BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

BYD Seal: azt mondják, ez a Tesla legnagyobb ellenfele – megnéztük

A Tesla Model 3 riválisának kikiáltott kínai elektromos autó már Magyarországon is kapható – kevesebb mint húszmillió forintért. Mint mindig, a piac most is eldönti majd, mennyire lesz nálunk kelendő a Szegedre tartó BYD középkategóriás villanyos szedánja, de egy biztos: a százra 3,8 másodperc alatt gyorsuló Seal eddig mindenkire hatással volt, aki vezette – ránk is. A Világgazdaság tesztje következik.

A hazai cégek elektromosjármű-vásárlásait ösztönző programban a magyar vállalkozások több mint 3500 tisztán villanyos személygépkocsit vásárolhatnak kormányzati segítséggel. Talán emiatt is van az, hogy egyre több BYD-t látni nálunk. Már csak azért is, mert a Szegeden óriásüzemet építő kínai gyártó vezeti a márkák népszerűségi rangsorát e programban, mintegy 1200 darabbal. Az ázsiai vállalat térhódítását jelzi, hogy a Build Your Dreams (BYD) júliusban, augusztusban és szeptemberben is piacvezető lett Magyarországon a tisztán elektromos autók (BEV) szegmensében. A hazánkban elérhető négy e-modell közül eddig az Atto 3 és a Seal bizonyul a legkelendőbbnek. A Világgazdaság a BYD Seal Excellence AWD-t tesztelte.

BYD Seal, Tesla Model 3
BYD Seal: a Tesla Model 3 versenytársának kiáltották ki – nem véletlenül / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Ez a középkategóriás villanyos szedán 82,5 kilowattórás akkumulátorral van ellátva, a két villanymotorjának köszönhetően pedig 530 lóerős, vagyis minden, csak nem lassú. A Tesla Model 3 versenytársának kikiáltott példány után szinte mindenhol megfordulnak, formája és kialakítása csak úgy vonzza a tekinteteket. Az X alakot kirajzoló front telitalálatnak bizonyult az U alakú lámpatestekkel, így egyszerre kelti sportos, egyben stílusos jármű benyomását. Az egész kocsi a BYD e-Platform 3.0 padlólemezére épül, melynek tulajdonképpen az a lényege, hogy fokozza a biztonságot és a hatótávolságot alacsony hőmérsékleten való vezetéskor.

BYD Seal, Tesla Model 3
A Seal 3,8 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A nagy teljesítményű villanymotor(oka)t – kétféle változatban készítik: hátsó, illetve első és hátsó villanymotorral, az utóbbit összkerék-meghajtással – akkor értékeli igazán az ember, amikor odalép neki: ennek 

a Sealnek csupán 3,8 másodperc kell, hogy 0-ról felgyorsuljon 100-ra,

de a 180 kilométer per órás sebesség sem kottyan meg neki. A gépkocsi súlya a kiviteltől függően 2–2,19 tonna, de a futóműre ez egyáltalán nem hat, ami szintén a kiváló kategóriába tartozik. A WLTP hatótáv a két variánsnál 

  • 520 (Excellence AWD) és 
  • 570 kilométer (Design), 
  • a gyári fogyasztási értéke pedig 18,2 kilowattóra per 100 kilométer, 

ami nehezen tartható, a 21-22 kilowattóra sokkal realisztikusabb átlagfogyasztás.

BYD Seal, Tesla Model 3
 Ez nem az a kínai autó: minőségi anyagok mindenhol / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A benne rejlő erő ellenére sem csúszik, vezetés közben rendkívül stabil, kiváló a tapadása (az eső sem okoz gondot neki), és még csendes is – a dupla oldalüvegek, a hangszigetelés jelentősége főleg autópályán történő vezetéskor válik hangsúlyossá, a szélzaj ugyanis minimális. 

A panorámatető ugyan sötétített és hővédős, de 25 fok feletti hőmérsékletnél már érezni lehetett, hogy tűz fentről a nap, ezért az árnyékolót érdemes mindig kéznél tartani. És ha már kéz, a karosszériába rejthető kilincsek nemcsak esztétikusak, hanem látványosan előcsalogathatók is – egy gombnyomással. Beülve is van mit tapintani: formák, ívek, domborulatok mindenhol, a minőségi anyaghasználatra pedig ennél az autónál egyáltalán nem lehet panasz. 

A több mint 15 colos monitor kicsit belerondít a képbe – és ezen még az sem javít, hogy BYD lévén ide-oda, függőlegesen és vízszintesen forgatható –, a középkonzol viszont igencsak látványosra sikerült. Egyértelműen az érintőképernyőé a jövő, de akik az analóg dolgokat szeretik, azoknak jó hír, hogy a Sealben található gombok egyszerűek, de nagyszerűek – könnyen megszokja őket az ember. 

BYD Seal, Tesla Model 3
A kilincseket gombnyomással lehet előhívni / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Meglepően sok hely van hátul, egy négyfős család kényelmesen elfér benne, igaz, közben spórolni is kellett valahol, az áldozat pedig nem más, mint a csomagtartó lett a maga 400 literével. (Kárpótlásként az orrban kialakítottak egy tárolót a töltőkábeleknek.) A hátsó ablak kialakítása formailag rendben van, sötétben viszont kifejezetten zavaró a limitált kilátás, főleg a magasaknak. A kipörgésgátló egyszer mutatta meg úgy istenigazából, hogy mit tud, de egy ilyen vezetési élményért cserébe a hirtelen teljesítmény-visszaeséssel nemcsak lehet, de kell is élni. 

Akkupakjáról, a Blade-ről már korábban is írtunk: ez volt az, amit a híres-nevezetes tűpenetrációs teszten átszúrtak, anélkül, hogy kigyulladt, füstöt bocsátott volna ki, és a felületi hőmérséklete mindössze 30–60 Celsius-fok között maradt. Máskor pedig összetörték, meghajlították, 300 Celsius-fokra hevítették egy kemencében, és 260 százalékkal túltöltötték. Ezek egyike sem vezetett tűzhöz vagy robbanáshoz. 

A középkonzol a belső tér egyik leglátványosabb eleme / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Váltóáramról (AC) 11, egyenről (DC) 150 kilowatt maximummal tölthetjük. Az utóbbinál kevesebb mint 40 perc szükséges a bűvös 80 százalékos szint eléréséhez (10 százalékról). Szintén pluszpont a BYD saját gyártású elosztója, illetve a csatlakozó megvilágítása, ami főleg este tud nagyon hasznos lenni.

Na, és a végére maradt, hogy mennyibe kerül. 

A Design felszereltségű Seal 18 114 900, az Excellence AWD-változat pedig 19 212 900 forintos árcédulát kapott.

Összességében elmondható, hogy ez a kínai autó már nem az a kínai autó: eddig ugyanis bárki vezette, mindenkire hatással volt – ránk is. 

BYD Seal, Tesla Model 3
A panorámatető sötétített és hővédős / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.