BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább fejleszti magyar gyárát a Lego

Új gyártócsarnokok, automata magas- és kéziraktár, illetve más kiszolgáló területek épülnek a nyíregyházi gyárban – mondta a Világgazdaság­nak Jesper Hassellund Mikkelsen, a Lego Manufacturing Kft. ügyvezető igazgatója, aki egyben a cégcsoport európai fröccsöntésért felelős szenior alelnöke.

Tavaly 32,9 milliárd forintos árbevételt és 788 milliós adózott eredményt ért el a Lego Manufacturing Kft. Mekkora növekedési potenciált lát az anyacég rövid és hosszú távon a magyarországi leányvállalatban?

A Lego csoport nyíregyházi gyártó leányvállalata 2008-ban jött létre, és 2014-ben adtuk át vadonatúj gyárunkat. Ma már mintegy 2800 dolgozónk van, és a terveink szerint tovább bővülünk, ami azt jelenti, hogy új gyártócsarnokok, automata magasraktár, kéziraktár és más kiszolgáló területek épülnek vagy fognak épülni az előttünk álló időszakban, a Lego termékek iránti kereslethez igazodva.

A nyíregyházi gyárat 60 milliárd forintos zöldmezős beruházás keretében hozták létre. Mennyire elégedettek az elmúlt három és fél év teljesítményével, a gyártókapacitás kihasználásával?

Az új gyár beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Ez volt a legnagyobb olyan Lego-gyár, amelyet eleve ilyen méretűre terveztek, azaz nem bővítésekkel vált hatalmassá. Az utóbbi években bebizonyosodott, hogy gondosan megterveztük, hiszen megfelel a gyártás minden kritériumának. A piaci kereslet határozza meg, hogy a rendelkezésünkre álló gyártókapacitásból mennyit használunk, és a működésünkben fontos tényező a játékpiac szezonális jellege is, például a karácsonyt megelőző hónapokban több készterméket gyártunk, mint az év többi részében.

A Lego csoport milyen szerepet szán Magyarországnak a következő években, milyen új, itt készült termékeket terveznek piacra dobni?

Ne feledjük, a magyarországi egyike a világ öt Lego-gyárának. Még bőven van benne növekedési potenciál, hiszen eleve úgy tervezték meg, hogy igény szerint modulárisan bővíteni lehessen: az egyes épületrészek mellett mindenhol van annyi hely, hogy az adott csarnokot tükrözni lehessen. Pontosan ennek kezdtünk neki még tavaly, jelentős mértékben bővítjük ugyanis a gyárat az eredeti, 120 ezer négyzetméteres mérethez képest. A gyártás teljes vertikuma megtalálható nálunk, azaz az alapanyagból több fázison keresztül a boltok polcaira kerülő kész dobozokat állítunk elő. Lego Duplo és Lego játékokat egyaránt gyártunk Nyíregyházán, például Lego Architecture, Lego Classic és Lego Juniors szetteket állítunk össze.

Az év végéig nyolc százalékkal csökkenti globálisan dolgozóinak számát a Lego, hetven munkahelyet hazánkban is megszüntet. Mi áll a háttérben, elképzelhető, hogy a közeljövőben újabb leépítés következik?

Az elmúlt öt évben a Lego csoport egyre nagyobb szervezetet épített a globális két számjegyű növekedés támogatása érdekében. A folyamat során bonyolultabbá tettük a szervezetünket, ami most éppen a további növekedést nehezíti meg számunkra. Ennek következtében nyomtuk meg a visszaállítás gombot, és ez az egész csoportra vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy a mainál kisebb és kevésbé összetett vállalati szervezetet alakítunk ki, ami egyszerűbbé teszi üzleti modellünket. Nagyon sajnáljuk, hogy ez a döntés sok lelkes dolgozónk életére lesz hatással. Egy olyan, szükséges döntésről van szó, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy újra növekedési pályára tudjunk állni.

Az intézkedés ellenére vannak olyan munkakörök, melyeknél szakemberhiányt tapasztalnak?

Ez idáig az összes pozíciónkra megtaláltuk a megfelelő képzettségű és felkészültségű szakembereket Nyíregyházán.

A digitális átállás a játékpiacon is végigsöpör, milyen innovatív munkafolyamatokat építettek be a közelmúltban a gyártásba, illetve melyek lehetnek a következő lépések?

A növekedés újbóli beindítását célzó tervünknek az is a része, hogy megtaláljuk, hogyan kell módosítani a termékfejlesztés és a marketing sikeres képletét. A játékpiacon zajló digitális trendekre adandó válasz szintén fontos része ennek a folyamatnak. Hiszünk abban, hogy a játék általi tanulás elve még fontosabb szerepet játszik majd a gyerekek fejlődésében az előttünk álló években. Újabb lehetőségeket fogunk találni arra, hogy bevonjuk a gyerekeket és szüleiket, például olyan innovatív megoldásokkal, amelyek ötvözik a fizikai építést és a digitális élményeket, mint amilyen az új Lego Life közösségi platform és a Lego Boost robotépítő és programozási készlet. További részleteket most még nem árulhatok el, de azt kijelenthetjük, hogy üzleti tevékenységünkben az ikonikus Lego kocka és a fizikai játékélmény ugyanolyan fontos marad, mint amilyen mindig is volt.

A gyerekek hamarabb nőnek fel, a hagyományos játékokkal már a tíz-tizenkét éveseket is nehéz megszólítani. Erre a trendre mi lehet a válasz?

Az utóbbi években tapasztalt óriási növekedés és a mostani bevételi adataink is azt mutatják, hogy a fizikai, valós játékélmény nagyon is releváns, a Lego játékok pedig népszerűbbek, mint valaha. A termékfejlesztéssel foglalkozó csapatunk folyamatosan figyelemmel kíséri a piacunkat meghatározó trendeket, ám a játékkal kapcsolatos ígéretünkkel kapcsolatban soha nem kötünk kompromisszumokat: bármit teszünk, azért tesszük, hogy inspiráljuk és fejlesszük a jövő építőit.

Milyen piacokra koncentrál a jövőben globálisan a Lego csoport, melyek a legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező területek?

Szorosan együttműködünk part­nereinkkel, és meggyőződésünk, hogy hosszú távon képesek vagyunk még több gyerekhez eljutni a jól bejáratott európai és egyesült államokbeli piacainkon. Emellett nagy növekedési lehetőséget látunk a Kínához hasonló fejlődő piacokon is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.