BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

KRESZ-vizsga PC-n

Októbertől országosan is bevezették a számítógépes gépjármű-vezetői vizsgáztatást. A 27 vizsgacentrum kialakításának összértéke mintegy egymilliárd forintot tett ki, amiből 600 millió az informatika költsége, a többit a tantermek kialakítására fordították. A Közlekedési Főfelügyelet - mint arról korábban beszámoltunk - tavasz óta tesztelte a rendszert.

A közúti járművezetői elméleti vizsgák 31 éven keresztül hagyományos tesztrendszerben folytak. Az Európai Unió ugyan nem írja elő kötelezően a számítógépes vizsgáztatás alkalmazását, de valamennyi uniós országban már számítógépen történik a közúti járművezetők elméleti vizsgáztatása. A Közlekedési Főfelügyelet vezetése ezért úgy döntött, hogy maga is bevezet egy hasonló rendszert.

A vizsgáztatáshoz szükséges szoftverfejlesztésnél figyelembe vették, hogy a szoftver integrálható legyen az Egységes Közlekedési Hatóság informatikai rendszerébe. Alapvető szempont volt, hogy a Közlekedési Főfelügyeleten kialakított informatikai központban üzemelő kérdéskarbantartó program, a területi közlekedési felügyeleteknél bevezetésre kerülő vizsgaprogram, valamint a jelenleg alkalmazott ügyviteli szoftverek közötti adatcserék folyamatosak legyenek.

A vizsgaprogram felhasználóbarát, kezelését a számítógép használatában járatlan vizsgázók akár magyarázat nélkül is könynyen elsajátíthatják. A vizsgahelyeken az érintőképernyős kialakítással a vizsgázóknak mindössze a megfelelő válasznál kell megérintenie az érintőképernyő megfelelő objektumát.

A számítógépes vizsgamódszert 14 kategóriánál alkalmazzák, egyelőre a trolibusznál, mezőgazdasági vontatónál, valamint kerti traktornál nem vezették be. A vizsgarendszer gyakorlatilag megegyezik az eddig alkalmazott tesztlapos vizsga tartalmával, a vizsgán feltett kérdések, azok száma, pontértéke, valamint a megfelelési pontszám is megegyezik a hagyományos módszerrel. Egyetlen változás, hogy a válaszadásra rendelkezésre álló idő kérdésenként ténylegesen egy perc. A nehéznek tartott kérdést nem szükséges azonban azonnal megválaszolni, mert az - a program beállításától függően - a kérdéssor végére lapozható és megválaszolható, persze csak a megmaradt idő felhasználásával. A vizsga végén a vizsgázók megnézhetik azokat a kérdéseket, amelyekre hibás választ adtak, ezekhez a kérdésekhez egy rövid szakmai magyarázat is tartozik.

A vizsga- és a gyakorlóprogram kezelőfelületei egyformák. Ezért a vizsgán már csak a program által véletlenszerűen kiválasztott kérdéssor tartalmazhat újdonságot az olyan tanulóknak, akik az autósiskolában már kipróbálták a demóprogramot. (MK)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.