Az évekig megkérdőjelezett, félreértett új generációs (3G-UMTS) mobiltechnológia végre Európában is lendületet vett. Az új licencekre eurómilliárdokat költött szolgáltatók jó része - túl az építés fázisán - ma már további bevételi forrásként tekint az új hálózatokra. A piac bővülése egyre látványosabb. A világ legnagyobb mobilszolgáltatójának számító brit Vodafone csoport az idei év második negyedévében mintegy egymillióval növelte a szélessávú multimédiás hálózatait használó ügyfelei számát. Ugyanez a folyamat a generációváltásban úttörő hongkongi "3" csoportnál, az első negyedévben 1,7 millióval növelte az 3G-előfizetők táborát - idézi a legfrissebb elemzéseket a The Wall Street Journal.
Összességében azonban az UMTS-ügyfelek száma Európában még csak töredéke a teljes mobilos népességnek. Szakértők 2006-ra várják az igazi áttörést ezen a területen. A brit Ovum távközlési szakértői cég szerint a következő év végére az európai operátorok 63 millió 3G-előfizetőt tartanak majd nyilván, ez hatoda lesz a térség teljes ügyfélkörének. A felfutást nemcsak a bővülő hálózatoktól, hanem az UMTS-készülékek olcsóbbá válásától is várják az elemzők.
A mobilpiaci trendeknek, különösen a 2000. évi tőzsdei sokk után, jót tett, hogy ezúttal a technológiaváltás együtt járt a tartalombővüléssel. A mobil- és a multimédia beígért konvergenciája egyre inkább megvalósul. Az ügyfelek már Európában is nézhetik a tévét, szörfözhetnek a világhálón, tölthetnek le zenét, videotelefonálhatnak a szélessávú mobilhálózatokon, jóval megelőzve az egyébként technológiai éllovas USA-t.
A "3" csoport brit előfizetői havi 40 fontot költenek a "Nagy Testvér" valóságshow ottani adásainak letöltésére vagy az aktuális focimeccsek mobilos nyomon követésére is. Összevetésül: az átlag brit ügyfél havi mobilszámlája nem több 25 fontnál. A Vodafone tapasztalatai szerint német 3G ügyfeleinek mobilszámlája háromszor akkora, mint a hagyományos felhasználóké.
A jó hírek nyomán a befektetők is változtatnának a piaccal kapcsolatban az utóbbi években követett visszafogottságukon.
Csodát azonban egyik szolgáltató sem várhat, mivel a hagyományos mobilpiac is hamar elért az érett fázisba, a hangszolgáltatásokban már az ár az úr. Az elemzők figyelmeztetnek arra, hogy az egyre jobban terjedő 3G-nél is hamar beállhat egy szintre az átlagköltés. Összességében azonban ígéretes az új generációs piac, a készülékek egyre olcsóbbak lesznek, a szolgáltatóknak egyre kevesebbe kerül majd egy-egy előfizető megszerzése. A "3" csoport kimutatása szerint egy-egy új 3G-ügyfél megszerzése a múlt év második felében 9 százalékkal, 271 euróra csökkent. A Vodafone széles körű európai jelenlétét akarja kihasználni a nagy tételű készülékbeszerzéseknél.
Az európai szolgáltatóknak azonban tanácsos vigyázó szemeiket az éllovas Japánra vetni, ahol a fejlemények egyszerre biztatók és óvatosságra intők. A szigetország legnagyobb szolgáltatója, az NTT DoCoMo számai szerint a 13,7 millió 3G-s ügyfele 50 százalékkal többet költ havonta mobilhasználatra, mint az átlag, a cég teljes - egy előfizetőre jutó - havi költési kimutatása viszont még mindig csökken. A cég a minél nagyobb piaci részesedés eléréséért átalánydíjas tarifarendszer bevezetésén gondolkodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.