BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Autopiac hasznaltautok-2220230108 Budapest
Fővárosi Autópiac 
fotó: Németh András Péter NAP Szabad Föld

Már nem kellenek a kiöregedett külföldi autók, hagyjuk őket a kereskedésekben porosodni

Tovább csökken a külföldről Magyarországra érkező használt autók száma. A globális csiphiány okozta hatások még mindig érződnek ezen a piacon. A fő exportáló országok a drágulás miatt belföldön tartották a használt autókat, így Magyarországra kevesebb jutott belőlük. Ez a hatás természetesen drágulást okozott a célországokban is, amit azóta sem tud leküzdeni a piac.

Júniusban a DataHouse adatai szerint 8492 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami a leggyengébb havi forgalmat jelenti idén. Miközben a belföldi autók adásvétele az elmúlt hónapokban csúcsokat döntött, a használtautó-import területén továbbra is várat magára a fordulat: az első félév 9 ezres havi átlaga szinte pontosan megegyezik a tavaly ilyenkor tapasztalt értékkel.

Autopiac hasznaltautok-2220230108 Budapest
Fővárosi Autópiac 
fotó: Németh András Péter NAP Szabad Föld
autó
A csip- és alkatrészhiány miatt az utóbbi években nem volt jellemző a használtautó-export Európában, azóta viszont az árak tartják távol ezeket a kocsikat Magyarországtól / Fotó: Németh András Péter

A Covid-időszak előtti években havi átlagban még 13 ezer használt autót hoztak be külföldről. Azóta évről évre fokozatosan esett vissza a volumen. A legjelentősebb csapást nem is járvány, hanem a csip- és alkatrészhiány okozta, amelynek hatására külföldön is megnőtt a kereslet a használt autók iránt

 – magyarázta a JóAutók.hu vezérigazgatója, Halász Bertalan. Hozzátette, hogy ez jelentős, máig ható drágulást okozott ebben a körben, amivel a használtautó-import nagyrészt elvesztette legfőbb előnyét, a belföldi beszerzéshez viszonyított jelentős árelőnyt. 2023-ra korábbi csúcsáról csaknem harmadával esett vissza a behozatal, amely azóta is ezen a szinten stagnál.

Teljesen rácuppantak a magyarok az öreg autókra

Ismét sosem látott szinten pörög a hazai használt autók piaca, május végéig a DataHouse előzetes adatai szerint már több mint 368 ezer személygépkocsi cserélt gazdát. A kereslet az idősebb és olcsóbb járművek felé tolódik, az adásvételek 37 százalékában legalább 20 éves, több mint 60 százalékában pedig minimum 15 éves autók szerepelnek. A használatautó-piac az első öt hónapban 13 százalékkal nőtt. A legnépszerűbb márka az Opel és a Volkswagen, a Suzuki részesedése csökken.

Mára a nyugati autópiacokon jórészt normalizálódott a helyzet, ismét nyílik az olló az új és a használt járművek árai között, ami javuló esélyeket biztosít a hazai vásárlók számára, akiknek a reáljövedelme a statisztikák szerint ismét növekedni kezdett. Ez azonban nem hoz gyors felfutást a behozatalban, mivel egyrészt a kereslet növekedése csak bizonyos késéssel követi a jövedelmi pozíciók javulását, másrészt a forint euróhoz viszonyított gyenge árfolyama jelenleg szintén visszafogja az importot. Ezért a második félévben csak visszafogott, néhány százalékos bővülésre lehet számítani a használt autók behozatalában.

A behozott használt autók között az idei első félévben a Volkswagen szerepel az élen 12,6 százalékos részesedéssel, 

melyet az Opel követ (8,8 százalék), hajszálnyival előzve a Fordot (8,7 százalék). Az Audi 6,7, a BMW 5,8, míg a Mercedes 5,6 százaléknyi részt hasított ki a forgalomból.

A használtautó-import mennyisége 2024 első félévében összesen 53 775 volt, ami mindössze 0,5 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában regisztrált 53 491-es értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma már 63 331 volt, ami 11,9 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi 56 594-es mennyiséget.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.