BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önjárók váltják a dízelbuszokat Szegeden

A város négy dízelbuszt cserél önjáró trolibuszokra. A Zöld Busz Program keretében fokozatosan lecserélnék a meglévő buszokat elektromosra.

Átadtak négy elektromos meghajtású, felsővezeték nélkül is üzemképes önjáró trolibuszt Szegeden a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával, hogy leváltsanak négy dízelüzemű buszt a város közlekedésében – derül ki a HUMDA keddi közleményéből.

troli
Az új trolikat vezeték nélkül is áram hajtja / Fotó: HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.

A szegedi dekarbonizációs terv keretében megvalósuló projekttel a jelenlegi, körülbelül 50-50 százalékos dízel és gáz meghajtású járművek részarányát kívánják csökkenteni. A cél az, hogy fokozatosan lecseréljék a most használt buszokat elektromosra vagy önjáró trolikra.

Az önjáró trolik 50 kilométert képesek megtenni felsővezeték nélkül

Az új SOR TNS 12  trolibuszok teljesen elektromos hajtásúak, akkor is, amikor felsővezeték nélküli szakaszon közlekednek (ebben az esetben 50 kilométer a hatótávolságuk). A 12 méter hosszú trolikra 77 utas fér fel, ebből 34 le is tud ülni. A járművek alacsonypadlós kivitelűek, rámpával.

A városban a buszokat a Volánbusz működteti, míg a villamosokét és a trolikét a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) végzi. A most érkező önjáró trolibuszok ugyanakkor négy hagyományos, dízelüzemű buszt váltanak fel, ami évi 25 tonna szén-dioxid megtakarításával jár. A projekt a HUMDA által koordinált Zöld Busz Program részeként állami költségvetésből nyújtott támogatással valósul meg. 

A támogatás értéke 577 millió forint, amelyhez Szeged Megyei Jogú Város 232 millió forint önrészt nyújt.

Sokan közlekednek áram hajtotta járművel Szegeden

A közösségi közlekedés részaránya Szegeden 36 százalék, aminek a felét adják az elektromos járművek, mint a villamosok és a trolibuszok. Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy kiemelten fontos a karbonsemlegesség elérése a közösségi közlekedésben, amit a 2021-ben elindított Zöld Busz Program is segít.

Botka László, Szeged polgármestere pedig kifejtette, hogy a Zöld Város Program keretében a város elkötelezett troliflottája fiatalítása mellett, így a SOR-ok érkezése mellett 1 milliárd forintot a járművek felújítására is elköltenek, aminek keretében 

megújul a teljes 13 darabos Ikarus-Skoda flotta, valamint a régebbi Skoda trolibuszok is.

A Zöld Busz Program keretében eddig összesen 141 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg évente az országban. Ebből 8 jármű érkezett már korábban Szegedre, a BYD K9UD típusú elektromos autóbuszok tavaly óta járják a várost. A most átadott trolibuszok lesznek az elsők, melyeket a program keretében szereztek be, és hozzájárulnak ehhez a célhoz.

MFB
 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.