Magyarország 2016 óta folyamatosan befektetésre ajánlott kategóriában van. Ám az elmúlt évek kedvező folyamatai után a járványhelyzet, majd az orosz–ukrán háború elhúzódó hatásai láthatóvá váltak idehaza is, amelyekre a hitelminősítők is reagáltak 2023 elején. Az S&P januárban egy fokozottal csökkentette Magyarország országkockázati besorolását, amely ezzel a befektetésre ajánlott kategória legalsó fokára süllyedt, a besorolást és a hozzá kapcsolódó stabil kilátást azonban júliusban megerősítette. A Fitch az országkockázati besoroláshoz (BBB) tartozó kilátást változtatta stabilról negatívra az év elején, ami egy esetleges leminősítést vetít előre 1-1,5 éves időtávon. A Moody’s szeptember elején megerősítette Magyarország szuverén adóskockázati besorolásának Baa2 szintjét. stabil kilátás mellett, az utóbbi jelzi, a kockázatok kiegyensúlyozottak, a GDP-növekedési kilátások középtávon kedvezők, Magyarország vonzó befektetési célpont. A korábbi hitelminősítői kommentárokban ugyan többször utaltak arra, hogy a váratlan gazdaságpolitikai bejelentések nem segítik a tervezhetőséget idehaza, ugyanakkor fontos látni, hogy a hitelminősítők alapvetően a fundamentális, pénzügyi folyamatokat, a költségvetési egyenleget, a hiánycél alakulását, illetve áttételesen az adósság törlesztését tekintik elsődlegesnek.
Az év elején érzékelhető és a hitelminősítők által is megnevezett kockázatok többsége – többek között a magas infláció, a bizonytalannak tűnő külső finanszírozás, az EU-s források esetleges megvágása és az energiaszállításokban történő esetleges fennakadások – markánsan enyhült az év folyamán.
Az infláció a januárban elért csúcsszint után, a tavaszi hónapoktól fokozatosan, majd ősztől látványosan mérséklődött, ami teret adott a monetáris lazítás számára is, ezzel párhuzamosan jelentős hozamcsökkenést láthattunk. Az állampapírpiaci aukciókon 2023 harmadik negyedévében a fedezettségi arány a DKJ-aukciók esetében átlagosan 1,8, az államkötvény-aukciókon pedig 3,8 volt. Idén a cserearányok javulása, a belső kereslet visszaesése és az export folytatódó növekedése miatt a GDP 0,4 százalékára csökkenhet a folyó fizetési mérleg hiánya, míg a tőkemérleggel együtt a külső finanszírozási képesség már többletet mutathat. A következő években a külső finanszírozási képesség többlete tovább emelkedhet, ami lehetővé teszi a külső adósság nominális csökkentését is.
2024-ben dinamikus, 4 százalékot meghaladó lehet a növekedés a jelenlegi várakozásaink szerint, részben az elhalasztott fogyasztás pótlása, részben a tovább mérséklődő és a jövő év második felére 6 százalékra csökkenő irányadó kamatok élénkítő hatása nyomán, valamint az áthúzódó/bázishatás is segít. Továbbá a jövő év elejétől várhatóan fokozatosan beérkező EU-s források növekedésösztönző szerepe is támaszt nyújthat, illetve a beruházási fázisban lévő feldolgozóipari kapacitások üzembe helyezése is támogatja az ipart és a növekedést.
A 2023-as költségvetés bevételeinél a gazdaság gyengébb teljesítménye is megmutatkozik, a fogyasztáshoz kapcsolt adók esetében erősebb az elmaradás. A gazdaság helyreállásával, az idei évet terhelő egyszeri tételek kiesésével (rezsitámogatások, áfa-visszaigénylések átmeneti megugrása) a következő években fokozatosan újra a 3 százalékos kritérium alá süllyedhet az államháztartás hiánya, azonban ehhez kifejezetten feszes költségvetésre van szükség. Az energiaárak visszaesése középtávon javíthatja a költségvetés mozgásterét.
2020-ban a pandémiás magas finanszírozási igény és a tartalékok feltöltése miatt az Eximbank beszámításával az államadósság a GDP 79,3 százalékára emelkedett, 2021-től azonban a mérséklődő finanszírozási igény, valamint az érdemben megugró nominális növekedés hatására ismét csökkenő pályára állt, 2023 év végére 70 százalék közelébe süllyedhet várakozásunk szerint.
Az államadósság a 2023-as megemelt hiánycél ellenére is mérséklődni tud a nominális GDP megugrása révén, így az Alaptörvényben foglalt adósságszabálynak megfelelően folytatódhat a mérséklődő trend.
Az államadósság alakulásában kedvező, hogy folytatódott a lakosság állampapír-állományának dinamikus növekedése, ami csökkenti az államadósság finanszírozásának sérülékenységét. Az államadósság, illetve a kedvezményes kamatozású termékek kamattámogatásának emelkedő kamatterhe is szűkíti a költségvetés mozgásterét, és kockázatot jelent, de a későbbi években ez csökkenni fog. A kamatkiadások jelentős része, kétharmada ugyanakkor belföldön kerül kifizetésre. A számottevő méretű devizakötvény-kibocsátások hatására 25 százalék fölé emelkedett a devizaadósság aránya (26,9 százalék várható év végére), ami azonban így is érdemben elmarad a 2008-as válság mélypontján jellemző 45-50 százalékos arányhoz képest.
Mivel a hitelminősítőktől nem számítunk bejelentésekre, és az elmúlt hetekben az uniós forrásokról is egyre több kedvező hír látott napvilágot, az uniós forrásokhoz való hozzáférés közelebb kerülhet, ezek a tényezők a forint számára is támaszt nyújthatnak. Az idei év végére 378-as euró-forint árfolyamszintet várunk, a pozitív és negatív tényezők kiegyensúlyozottnak mutatkoznak középtávon. 2024 végére 370-es euró-forint árfolyammal kalkulálunk. Továbbra is azt tartjuk a legvalószínűbb forgatókönyvnek, hogy lesz EU-s megállapodás és forrásbeáramlás, ebben az esetben elképzelhető egy néhány százalékpontos további erősödés, mivel ez a szcenárió a bizonytalanság miatt egyelőre csak részben kerülhetett beárazásra az árfolyamban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.