BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliókba kerülhet a percalapú adó

Bár szinte minden ellene szól, egyre inkább úgy fest mégis percalapú lesz a kormányzat által tervezett távközlési adó. A bevezetést ugyanakkor - feltehetőleg a szükséges fejlesztések miatt - augusztus végéig elnapolhatják.

Egyre valószínűbb, hogy a kormányzatot a távközlési adó esetében sem sikerül eltéríteni eredeti elképzeléseitől, s (most éppen úgy néz ki) augusztus végétől annak ellenére perc alapon fizethetjük az új terhet, hogy értesüléseink szerint a szaktárca és az ágazati szereplők közötti tárgyalások egyik legfontosabb pontja épp az adó tervezett alapjának módosítása volt.

A legfrissebb hírek szerint az adó mértékén sem változtatnak, azaz marad percenként, sms-enként és mms-enként a bruttó 2 forint (áfát ez után már nem kell fizetni), újdonság azonban, hogy az első 10 perc adómentes lesz, a havi terhet pedig 700 forintba maximálták. Előbbi azoknak kedvez, akik - szinte- csak hívásfogadásra használják telefonjukat, míg utóbbinak azok örülhetnek, akik hat óránál többet beszélnek egy hónapban.

Bár a szaktárca és a cégek közötti egyeztetések még nem zárultak le, s a felek várhatóan ma is asztalhoz ülnek, amennyiben ez a nagy vonalakban már vázolt verzió lesz a végleges, akkor a vállalatok szemszögéből nem lehet túl eredményesnek minősíteni a tárgyalásokat. Az elmúlt napokban ugyanis nem véletlenül a percalapú számlázás kapta a legtöbb kritikát, ez a koncepció ugyanis amellett, hogy a számtalan csomag miatt rendkívül bonyolult rendszerhez vezet, számlázási nehézségeket is okozhat a cégeknek.

Úgy tudjuk, hogy éppen ezért a távközlési vállalatok több más ajánlattal is előálltak. A Business Telecom (BTel) például azt javasolta, hogy az új adót a havidíjba építsék be, s értesüléseink szerint egyéb, hibrid megoldási javaslatok is voltak. Takács  Krisztián a BTel vezérigazgatója a Világgazdaság kérdésére elmondta: azért kezdeményezték a havidíj alapú adót, mert az az ügyfelek számára átláthatóbb, a szolgáltatóknak egyszerűbb, a kormányzatnak pedig könnyebben ellenőrizhető rendszer teremtene, de tapasztalataik alapján a kabinet a tárgyalások során egyértelműen a bonyolultabb eredeti elképzelések mellett tört lándzsát, sőt a sima percalapú számlázásnál komplikáltabb ötletek is előkerültek.

Mindenesetre a szolgáltatóknak komoly költségekkel kell számolniuk, ha a szaktárca valóban kitart a percalapú adó mellett, hiszen ahhoz, hogy a vállalatok az új terhet kiszámlázhassák, jelentős informatikai fejlesztésekre van szükség. Információink szerint akad olyan cég, amely több, mint tíz különböző számlázási rendszert használ, s ezek mindegyikét át kellene alakítani az adó bevezetése miatt.

Mivel a vállalatok többsége külső szoftverekkel dolgozik, a módosítások esetenként több 100 millió forintos költséggel is járhatnak, arról nem is beszélve, hogy igen időigényes folyamatról beszélünk. Feltehetőleg ez utóbbi miatt döntött úgy a kabinet, hogy az eredeti július elejei időponthoz képest majd két hónappal elhalasztja a bevezetést.

A késést egyébként a vállalatok akár sikerként is elkönyvelhetik, az ágazat cégei  ugyanis korábban attól tartottak, hogy néhány hétig úgy kell fizetniük az adót, hogy azt nem tudják majd kiszámlázni a fogyasztóknak, azaz a bevételi oldalon nem jelenik meg a percenként 2 forintos tétel.

A szolgáltatók többsége úgy számol, hogy az új teher számos kedvezőtlen hatással járhat. A Magyar Telekomnál a Világgazdaság kérdésére elmondták: az árak emelkedése valószínűleg forgalomcsökkenéshez vezet majd, végső soron pedig akár az ország versenyképességére is kedvezőtlenül hathat.

Szakértők szerint a távközlési adóval főleg a mobil szolgáltatók járnak rosszul. A vezetékes forgalom jelentős része ugyanis már most is a kevésbé árérzékeny vállalati, intézményi körhöz köthető, a mobiltelefonálásnál azonban továbbra is a lakosság a meghatározó, márpedig - különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben - ez a fogyasztói csoport a kisebb árváltozásokra is telefonálás visszafogásával reagálhat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.