Ahhoz, hogy egy ötletből sikeres vállalkozás épüljön, számtalan tényezőnek kell együtt mozognia. Az egyik legfontosabb, hogy ha egy vállalatban több, érdemi méretű részesedéssel rendelkező tulajdonos van, mindannyian ugyanazzal a jövőképpel rendelkezzenek a céges és személyes céljaikban egyaránt. A tulajdonosok élethelyzete, és így ezek a célok viszont idővel változhatnak. Törvényszerű, hogy változik majd az álláspontjuk arról, meddig és milyen módon szeretnének a közösen életre hívott projektben szerepet vállalni, vagy éppen mikor és milyen feltételekkel kívánnak kiszállni. Egyáltalán nem mindegy viszont, hogyan érinti a cég működését egy ilyen változás. Közös érdek, hogy a fejlődés töretlen maradjon, ehhez pedig ki kell választani a minden érintett számára megfelelő megoldást.
A digitális banki szoftverfejlesztési piacon aktív W.UP-ot 2014-ben alapította Bodnár Béla és Kolozsvári Eszter olyan kollégákkal, akik korábban hosszú ideig egy hasonló profilú cégben, az IND-ben dolgoztak együtt. Az alapítók azt a lehetőséget ismerték fel, hogy a digitális banki szoftverfejlesztési piacon elég nagy a vásárlói igény, vagyis a bankok nagy mennyiségben szeretnének applikációkat, digitális ügyfélfelületeket fejleszteni, egyedi szoftvereket alkalmazni. 2020-ra aztán a cég eljutott odáig, hogy
az árbevétel már meghaladta a 3 milliárd forintot, a munkavállalók száma pedig átlépte a százat. A cég közben nagyon erős – kizárólag bankokból álló – ügyfélbázist épített ki Magyarországon, de mára az árbevétel már több mint egyharmadát külföldi pénzintézetek adják.
A W.UP Kft. életében az első hat év után jött el az a pillanat, amikor az alapítók vízióját és a cég további nemzetközi fejlődéséhez szükséges lépéseket már nehéz volt összeegyeztetni, ezért velünk közösen elkezdték felkutatni az exit, azaz a kiszállás legideálisabb módját. A menedzsment egy része – négy ember, velem az élen – arra az álláspontra helyezkedett, hogy a megfelelő eszközökkel, akár külső finanszírozást bevonva, szeretné megcélozni azt a fejlődési pályát, amelyet megtervezett a cég számára. A legjobb eszköz ehhez az volt, hogy a tulajdonosi szerkezetet egy adásvételi tranzakcióval átrendeztük. Az adásvételhez viszont nem volt elég tőkénk:
így lépett be a folyamatba a CIB Bank, és biztosított finanszírozást e lépés megtételéhez, amit mi management buyout tranzakcióként (ami itt tulajdonosi kivásárlást jelentett) írtunk le.
Úgy sikerült tehát elérni a célunkat, hogy a távozó tulajdonosok is folytathatták egyéni útjukat, miközben a maradó menedzsmentnek nyugodt szívvel adhatták át a céget és annak vezetését.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy milyen feltételeknek kellett megfelelni ahhoz, hogy megvalósuljon a banki finanszírozás. Ehhez a W.UP adásvételi tranzakciójánál – mint sok más esetben is – több tényezőnek kellett egy időben fennállnia. Az egyik ilyen pillér az volt, hogy a W.UP folyamatosan és stabilan nyereségesen működik, ami azért fontos, mert a tulajdonosváltás költségeit a cég a hitel visszafizetésével tudja finanszírozni. Az is nagyon fontosnak bizonyult a siker szempontjából, hogy adott volt egy kedvező piaci és kamatkörnyezet, emellett a finanszírozás nagy része az MNB által nyújtott Növekedési hitelprogram (NHP) keretében történt, így igen kedvező kondíciók mellett – 2,5 százalékos, fix éves kamattal – tudtunk hitelhez jutni. A hitelhez kapcsolódott a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. kezességvállalása is. Fontos az is, hogy a maradó tulajdonosok a magánvagyonukból igen jelentős saját erőt is elő tudtak teremteni, és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a CIB Bankkal már nagyon hosszú múltra tekint vissza a kapcsolatunk, tehát erős a bizalom egymás iránt.
Az adásvételi tranzakció tavaly májusi lezárása után már gondolkodtunk a további növekedési lehetőségekről, sőt, nyáron tárgyalni kezdtünk a PortfoLion Capital Partners kockázati- és magántőke-társasággal is. A radarunkon volt egy cseh cég, a BSC, akik hasonló célokkal, hasonló profillal rendelkeztek, ráadásul a menedzsmenttel régről, még az IND-s időkből ismertük egymást. A szinergiák egyértelműek voltak, és mindenki úgy látta, érdemes lenne „a nagyobb jobb” elvét követve megvizsgálni a közös folytatás lehetőségét. Mérlegelve a felvetést, arra jutottunk, hogy az együttműködés mindenképpen előnyös számunkra, ha nem is elsősorban „a nagyobb jobb”, hanem inkább a „több termék, több ügyfél” elve alapján, hiszen egyszerre nő a termékpalettánk, a keresztértékesítési potenciálunk és a földrajzi lefedettségünk is, miközben a tevékenységünk is kisebb arányban koncentrálódik egyetlen országra. A számos támogató érv nyomán végül úgy döntöttünk, hogy a PortfoLion támogatásával egyesítjük erőinket, teljesen új – Finshape – néven működünk majd, és az idei év első felétől már egységes arculattal, termék- és szolgáltatási palettával, közösen szolgáljuk ki ügyfeleinket.
Mindez teljesen új perspektívákat nyit meg előttünk:
tovább bővíthetjük földrajzi jelenlétünket, és az organikus bővülés mellett akvizíciókkal is növekedhetünk.
A „több termék, több ügyfél” filozófia tehát a jövőben sem változik, de – jelentős részben a management buyout sikeres megvalósításának köszönhetően – már egészen más távlatokban gondolkodhatunk, mint két évvel ezelőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.