Az üzemanyagárak az egekbe szöktek, mivel Oroszország tovább súlyosbította az európai földgáz-ellátási válságot – írta a Financial Times.
Miután az orosz energiaipari óriás, a Gazprom csendben korlátozta az ügyfelek számára történő kiegészítő értékesítéseket, és az egyre növekvő kereslet ellenére a járvány előtti szinthez képest egyötödével csökkentette az Európába történő gázkivitelt 2021-ben,
az árak tizenhárom éve nem látott csúcsokat ostromolnak.
Az Oroszország és Nyugat-Európa között az árak emelkedése miatt egyre ingatagabb kapcsolatokat tovább tetézte a szerdai fekete-tengeri incidens. A brit felségjelű HMS Defender katonai rombolóhajó ugyanis orosz vizekre merészkedett, és csak az orosz légierő figyelmeztető lövéseinek hatására tért le onnan.
Bár a britek szerint semmi rendkívüli nem törtért, és az oroszok csak a térségben megszokott lőgyakorlatukat hajtották végre, Moszkva továbbra is köti az ebet a karóhoz, mi szerint nem tervezett, hanem a provokatív brit lépésre reagáló lövésekről volt szó. Szergej Rjabkov orosz külügyminiszter-helyettes szerint az ilyen, és ehhez hasonló incidenseknek komoly következményei lesznek a jövőben.
A kalandos hajóút nyilvánvalóan nem tett jót az energiaipari árvitának. Bár a Gazprom eleget tesz hosszú távú szerződéses kötelezettségeinek, láthatóan nem töri magát azon, hogy azonnali eladásokkal növelje az Európába irányuló ellátását.
Elemzők szerint a szintén jelentős ázsiai LNG-kereslet kielégítésére sokkal több energiát fordít, mint az európai ellátási problémák orvoslására.
A vállalat közleménye szerint pontosan a fogyasztók kéréseinek megfelelően szállítják a gázt.
Az iparág szereplői szerint a Gazprom kifejezetten az árak emelkedésére játszik, amellyel azt szeretné elérni, hogy az Európai Unió engedélyezze az oroszok által tervezett Északi Áramlat 2 gázvezeték megépítését.
A Balti-tengeren áthaladó, és Németországba tartó gázvezeték lényege, hogy Ukrajnát megkerülve juttassa az értékes energiaforrást Európába.
Az oroszoknak régi terve, hogy a földgáz szállítása ne csak Ukrajnán keresztül történjen,
ugyanis a Krím-félsziget annektálása, és az elhúzódó, szintén jelentős orosz részvétellel zajló kelet-ukrajnai válság miatt finoman szólva is fagyos a két ország viszonya.
Bár Németország hosszú távon támogatná a gázvezeték megépülését, végleges döntés várhatóan a szeptemberi német választások előtt nem születik majd az ügyben. Az egyre erősödő Zöldek ugyanis élesen kampányolnak a nagyszabású projekt ellen, amit korábban a Biden-adminisztráció sem támogatott, de Washington a jelek szerint beletörődött a megépülésébe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.