Könnyű észrevenni katasztrófahelyzetben a különbséget az üzletfolytonossági tervet kidolgozó vállalatok és az ilyet nélkülöző cégek között - állítja Aad van Waveren, a BT Global Services Európáért, Közel-Keletért és Afrikáért felelős alelnöke.
A felkészültek gyorsan áthelyezik tevékenységüket az előkészített biztonsági helyszínre, visszaállítják adataikat, és folytatják a munkát. A többieknek azonban nincs sok választásuk, fel kell függeszteniük tevékenységüket, amíg nem találnak valamilyen megoldást. A késlekedés azonban nagyon sokba kerülhet, és ráadásul veszélybe sodorhatja a szervezet létezését is. Ennek ellenére a vállalatok nagy részének nincs semmilyen programja katasztrófahelyzetre, mivel a felkészüléssel járó befektetés előnyeit nem látják tisztán, amíg meg nem történik a baj. A károk pedig óriásiak lehetnek, hiszen például a világszerte hálózatok százait megfertőző Netsky és Sasser vírus 6,25 milliárd dolláros kárt okozott a Computer Economics elemzői szerint, s többek között olyan szervezetek rendszereit bénították meg, mint Nagy-Britannia parti őrsége, a Heathrow reptér vagy az Európai Bizottság.
Természetesen még a világ legnagyobb vállalatai sem képesek a jövőbe látni, de fel lehet készülni a fenyegetésekre - mondta el Aad van Waveren.
Ehhez három fontos lépést kell megtenni. Az első egy független, kívülálló segítségének igénybevétele. Ennek oka, hogy a szervezeten belül dolgozók már hozzászoktak a folyamatokhoz, könnyen átlátják azokat, míg egy kívülálló olyan kérdéseket is felvethet, amelyek közelebb vihetnek a megoldáshoz.
Ahhoz, hogy a leginkább költséghatékonyan lehessen biztonságossá tenni egy vállalatot, pontosan meg kell érteni annak céljait, prioritásait és működését. Ezt követően át kell tekinteni az összes kockázati tényezőt, nemcsak a váratlan katasztrófahelyzeteket, de a mindennapi működésből adódókat is. Ez az a terület, ahol komoly segítséget jelenthet egy kívülálló, az alapokat is vizsgáló kérdéseivel.
A második kulcs, hogy megértsük, milyen viszonyban van a felkészülés költsége és nyeresége. De hogyan lehet kiszámolni a megelőzés hasznát? Ha részletesen tudjuk, hogyan működik egy szervezet, akkor azt is meg lehet becsülni, hogy mekkora veszteséget jelent egy-egy katasztrófa, üzletfolytonossági terve megléte, illetve hiánya esetén.
A harmadik kulcstényező a tesztelés sikere. A közelmúltban a CSO Magazine által publikált adatok szerint az amerikai vállalatok 93 százalékénak ugyan van üzletfolytonossági terve, azonban mindössze 37 százalékuk tesztelte azt valós körülmények között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.