A közel 8 ezer háztartás megfigyelésén alapuló Háztartási, költségvetési és életkörülmény adatfelvétel szerint összességében a háztartásban fogyasztott élelmiszerkiadás 2000. évi változatlan áron 8,2 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban, a változás azonban nem volt egyenletes - olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Statisztikai tükör című kiadványában.
A "szeszes ital, dohányáruk" főcsoportban a folyó áras kiadás 2008-ban 24.548 forint volt, ami az összes fogyasztási kiadás 3,3 százaléka, és reálértéken némi csökkenést mutatott 2000-hez képest. A nagyságrendjének értékeléséhez azonban tudni kell, hogy erre a csoportra az átlagosnál nagyobb arányú letagadás, elhallgatás jellemző - jegyik meg a kiadványban.
Ruházkodásra és lábbelire folyó áron 29.293 forintot fordított átlagosan a lakosság, ami kiadásaik 3,9 százaléka, ez 1,9 százalékpontos csökkenés 2000-hez képest. 2008-ban stagnáló árak mellett az előző évhez viszonyítva a ruházati kiadások reálértéken 3 százalékkal csökkentek.
A "lakásszolgáltatás, víz, villamos energia, gáz és egyéb tüzelőanyagok" főcsoportra fordított kiadás 2008-ban folyó áron 167.389 forint volt. A főcsoport összes folyó áras kiadáson belüli aránya a 2000. évi 18,5 százalékról 2008-ra 22,3 százalékra nőtt. Ez permanens és jelentős áremelkedés mellett ment végbe. A csoport árindexe a vizsgált időszakban 196,3 százalék volt, ami az átlagos árváltozás mértékét 37,7 százalékponttal haladta meg.
A főcsoportban a háztartási energia költségek tették ki a kiadások közel kétharmadát, ezen belül is a két legjelentősebb energiahordozó, a gáz és az elektromos energia, amelyek árindexe jelentősen meghaladta a vizsgált időszak alatt mind a főcsoport, mind pedig az átlagos árváltozás növekedési ütemét. Ez a villamos energia esetében 200,2 százalékot, míg a gáznál 268 százalékot jelentett.
Egészségüggyel kapcsolatos termékekre és szolgáltatásokra folyó áron 2008-ban 33.300 forintot fordított a lakosság, ez az összes kiadásaik 4,4 százaléka volt. A csoport aránya az utóbbi években alig változott. Összehasonlító áron 2000–2008 között a háztartások egészségügyi kiadásai 28,4 százalékkal nőttek, ezen belül a gyógyszerekre fordítottak 53 százalékkal emelkedtek. 2008-ban a háztartások 68 százaléka fizetett járóbeteg-ellátási szolgáltatásért, szemben a 2007. évi 87 százalékkal, amikor még volt vizitdíj. A kifizetett összeg folyó áron 10 százalékkal csökkent.
A háztartások közlekedésre és szállításra összehasonlító árakon számolva 63 százalékkal fordítottak többet, ezen belül jármű vásárlásra több mint kétszer annyit költötték 2008-ban, mint 2000-ben. Ezt a növekedést az ellátottsági adatok is jól tükrözik, míg 2000-ben száz háztartásra 39 személygépkocsi jutott, addig 2008-ban már 56, ami növelte a járműfenntartással kapcsolatos kiadásokat is. Ez utóbbi összehasonlító áron 50 százalékkal emelkedett.
Hírközlésre 2008-ban 49.533 forintot fordított a lakosság, a csoport folyó áras összes kiadáson belüli aránya 2006-ig lendületesen emelkedett, majd lassú csökkenést követően 2008-ra 6,6 százalékot tett ki. A vizsgált időszakban a mért növekedés – 2000. évi össze hasonlító áron számolva – 2,41-szeres emelkedést jelentett. Ennél nagyobb mértékű (248,1 százalék) volt a telefonálásra és egyéb hírközlési szolgáltatásra fordított kiadások reálértéken számított emelkedése.
Szabadidőre és kultúrára 56.749 forintot fordított a lakosság 2008-ban, ami az összes fogyasztási kiadáson belül 7,6 százalékot képviselt. Összehasonlító áron számítva 2008-ban 52,6 százalékkal haladta meg a 2000. évi szintet.
Összességében az oktatásra fordított egy főre jutó kiadások 2008-ban, folyó áron 5.927 forintot tettek ki, ami majd négyszerese, összehasonlító áron pedig kétszerese a 2000. évinek. A főcsoport összes kiadáson belüli részaránya 2003-tól kezdődően 0,8–0,9 százalékos értéket mutatott.
Az oktatási kiadásokon belül például nyelvtanfolyamokra fordított kiadások reálértéken 2008-ban 2000-hez képest 30,9 százalékkal nőttek.
Vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra folyó áron 27.215 forintot fordított 2008-ban a lakosság. Az összes fogyasztáson belüli részarányt az utóbbi évek alatt 3,4–3,6 százalék körüli érték jellemezte. A kiadás változatlan áron 2000–2008 között 23,3 százalékkal nőtt, legdinamikusabban a kereskedelmi vendéglátásra fordított kiadások emelkedtek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.