BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősödő netáruházak

Elérheti a 13 milliárd eurót a nyugat-európai internetes áruházak forgalma a karácsonyi ünnepeket megelőző időszakban, ami éves szinten 44 százalékos növekedést jelent. A hazai online kiskereskedelmi piacon a karácsonyi készülődés mellett a Fotexnet működésének felfüggesztése keltett izgalmat.

Közel felével, 13 milliárd euróra nő az idén 2003-hoz képest a nyugat-európai online áruházak forgalma a karácsonyi ünnepeket megelőző időszakban - derül ki a Forrester Research piackutató cég felméréséből. A 44 százalékos forgalomnövekedés nagy részben annak köszönhető, hogy az új vásárlókon belül nagy a tehetősek aránya. Továbbra is az Egyesült Királyság online kiskereskedelmi piaca a legnagyobb a régióban 4,2 milliárd eurós forgalmával, de közelít ehhez a szinthez a németországi internetes költések - 3,8 milliárd euró - mértéke is. A legtöbbet utazásokra költik majd az ünnepek környékén az internetes vásárlók, ez az árucsoport 21 százalékkal részesedik a teljes forgalomból, míg a ruházati cikkek részesedése 17 százalék körül alakul majd Nyugat-Európában.

Ha valóra válik a piackutató cég előrejelzése, az idei lehet az első ünnepi időszak, amikor a nyugat-európai internetes kiskereskedelem nagyobb lesz az amerikainál. A Forrester Research előrejelzése szerint ugyanis az Egyesült Államokban 20 százalékos növekedés mellett 10 milliárd euró körüli forgalommal számolhatnak az online áruházak üzemeltetői az adott időszakban.

A hazai internetes kiskereskedelem értéke - a 2003-as 7,5 milliárd forint után - az idén elérheti a tízmilliárdot a GKI Gazdaságkutató Rt., a T-Mobile Magyarország Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. felmérése alapján. Kérdés azonban, milyen hatással lesz az online kiskereskedelemre, illetve a többi internetes üzlet forgalmára az eddigi piacvezető, 600 millió forintos forgalmú Fotexnet kiválása. A Fotexnet Kft. az általa működtetett internetes áruház bevásárló-központi jelleggel működő portállá való átalakítása miatt várhatóan a következő év márciusáig szünetelteti annak tevékenységét - közölte korábban érdeklődésünkre Porkoláb Péter, a cég ügyvezető igazgatója. Az átalakítás hátterében főként logisztikai nehézségek állnak, ugyanis a jelenlegi raktárkapacitással már megoldhatatlan lett volna a karácsonyi időszakban 20-50-szeresére növekvő napi forgalom lebonyolítása. A tervek szerint jövő márciusban újra indul az áruház - azokkal a partnerekkel, akik magukra vállalják a szállítást. Mivel - becslések szerint - az internetes kiskereskedelmi forgalom 30-40 százaléka az év utolsó néhány hetében, a karácsonyi ünnepekhez kötődően keletkezik, döntő lesz az egész év szempontjából, hogyan reagálnak a Fotexnet rendszeres vásárlói. Az online üzletek üzemeltetői bíznak abban, hogy az internetes vásárlás kényelmét már megtapasztaló, gyakorlott ügyfelek maradnak az online megoldásnál, növelve ezzel a többi internetes bolt forgalmát - mondta el érdeklődésünkre Mecséri Ildikó, az eBolt Kft. kereskedelmi és minőségirányítási vezetője. Az egyik legrégebbi hazai, főként elektronikai termékeket kínáló online áruházban a tavalyinál is nagyobb forgalomra számítanak a karácsonyi ünnepek előtt - közölte Mecséri Ildikó. Néhány hete már érezhetően megnőtt az internetes áruház forgalma, és úgy tűnik, hogy az idén a DVD-lejátszók lesznek a legnépszerűbbek.

Sokan vásárolnak digitális fényképezőgépet, illetve a kisméretű háztartási gépek iránt is nagy az érdeklődés - számolt be az eBolt tapasztalatairól Mecséri Ildikó.

Tavalyhoz képest komoly változás, hogy csökkent a Sulinet expressz program keretében vásárolt áruk részesedése a forgalmon belül. A megváltozott feltételek érezhetően visszavetették az érdeklődést a sulinetes termékek iránt.

Az 1999 óta működő eBolt forgalma - melynek közel egyharmada az év utolsó másfél hónapjában keletkezik - a tavalyihoz képest közel 30 százalékkal, 450 millió forintra nő az idén, így a Fotexnet kiválásával a legnagyobb hazai internetes áruháznak számít. Az online kiskereskedelem további fejlődése szempontjából rendkívül fontos a szélessávúinternet-előfizetők számának növekedése, hiszen a tapasztalatok szerint a kötetlenebb világhálós eléréssel bírók szívesebben szánnak időt az online vásárlásra is - fejtette ki Mecséri Ildikó.

Az online áruházak növekvő hazai népszerűségét mutatja az is, hogy januárhoz képest duplájára, ötezerre nőtt októberre az Origo portál internetes bevásárlóközpontja napi látogatóinak száma. A virtuális bevásárlóközpontban jelenleg már több mint száz cég ajánlata érhető el, és az online áruházak látogatói egy-egy vásárláskor átlagosan 10-16 ezer forintot költenek.

Az internetes áruházak növekvő forgalma azonban felkeltette a virtuális világ bűnözőinek figyelmét is. Már szeptemberben megfigyelhető volt, hogy a kéretlen reklámleveleken (spam) belül nagymértékben megnövekedett az online kiskereskedelemhez kapcsolódó csalások aránya. Ha tovább erősödik ez a tendencia, megrendülhet az emberek bizalma az internetes kereskedelemben, és komoly károkat szenvedhet a digitális gazdaság.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.