Több mint hatmillióan élnek már „kettős” életet. Az avatarok – ahogy például a legnépszerűbb virtuális világ, a Second Life állampolgárait nevezik – egy új identitás, egy megvalósulatlan álom megvalósítása érdekében csatlakoznak az online közösséghez, ahol lehetőségük van emberekkel találkozni, utazni, de olyan cselekedeteket is végrehajtani, amit a valós életben nem is mernének. Ám mi történik olyan esetben, amikor olyat tesznek – éppen azon való felbuzdulásukból, hogy csak „online” cselekszenek –, amely a valós világ törvényeibe ütközik?
A virtuális bűntények számos ország jogszabályaiban már tetten érhetők: Németországban például már olyan eset ügyében vizsgálódnak, amely a Second Life-ban történt pedofíliával kapcsolatos. A hatóságok ugyanis néhány olyan fotóra lettek figyelmesek, amelyek minden kétséget kizáróan szexuális kapcsolatot ábrázolnak egy felnőtt és gyermek között. Jóllehet mindkét karaktert felnőtt hozta létre, a hatóságok úgy tartják, hogy ennek ellenére megszegték a pornográfiáról szóló hatályos törvényt.
Igaz, az erőszak nem a Second Life sajátossága. Hasonló esetek gyakran lelhetők fel a világ legnépszerűbb internetes szerepjátékában is, mint például a World of Warcraftban, ahol számos felhasználó minden további nélkül bevallotta, hogy nem hagyta abba a játékot azt követően sem, hogy többször is virtuálisan gyilkolászott. Két évvel ezelőtt egyébként a japán hatóságok erőszakos cselekedet miatt már letartóztattak egy olyan személyt, aki – még ha virtuálisan is tette meg – az ugyancsak internetes Lineare II. nevű játékban kirabolt és megvert más játékosokat, ráadásul a virtualitás és valóság határán kezdett mozogni, miután a „szerzeményeit” árusítani kezdte immáron valódi pénz ellenében. Pszichológusok és szociológusok is vizsgálták az esetet, abból indulva ki, hogy a két világ összecsúszása többeknél is tetten érhető. Az első szexuális erőszak egyébként még 1993-ban történt a világhálón: az online LambdaMOO közösség egyik tagja olyan alprogramot fejlesztett ki „voodo doll” néven, amelynek során „kibererőszakra” kényszerítette a résztvevőket. Egy hölgyet olyan stresszként ért mindez, hogy elmondása szerint a traumát szinte valóságosként élte meg. Akkoriban egy ilyen eset meglehetősen izoláltnak tűnt, ám mostanra, az online közösségek számának bővülésével viszont egyre gyarapszik a bűntettek száma, a felmerülő kérdések egyre összetettebbek, a megoldás pedig bonyolultabb.
Felvetődhet ugyanis a kérdés, hogy hol van az a határ, ameddig a szereplőknek szabadságot nyújtanak arra, hogy kiéljék fantáziájukat, s hol kezdődik az, ahol már nem megengedett a dolog a vir-tuális világban sem. A Second Life szülőatyja, Linden Labs láthatóan elítéli a gyermekpornográfiát: az online közösségből már kiközösített két szereplőt, egy 54 éves férfit és egy 24 éves hölgyet, mivel szexuális kapcsolatot létesítettek – persze virtuálisan – egymással, ahol egyikük egy gyerek volt. A döntést kisebb felzúdulás követte az oldal egyes felhasználói részéről, mondván, két felnőttről van szó, akik egyszerűen csak szerepjátékot játszottak. Hol az a határ tehát, ahol a fantáziálás már a valós világ törvényeibe ütközőnek számít? A szakemberek szerint a Second Life-ot is a valós élet jogszabályai szerint kell kormányozni, ám felvetődhet a kérdés, hogy mely ország törvényei alapján. A dolog ugyanis korántsem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik, hiszen a virtuális világnak nincsenek földrajzi határai, szemben a valós világgal, a résztvevők köre igencsak vegyes, számos országot ölel fel, s korántsem biztos, hogy minden egyes országban hasonló jogszabályok vonatkoznak a pedofíliára, avagy az erőszakra. (FB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.