BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gerendai Károly arra buzdítja az éttermeket, hogy a saját szemetükkel törődjenek

Döbbenetes mennyiségű szemetet és veszélyes hulladékot termel a vendéglátóipar: egy átlagos budapesti szállodából napi 150-400 kilogrammnyi moslék, 900-1000 adag étel kerül a kukába, miközben egy közepes méretű étterem napi 30 kilónyi moslékot halmoz fel. A pazarlás óriási, de igaz ez a vendéglátás környezeti lábnyomára is az elhasznált kemikáliák, nem lebomló szervetlen hulladékok miatt. A fenntarthatóság ugyanakkor friss téma, a Z generáció és a még fiatalabbak számára fontos szempont és elvárás is a wow-faktor mellett. Jövő héten ráadásul az is kiderül, melyek Magyarország legjobb éttermei.

Jövő héten  adják át az Év étterme díjakat. Az idén 20 éves, a régióban páratlan gasztronómiai kiadvány, a Dining Guide és az első Michelin-csillagos magyar étterem, a Costes Downtown sajtótájékoztatóján erről, de leginkább a fenntarthatóságról volt szó.

Gerendai Károly beszédét Juhász András, Herczeg Zoltán és Mautner Zsófia hallgatja / Fotó: Sándor Tünde / Világgazdaság

Trendi lett fenntartható magatartással gondolkodni az éttermek között, amire nagy szükség volt, hiszen

  • döbbenetes mennyiségű szemetet és veszélyes hulladékot termel a vendéglátóipar, miközben
  • könnyen, különösebb ráfordítás nélkül lehet tenni a környezeti lábnyom csökkentéséért. 

Mit vár el a Z generáció és a fiatalabbak?

Az új generációs vendégkör és a fiatal vállalkozók számára ugyancsak hangsúlyos téma a fenntarthatóság.

A Z generáció ugyanis mást vár el egy étteremtől, mint az előző korosztályok.

Tagjai már nemcsak jót akarnak enni, hanem élményeket keresnek a gasztronómiában, illetve az utazások és a kulturális programok során egyaránt.

A Dining Guide első online főszerkesztője, Mautner Zsófia szerint 2007–2008-ban indult el a változás a magyar gasztronómiában, amit a 2016-os Bocuse d’Or Budapesten megrendezett európai döntője felgyorsított, amikor a nemzetközi figyelem középpontjába került Magyarország.

Mi változott az elmúlt húsz évben?

Ahogy arra a szakértők rámutattak: az elmúlt két évtizedben többek között

  • elterjedt a közösségi média,
  • átalakult a magyar konyha,
  • felnőtt egy új étterem-tulajdonosi és fogyasztói kör is, miközben
  • új generációs séfek jelentek meg, a korábbitól merőben eltérő motivációval.

A gasztronómiai megújulási folyamatról Herczeg Zoltán, a Dining Guide felelős kiadója, gasztronómiai tanácsadó beszélt. Úgy fogalmazott, hogy a gasztroforradalommal elindult változás ellenforradalomba csapott át. A mintegy 50 ezer hazai vendéglátóhely közül ugyanis körülbelül 500 felel meg az étteremkritikusok elvárásainak.

Close,Up,Of,Female,Waiter,Pours,Water,To,Glass,For
Műanyag helyett üvegpohár az éttermekben – ez sem mindegy / Fotó: Shutterstock

 

Előremutató éttermeket keresnek

A magyar éttermek nagy része benne ragadt a 20-30 évvel ezelőtti állapotokban – mutatott rá Herczeg Zoltán, hangsúlyozva: nagyon sok korszak és kezdeményezés határozta meg a hazai vendéglátást.

Minden világtrend megjelent nálunk, és megrángatta a magyar konyhát, miközben feltűntek a progresszív képviselők is.

A kortárs magyar vendéglátás identitása ezért most van csak igazán megszületőben.

Ugyanakkor az is igaz, hogy nagyon sok jó étterem van Magyarországon, a Michelin Guide ezekből 80-at emel ki, miközben 200-300 is benne lehetne.

Az étteremkritikusok 2010-ig az alapanyag minőségét, a helyes technológia ismeretét és a felkészültséget figyelték, de a konyha és az étterem személyisége is fókuszban volt.

Bangkok,,Thailand,-,May,2,,2022,:,The,Leftover,Food
Brutális mennyiségű moslékot termelnek az éttermek / Fotó: Shutterstock

Néhány éve azonban megjelent a wow-faktor a Michelin és a Dining Guide értékelésében is, amelyek jól letérképezik a folyamatokat, ami a világban zajlik.

A megkérdezett magyar éttermek 63 százaléka érzi úgy, hogy fenntartható,

az új generáció tehát nagyon motivált, a jövőbe vetett hite mozgatja.

Látni azt is, hogy a szállodák lecserélték a műanyag, eldobható üvegeket, a világ jobb részein egyre többet tesznek a környezet védelméért.

Elhangzott az is, hogy idén először a Dining Guide háromórás tanácsadást biztosít a kiadványában szereplő valamennyi étteremnek.

Vállalkozóként a vendéglátásban fontos a fenntarthatósági szempontokat figyelembe venni a fogyasztók megtartása érdekében – jegyezte meg Gerendai Károly, az első Michelin-csillagos magyar éttermet is működtető Costes Group alapító tulajdonosa. Nem titkolta, nagyon nagy a karbonlábnyoma az iparágnak, pedig rengeteg elérhető megoldás létezik a csökkentésére. 

A szakértők kitértek arra is, hogy fontos az alapanyagok lokális beszerzése. Az ugyanis ellentmondás, hogy miközben ez helyben történik, a világ minden tájáról odarepülnek enni az emberek. 

Van honnan, és van miből lefaragni

Juhász András, a Bibo szakmai igazgatója szerint az elmúlt 10-13 év sokkal közelebb vitte a vendéglátást és a felhasználókat a fenntarthatósághoz. Felgyorsultak azok a fejlesztések és innovációk, amelyek ezt szolgálják.

Fontos lépés, hogy a hazai vendégeket is meg tudja szólítani az adott étterem, és hogy mindeközben változatlan költséggel tudja csökkenteni és kezelni a hulladékot, meg minimalizálni a környezetterhelést,

  • évente 49 millió liter tisztítószert, szervetlen kemikáliát használ el a magyar vendéglátás, ráadásul
  • több millió köbméter csomagolóanyag, göngyöleg keletkezik. 

Együttműködésre van szükség az étterem-tulajdonos, a beszállító és a vendég között – mutattak rá a résztvevők. 

MFB ESG
 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.