik számának csökkentésére, hanem a környezetvédelmi szempontok, az éghajlatváltozás miatti aggodalom is.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint üzemanyag-hatékonyságban látványos eredményeket ért el az iparág: 1990 óta sikerült a felére lefaragni az egy utaskilométerre felhasznált üzemanyagot. A következő nagy ugrás az lehet, ha a szektor összehangoltan mozdul el a fenntartható repülőgép-üzemanyagok felé, ez ugyanis – a hagyományos kerozinnal összehasonlítva – 70–100 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet.
Addig is nagy előrelépés érhető el a környezeti lábnyom szektorszintű csökkentésében okosalkalmazásokkal, az iparági tapasztalatokat összesűrítő, mesterséges intelligenciával támogatott innovatív megoldásokkal,
amelyek segítik a légi forgalmat a fenntarthatósági kihívások kezelésében.
Ezzel el is jutottunk a hatékonyság másik megkerülhetetlen eleméhez, a működés stabilizálásához. Feltehetően ez a legégetőbb kérdés a globális légi közlekedési szektorban, amely a pandémiát megelőzően kiszámítható növekedést produkált, de 2020 óta nehéz helyzetben van. Erre pedig kizárólag a légitársaságok adhatnak megfelelő választ, hogy 2024-re meg tudják közelíteni a 2019-es teljesítményüket.
Mindenekelőtt a bizonytalan körülmények között is kiszámíthatóvá, tervezhetőbbé kell tenni a működést. Ehhez már léteznek intelligens megoldások az olyan iparági szereplők jóvoltából, amilyen a légi közlekedési informatikai alkalmazásokra specializálódott Lufthansa Systems Hungária. Ezek a megoldások nem csupán a pillanatnyi változékony keresleti és kínálati környezetről adnak pontos képet, hanem a várható alakulásáról is. Mindezzel könnyebbé és egyben pontosabbá válik a kapacitások tervezése, helyrebillenthető az értékesítési tevékenység. Szerencsés esetben ezek az innovációk kéz a kézben járnak az automatizálási törekvésekkel, amelyek egyszerre fogalmazódnak meg operatív célként és ügyféloldali elvárásként.
Mára az informatika fejlesztése túlnőtt a működési hatékonyságon: immár az elvárt ügyfélélmény biztosításához is elengedhetetlen.
Ennek részeként pedig arra is kell megoldás, hogy ki lehessen aknázni az ügyfélkapcsolatokban rejlő előnyöket és lehetőségeket. Ez persze továbbmutat, hiszen a légitársaságok mégoly összehangolt és innovatív lépései sem érnek sokat, ha rendre a légi forgalmi irányítás kapacitáskorlátjaiba vagy a légi navigációs szolgáltatások automatizálásának hiányába ütköznek. Ezeket a buktatókat közös erőfeszítésekkel lehet – és kell is – elkerülni: miközben a pénzügyi szolgáltatók már a pandémia előtt is bevételeik nagyjából 10 százalékát költötték IT-fejlesztésekre, ez az arány a légitársaságoknál mindössze 5 százalék.
Az informatikai és digitális infrastruktúra rövid idő alatt minősül át versenyelőnyből elemi érdekké és ennek megfelelően egyfajta szelekciós szemponttá is. A légi közlekedésben ráadásul egyelőre nyoma sincs annak a fellendülésnek, amely a kiskereskedelmi szektort jellemzi:
az utóbbiban a járvány és a kényszerű bezártság olyan szinten lódította meg a forgalmat, hogy a szakértők szerint 2020-ban többévnyi fejlődés ment végbe.
A légi közlekedésnek most mindezt önerőből kell megoldania. Ennek során azokban az erősségekben bízhat, amelyeket – a gyengeségekkel egyetemben – a pandémia okozta válság erősített fel, továbbá innovatív megoldásokra támaszkodhat, amelyekkel a hatékonysági kihívások mellett a fenntarthatósági elvárásoknak is képes lesz megfelelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.