BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyon fogy a Suzuki

Huszonkét százalékos létszámleépítés és egyharmadával csökkenő termelés – így foglalható öszsze a Magyar Suzuki Zrt. legutóbbi döntése, amellyel a cég a rendelésállomány visszaesésére reagál.

Amint Ruska Viktória, a jelenleg 5400 fős társaság kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, február elején 1200 dolgozót bocsátanak el, mert a március–áprilisi szállítási határidőkig befutott exportmegrendelések száma erőteljesen zuhant. Emiatt a cég jövőre a korábban tervezett 300 ezerrel szemben már csak 210 ezer gépkocsi legyártásával számol.

Lefelé módosították ugyanakkor az idei termelési tervet is: egy hónapja a 298 ezres szintet 290 ezerre csökkentették, most azonban már 282 ezer darabról kaptunk tájékoztatást. A termeléscsökkenést egyebek között két szombati termelési nap törlésével éri el a gyár, amely az elmúlt év júliusa óta úgynevezett rotációs munkarendben – három csapat két műszakban – folyamatosan termelt, és naponta 1000-1100 autót bocsátott ki. Most azonban visszaállnak a korábbi két műszakos munkarendre, s emiatt válik feleslegessé 1200 ember.

Az autópiac forgalmának esése miatt azonban a szokásos év végi leállást nem hosszabbítja meg a Magyar Suzuki, és ezúttal is hat munkanapos lesz a termelésszünet december 20. és január 5. között.

Október elejéig egyébként az éves termelési terv időarányos részét teljesítette a gyár, amely az idei első fél évben jelentősen bővítette termelését az évek óta tartó beruházások eredményeként. Június végéig 149 438 gépkocsi hagyta el az esztergomi szerelőszalagot, ez 33 százalékkal haladja meg az elmúlt év azonos időszakának teljesítményét. A kelendő termékpaletta révén az export is megugrott: hat hónap alatt 137 173 autót szállított a gyár külföldre, júliusban pedig kiviteli rekordot ért el a cég 27 104 gépjármű kiszállításával.

A társaság 289 milliárd forint bevételt eredményező első félévi exportteljesítménye a teljes magyar export mintegy 3 százalékát teszi ki, míg a 2007-es exportegyenleg 474,7 milliárd forint volt, ez a teljes magyar kivitelhez 2,76 százalékkal járult hozzá.

A Magyar Suzuki termeléscsökkentése ugyanakkor a beszállítóit is érinti, bár a tatai Gedia Hungary Kft. viszonylag szerencsés helyzetben van. Amint Fenyvesi József ügyvezető igazgató lapunknak elmondta, a Gedia Gebrüder Dingerkus Attendron GmbH leányvállalata, amely október közepén kezdte a termelést, más gyáraknak is dolgozik. Ráadásul Esztergomba is csupán az idei újdonság, a Splash bizonyos karosszériaelemeit szállítja. A társaság reményei szerint ugyanakkor a jövő évben annak ellenére sem lesz gond, hogy az európai autógyárak sorra visszafogják a termelést, mert az Audi, a BMW és a Volkswagen új, a jövő tavaszi–nyári időszaktól gyártott modelljeihez is szállítanak majd futóműalkatrészeket. És Fenyvesi József szerint a frissen piacra lépő modellek iránt mindig is kiegyensúlyozott a kereslet, úgyhogy várhatóan biztos az állása száz alkalmazottjuknak.

A Gedia Gebrüder Dingerkus Attendron GmbH összesen hatmilliárd forint összegben hajt végre beruházásokat 2010-ig Magyarországon. A társaság préselt és hegesztett biztonsági és ütközésvédelmi karosszériaelemeket fejleszt és gyárt az autóipar számára. A 2006 szeptemberében alapított Gedia Hungary Kft. – robothegesztésnek otthont adó – négyezer négyzetméteres üzemcsarnokában mintegy száz alkalmazottal kezdi a munkát. Jelenleg is folyamatban van egy 6000 négyzetméteres csarnok építése, de a középtávú tervek szerint körülbelül 2010-re, a végső kiépítési fázisban a gyárnak közel 27 ezer négyzetméternyi csarnokterülete lesz és présüzeme is, ekkorra az alkalmazottak létszámát ötszáz fősre emelik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.