A hazai cégek elektromosjármű-vásárlásait ösztönző programban a magyar vállalkozások több mint 3500 tisztán villanyos személygépkocsit vásárolhatnak kormányzati segítséggel. Talán emiatt is van az, hogy egyre több BYD-t látni nálunk. Már csak azért is, mert a Szegeden óriásüzemet építő kínai gyártó vezeti a márkák népszerűségi rangsorát e programban, mintegy 1200 darabbal. Az ázsiai vállalat térhódítását jelzi, hogy a Build Your Dreams (BYD) júliusban, augusztusban és szeptemberben is piacvezető lett Magyarországon a tisztán elektromos autók (BEV) szegmensében. A hazánkban elérhető négy e-modell közül eddig az Atto 3 és a Seal bizonyul a legkelendőbbnek. A Világgazdaság a BYD Seal Excellence AWD-t tesztelte.
Ez a középkategóriás villanyos szedán 82,5 kilowattórás akkumulátorral van ellátva, a két villanymotorjának köszönhetően pedig 530 lóerős, vagyis minden, csak nem lassú. A Tesla Model 3 versenytársának kikiáltott példány után szinte mindenhol megfordulnak, formája és kialakítása csak úgy vonzza a tekinteteket. Az X alakot kirajzoló front telitalálatnak bizonyult az U alakú lámpatestekkel, így egyszerre kelti sportos, egyben stílusos jármű benyomását. Az egész kocsi a BYD e-Platform 3.0 padlólemezére épül, melynek tulajdonképpen az a lényege, hogy fokozza a biztonságot és a hatótávolságot alacsony hőmérsékleten való vezetéskor.
A nagy teljesítményű villanymotor(oka)t – kétféle változatban készítik: hátsó, illetve első és hátsó villanymotorral, az utóbbit összkerék-meghajtással – akkor értékeli igazán az ember, amikor odalép neki: ennek
a Sealnek csupán 3,8 másodperc kell, hogy 0-ról felgyorsuljon 100-ra,
de a 180 kilométer per órás sebesség sem kottyan meg neki. A gépkocsi súlya a kiviteltől függően 2–2,19 tonna, de a futóműre ez egyáltalán nem hat, ami szintén a kiváló kategóriába tartozik. A WLTP hatótáv a két variánsnál
ami nehezen tartható, a 21-22 kilowattóra sokkal realisztikusabb átlagfogyasztás.
A benne rejlő erő ellenére sem csúszik, vezetés közben rendkívül stabil, kiváló a tapadása (az eső sem okoz gondot neki), és még csendes is – a dupla oldalüvegek, a hangszigetelés jelentősége főleg autópályán történő vezetéskor válik hangsúlyossá, a szélzaj ugyanis minimális.
A panorámatető ugyan sötétített és hővédős, de 25 fok feletti hőmérsékletnél már érezni lehetett, hogy tűz fentről a nap, ezért az árnyékolót érdemes mindig kéznél tartani. És ha már kéz, a karosszériába rejthető kilincsek nemcsak esztétikusak, hanem látványosan előcsalogathatók is – egy gombnyomással. Beülve is van mit tapintani: formák, ívek, domborulatok mindenhol, a minőségi anyaghasználatra pedig ennél az autónál egyáltalán nem lehet panasz.
A több mint 15 colos monitor kicsit belerondít a képbe – és ezen még az sem javít, hogy BYD lévén ide-oda, függőlegesen és vízszintesen forgatható –, a középkonzol viszont igencsak látványosra sikerült. Egyértelműen az érintőképernyőé a jövő, de akik az analóg dolgokat szeretik, azoknak jó hír, hogy a Sealben található gombok egyszerűek, de nagyszerűek – könnyen megszokja őket az ember.
Meglepően sok hely van hátul, egy négyfős család kényelmesen elfér benne, igaz, közben spórolni is kellett valahol, az áldozat pedig nem más, mint a csomagtartó lett a maga 400 literével. (Kárpótlásként az orrban kialakítottak egy tárolót a töltőkábeleknek.) A hátsó ablak kialakítása formailag rendben van, sötétben viszont kifejezetten zavaró a limitált kilátás, főleg a magasaknak. A kipörgésgátló egyszer mutatta meg úgy istenigazából, hogy mit tud, de egy ilyen vezetési élményért cserébe a hirtelen teljesítmény-visszaeséssel nemcsak lehet, de kell is élni.
Akkupakjáról, a Blade-ről már korábban is írtunk: ez volt az, amit a híres-nevezetes tűpenetrációs teszten átszúrtak, anélkül, hogy kigyulladt, füstöt bocsátott volna ki, és a felületi hőmérséklete mindössze 30–60 Celsius-fok között maradt. Máskor pedig összetörték, meghajlították, 300 Celsius-fokra hevítették egy kemencében, és 260 százalékkal túltöltötték. Ezek egyike sem vezetett tűzhöz vagy robbanáshoz.
Váltóáramról (AC) 11, egyenről (DC) 150 kilowatt maximummal tölthetjük. Az utóbbinál kevesebb mint 40 perc szükséges a bűvös 80 százalékos szint eléréséhez (10 százalékról). Szintén pluszpont a BYD saját gyártású elosztója, illetve a csatlakozó megvilágítása, ami főleg este tud nagyon hasznos lenni.
Na, és a végére maradt, hogy mennyibe kerül.
A Design felszereltségű Seal 18 114 900, az Excellence AWD-változat pedig 19 212 900 forintos árcédulát kapott.
Összességében elmondható, hogy ez a kínai autó már nem az a kínai autó: eddig ugyanis bárki vezette, mindenkire hatással volt – ránk is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.