A pekingi külügyminisztérium szóvivője azokra a vádakra válaszolt, hogy kizárólag belföldi gyártók részesülnek például a nagy horderejű energiafejlesztési tervek keretében kiadott, jövedelmező megbízásokból.
A kínai kormány által még tavaly novemberben meghirdetett, 4 ezer milliárd jüan (mintegy 400 milliárd euró) összegű fiskális élénkítő csomag annak idején számos méltatást kapott, többek között az Európai Unióból.
A program bejelentésekor széles körben alakultak ki olyan várakozások, hogy a nagy összegű kiadási tervnek a nemzetközi gazdaságban is lesznek pozitív hatásai. Az európai cégek azonban azt tapasztalták, hogy szinte lehetetlen megrendelésekhez jutniuk, a képviselőik körében különösen nagy a frusztráció, amikor a megújuló energiaforrások kiaknázását célzó beruházásokról – például szénerőművek telepítéséről – van szó.
A BusinessEurope nevű lobbi-csoport legutóbb levelet intézett Catherine Ashton kereskedelmi biztosnak, amelyben sérelmezte, hogy Peking csak olyan cégeket von be az élénkítő programjába, amelyek legalább 50 százalékig kínai tulajdonban vannak. A levél szerint a rendelkezés alkalmas arra, hogy protekcionista hullámot indítson el, globális viszonylatban.
Hasonló aggályokat korábban az Európai Unió Kereskedelmi Kamarájának pekingi képviselete is megfogalmazott, amikor rámutatott, hogy a szélerőművek szállításánál 70 százalékos kínai tulajdoni hányadot követelnek meg, egy-egy szállító ajánlatának vizsgálatához. A bírálatokra a kínai külügyminisztérium azt válaszolta, hogy van bőven helyi szállító, és kiválasztásnál egyedül pénzért kapott értéket veszik alapul.
A konfliktust elemezve az EUobserver rámutat, hogy az eszkalálódás veszélye nagyon is valóságos. Peking például sérelmezte a francia államfő egyik minapi beszédét, amelyben kijelentette, hogy karbon-adót importált termékek után is be kell szedni.
Nicolas Sarkozy a szóban forgó adónem franciaországi kivetésének terve kapcsán utalt arra, hogy az eljárás nem jelenthet versenyhátrányt a helyi vállalatokra nézve, ezért kell előírni a bevitt termékek előállítása során kibocsátott üvegház-gázok adójának kötelező lerovását a vámhatároknál. A kínaiakkal szembeni kereskedelmi konfliktusok veszélyének érzékeltetésére az EUobserver utal arra is, hogy az amerikai kormány 35 százalékos kiegyenlítő vámot vetett ki az ázsiai országból származó járműgumikra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.