BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kártalanítás, de kinek – milyen jogok illetik meg a légi utasokat?

Nemrégiben kiderült, az európai utazók nagy része nincsen tisztában a légi közlekedésben érvényes jogaival. Mit tehetünk késés, poggyászproblémák esetén, mik a panaszlehetőségek, és mi a helyzet a kártalanítással. A legfontosabb tudnivalókra kerestük a választ.

Az idei nyáron különösen sok probléma keserítette meg a légi utasok életét. A leggyakoribb gond jellemzően a járatok késése vagy a járattörlés volt. Utasok tömege töltött hosszú órákat a reptereken úgy, hogy nem is igazán volt vele tisztában: kihez fordulhatna, egyáltalán milyen jogai vannak légi utasként.

légiutasok
 A légi utasok közül sokan nincsenek tisztában a jogaikkal / Fotó: Jc Milhet / Hans Lucas / AFP

Milyen jogok illetik meg a légi utasokat?

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen fogyasztói jogok illetik meg, ha a járat induláskor vagy érkezéskor késik. Egy rendelet részeként, ha késik az utas járata induláskor, ételt és frissítőket kell kapnia, lehetővé kell tenni számára két ingyenes telefonhívást vagy faxüzenet, esetleg e-mail-küldés lehetőségét, emellett éjszakai szállást és reptéri transzfert is a szállás és a repülőtér között, ha a késési idő indokolja – tájékoztatott honlapján a Fogyasztóvédelem Alapítvány.

Jó tudni, hogy öt óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését, 

átfoglalási lehetőség azonban nem illeti meg.

Ha a célországba érkezéskor késik a járat

Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor három órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró összegben. Nem árt tudni, hogy nem jár kártalanítás, ha a legalább háromórás érkezési késést rendkívüli, valamilyen előre nem látható körülmény okozta. 

Hová fordulhatunk?

Panaszunkkal első körben a légitársasághoz fordulhatunk, és ha nem kapunk választ, vagy az nem elfogadható, akkor hatósági eljárást kezdeményezhetünk a Budapest Főváros Kormányhivatalánál, vagy adott esetben az Európai Fogyasztói Központtól kérhetünk tájékoztatást és panaszkezelési segítséget.

Mi a helyzet járattörlés esetén?

Ha törölték a légi járatát, az utas átfoglalhatja a jegyét másik járatra a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében, vagy kérheti a jegyár visszatérítését. Étkezés és frissítők illetik meg, ha a legkorábbi időpontra való átfoglalást választja. Egyéb esetben éjszakai szállás és reptéri transzfer jár a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén. Számára is biztosítani kell két ingyenes telefonhívást vagy faxüzenetet, esetleg e-mail-küldés lehetőségét. 

A kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró összegben jár a számára.

Tisztázta a légi utasok jogait az EU

Kiderült, hogy az Európai Unió polgárainak nagy része nincs tisztában a légi közlekedésben érvényes utasjogokkal. Az Európai Biztosság az utasok biztonsága érdekében iránymutatást adott ki, amelyben összefoglalták az Európai Unió Bírósága által 2016 óta hozott döntéseket.

Kinek nem jár kártalanítás járattörlésnél?

Nem jár az utas részére kártalanítás ha:

  • az utas a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatva lett a járat törléséről, vagy
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak neki, lehetővé téve, hogy a végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négyórás késéssel érje el; vagy
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljon, és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb kétórás késéssel érje el. 
  • Rendkívüli körülmény fennállása esetén.

Mit tehetünk poggyászproblémák esetén?

A poggyászkárokra vonatkozó szabályokat egy nemzetközi egyezmény, a montreali egyezmény tartalmazza. 

Ez alapján kártérítés jár az igazolt költségekre, benyújtott számlákra, nagyságrendileg 1600 euró összeghatárig.

Kártérítéshez a repülőtéren kell panaszbejelentő nyomtatványt kitölteni az elveszett vagy megrongálódott poggyász ügyében, amelyet haladéktalanul, de legkésőbb hét napon belül, írásban, az érintett légitársaságnak címezve kell megküldeni. Amennyiben nem érkezik meg a poggyász, az 21 nap eltelte után elveszettnek tekintendő. A késve megérkezett poggyász esetében a kérelmet legkésőbb a poggyász átvételétől számítva 21 napon belül kell benyújtania az utasnak a légitársasághoz.

Hová forduljunk panaszügyintézéssel?

A fogyasztók védelmét több szervezet, tagállami hatóságok, tagállami alternatív vitarendező fórumok – hazánkban a békéltető testületek – és az Európai Fogyasztói Központok Hálózata látják el a légitársaságokkal szembeni panaszok kivizsgálása és vagy vagyoni igényeik érvényesítése érdekében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.