BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Továbbra is késnek majd a repülők, és erről legkevésbé a légitársaságok tehetnek – állítja a Wizz Air

Zömében a légiirányítás kapacitáshiányai és a sztrájkok okozhatnak majd késéseket, de időjárási és geopolitikai nehézségekre is fel kell készülniük a légitársaságoknak és utasaiknak idén – hangzott el a Wizz Air nyári szezonnyitó sajtótájékoztatóján, ahol azt is közölték, hogy a Magyarországról induló járatok esetében idén 25 százalékkal kevesebb a késés, és két év alatt 72 százalékkal kevesebb a járattörlés.

Húsz év alatt már több mint 50 millióan repültek a Wizz Air járataival Budapestről, ahonnan idén hat új járatot indít a magyar diszkont-légitársaság, amelynek két évtizedes mérlegében összesen több mint 420 millió utas szállítása szerepel.

wizz air
Kevesebb a járattörlés a Wizz Airnél / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Új útvonalakkal bővült 2024-ben a Budapestről elérhető városok köre, a jövő héten indul a Brassó- és Bukarest-járat, és ugyancsak idéntől közlekedik Brüsszelbe, Jerevánba, Stuttgartba és Valenciába közvetlen járat – sorolta Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

Nyári repülőutak

A nyári szezonban a legnépszerűbb Görögország, Törökország, Málta, Portugália, Egyiptom és Izland, egész évben azonban a legtöbb utas a Budapest–Eindhoven és a Budapest–Lisszabon járaton utazik.

A repülőjegy-foglalás idén 108 nappal a tervezett utazás előtt történik, ez 100 nap volt tavaly, most az utasok jellemzően egy 20 kilós feladott bőrönddel utaznak.

A megnövekedett érdeklődés miatt kapacitást növeltek Spanyolországba, Olaszországba és Franciaországba. A párizsi olimpiára készülve június 16. és szeptember 30. között megnövelik a Budapest–Párizs közötti járatsűrűséget, naponta közlekednek járatok a párizsi Orly repülőtérre, ahonnan az aranygép augusztus 12-én repül haza.

Szezonon kívül Ciprus, Egyiptom és Görögország, szezonban Spanyolország, Görögország, Ciprus és meglepő módon nyáron gyerekkel is a legnépszerűbbek közé ugrott Egyesült Arab Emírségek vezeti a kedvenc úti célok toplistáját.

wizzair
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Folyamatosan keresik az új járatnyitások lehetőségét, ma még elképzelhetetlen területek bekapcsolását, a jövő tavasztól érkező 47 új XLR repülőgéppel több mint 8700 kilométer hatótávolságra tudnak eljutni majd.

Még nincs döntés, hogy hol lesznek az új hosszú távú járatok,

amivel össze tudják kötni Londont akár Abu Dzabival, és azt akár Szingapúrral is, Budapestet pedig Mumbaijal. Az biztos, hogy Amerikába nem tervez repülni továbbra sem a Wizz Air.

Késések és járattörlések

Továbbra is komoly utánpótláshiánnyal küzd a légiirányítás Európa-szerte, 

a késések nagyobb része a légiirányítás miatt lesz,

amely változatlanul szűk keresztmetszet a légi közlekedésben.

Kevés az ember a légiirányítóknál, sokan nyugdíjba mentek, sokakat elküldtek, a képzések pedig több évig tartanak – mondta Radó András, hozzátéve: régóta lobbiznak azért, hogy legyen egy európai közös légiirányítási rendszer, mert most ez nemzeti hatáskör, ami időnként nagyon megnehezíti a dolgokat.

Sok a sztrájk, olaszok, franciák, németek, spanyolok gyakran élnek ezzel, hatékonyan tudják blokkolni a forgalmat 

– hangzott el.

A Wizz Air kommunikációs vezetője a késések kapcsán hangsúlyozta, hogy aki náluk foglalta a jegyét, kap értesítést, a társaság tájékoztatási folyamata semmivel sem rosszabb más légitársaságokénál. A cég illetékese nem kívánta kommentálni a Budapest Főváros Kormányhivatala által szerdán bejelentett, több légitársaság ellen a jelentős késések miatt indult vizsgálatot.

A Wizz Airnél idén 25 százalékkal kevesebb a késés és 72 százalékkal kevesebb a járattörlés 2022-höz képest, 2024 júniusáig pedig nemzetközi szinten a járatok 99,9 százaléka közlekedett.

Dinamikus terjeszkedésben a fapados

A Wizz Air flottájában 2030–2032-re garantáltan közel 500 gép lesz, ezek gyártására le van szerződve a vállalat, amihez így évente 30-40 új Airbus gép jön, miközben nagyon szűkösek a repülőgépgyártó kapacitások.

A légitársaság 213 Airbusával már több mint 850 útvonalon, közel 200 úti célra, több mint 50 országba repül, a 2023-ban regisztrált 60,3 millió utasa már több, mint a KLM-é és a British Airwaysé. 

A Világgazdaság kérdésére Radó András elmondta, hogy

nem tervezik klímavédelmi pótdíj bevezetését, ellenben jelentős összegekkel támogatják a fenntartható, megújuló üzemanyaggyártás fejlődését.

Egy angol cég például emberi ürülékből gyárt fenntartható üzemanyagot, a gyártó kapacitás fejlesztésébe a Wizz Air is beszállt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.