BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Füleket kapnak a légzsákok

A német Siemens cég mérnökei megtanítanák hallani a légzsákokat, hogy azok pontosabban el tudják dönteni, mikor kell kinyílniuk. A megoldás az ütközéstől összegyűrődő karosszériában terjedő hanghullámok vizsgálatával dönti el, mennyire súlyos a baleset. A crash impact sound sensing (CISS) névre keresztelt rendszert a Volkswagen már teszteli, az első modellekbe pedig leghamarabb 2007-ben kerülhet be.

Ma a légzsákokhoz rendszerint két érzékelőcsoport kapcsolódik. Az egyik az ajtókon belüli légnyomást figyeli, így észlelve az oldalsó ütközést, míg a másik a gépkocsi fékeződésének intenzitását ellenőrzi. A tesztek szerint a hang alapú rendszer az előbbinél lassabb ugyan, de kétszer gyorsabb viszont a fékezőerőre építőnél. Ez pedig azt jelentheti, hogy a frontális ütközéseknél akár 15 ezred másodperccel több idő marad az övek megfeszítésére és a légzsákok felfújására, amivel tovább csökkenthetők a sérülések.

A hallás mellett a látást is "tanulja" már a légzsák. A tervek szerint a rendszert az autó környékét figyelőradarral is összekötnék, így még az ütközés tényleges bekövetkezte előtt aktiválni lehetne a védelmi rendszereket. Ennek a megoldásnak azonban komoly szépséghibája, hogy a radar még nem tud különbséget tenni a között, hogy az autó várhatóan betonfallal vagy szalmabálával ütközik-e. Ez utóbbi esetben viszont kimondottan káros volna a légzsák felfújása. (FTD)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.