Idén 25-30 százalékkal több lakóingatlant adnak el, mint tavaly, a júliusi lakáspiac soha nem látott forgalmat hozott – hangzott el az OTP Ingatlanpont és az OTP-csoport ingatlanhirdetési portálja, a Zenga közös évértékelő tájékoztatóján kedden.
Kisebb hullámzásokkal, de egyértelműen jobban alakul a lakáspiac 2024-ben, mint 2023-ban, de a korábbi évek szárnyalása nem fog visszatérni, nem fog 2014–2021 közötti sebességgel növekedni a forgalom és az árak – fogalmazott Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont Kft. vezető elemzője.
A nominál, azaz inflációval nem korrigált árak 8-10 százalékkal emelkedtek a második negyedévben, amikor 4-6 százalékos reál drágulás volt, az elmúlt 10 évben látott 15 százalékos nominális árnövekedés után.
A nyári három hónapban kicsit nőtt az alku szint, 6,7 százalékot tudtak nyáron alkudni a végső meghirdetett árból
Rekordok is dőltek: nyáron Budapesti paneleknél 1,6 százalékra csökkent az alku, a községi házaknál viszont 9,3 százalékra, majdnem 10 százalékra nőtt.
Bár az első félévben a megépült lakások és a kiadott engedélyek száma egyaránt 18 százalékkal csökkent, mert a megépülő lakások száma kis késéssel tudja követni a kereslet élénkülését, így ebben még csökkenés várható.
A budapesti újlakás-piacon az OTP saját felmérése szerint
sorra indulnak a nagy projektek, jó ütemben haladnak az építések,
Szárnyalás nem, de növekedés igen, a vártnál lassabb a kilábalás a recesszióból, az óvatosság enyhül, nő a fogyasztás, ez a kilábalás jövőre is folytatódik – sorolta Valkó Dávid.
Pluszkeresletet generálhat a 2023-ban elhalasztott kereslet aktivizálódása, de
az új lakástámogatási rendszerek esetleges bejelentése esetén kivárást hozhat.
Élénkülhet idén és jövőre a befektetési célú kereslet, nettó bérleti hozam 4-5 százalék Budapesten most, vidéken 6-7 százalék.
Az állampapírokon még mindig magasabb befektetéseket lehet elérni, de ha az értéknövekedés is hozzáadódik, újra vonzóbb lehet az ingatlanbefektetés.
A várakozások szerint
Az ingatlanvétel iránt érdeklődők száma 35 százalékkal nőtt – mondta Lipták Zsuzsa, az OTP csoport korábbi otpotthon márkájából alakult zenga.hu ingatlankereső portál ügyvezetője.
Visszatértek az érdeklődők a piacra, az élénkülést mutatja a hirdetési idők alakulása:
tavaly sok volt a beragadó ingatlan, a 3-6 hónapon túli hirdetés, most ötszörösére nőtt az egy hónapon belüli hirdetések száma és jelentősen csökkent a 6 hónapon túliaké.
Nőtt az értéknövelő hirdetők aránya is.
A legtöbben a 20-40 millió forintos ársávban keresnek, de ennél jóval magasabbak az árak.
2025 lesz a piac magára találásának éve, erősebb lesz az ideinél Hartlieb Balázs, az OTP Ingatlanpont Kft. ügyvezetője szerint.
A szakember rámutatott, hogy a jövőre várt felívelés egy része előrejött az idei évre, nagyot ment a piac, amiatt viszont visszafogottabb lesz emelkedésben 2025, különös tekintettel arra, hogy megvan az évek óta vágyott fogyasztói bizalom, amire az egész piac épül.
Tavaly 600 milliárd forint lakáshitelt helyeztek ki, idén ez bőven duplázódni fog,
akár 1600 milliárd körül is alakulhat, és 2025-ben is ezen a hasonló szinten gondolkodnak – összegezte Kasziba Erika, az OTP Bank lakáshitelek üzletfejlesztésért felelős szakmai vezetője.
Idén a CSOK Plusz adott lendületet, a falusi CSOK maradt, mint vissza nem térítendő támogatás, a kieső részt hitelből fedezték a vevők, ezért a tavalyi 11 millió helyett idén 17 milliót meghaladta az átlagos hitelösszeg.
Tapasztalatok szerint a 6 százalék körüli hitelkamatoknál megjelennek az ügyfelek, de hogy
az 5 százalék körüli THM mikor érhető el, nem tudják megjósolni, hiszen a 10 éves állampapír hozama is stabilan 6 százalék fölött marad.
Nem biztos, hogy érdemes az alacsonyabb kamatokra várni, mert a lakásárak közben emelkednek – szögezték le az ingatlanpiaci szakemberek.
Így lehetnek 20-25 százalékkal olcsóbbak az új lakások
Alacsonyabb kategóriájú lakásokat hiányol a magyar piacról az építőipari szakszövetség. Megkérdeztük a lakásépítőt, hogyan lehet olcsóbban építeni a jelenlegi piaci átlagárnál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.