Ha máshonnan nem, a filmekből biztosan ismerjük, milyen az osztrák és a bajor alpesi vendégház, ahol hatalmas paplanokkal takarózhatunk. A jó sör mellett pedig bőséges vacsorával várják a megfáradt vendéget. Ausztriában és Németországban számos ilyen ház működik.
„Magyarországon nem alakult ki a vendéglátás ezen formája, holott a piac igényelné az alacsonyabb kategóriás, ám jó minőségű ellátást biztosító szállodákat” – hangsúlyozta lapunknak Georg Folian, a Warimpex AG osztrák ingatlanfejlesztő csoport igazgatóságának tagja, egyben a társaság alelnöke. E tapasztalatokból kiindulva a Warimpex a közelmúltban bejelentette, a kihasználatlan irodaépületekből úgynevezett „budget”, azaz alacsony költségű szállodákat alakít ki Magyarországon kívül Lengyel- és Csehországban. Folian szerint Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már évek óta nagy népszerűségnek örvendenek ezek a szállodák.
Az alelnök állítását a számok is bizonyítják. Az itthon is érdekelt Accor csoport július végén közzétett féléves jelentése szerint a társaság által üzemeltetett olcsó hotelek Franciaországban 72, Nagy-Britanniába 80, az Egyesült Államokban pedig mintegy 95,2 százalékos kihasználtsággal működtek.
Georg Folian úgy véli, a magyar befektetők „kockásan” gondolkoztak: vagy csak étteremet, vagy csak szállodát alakítottak ki, holott szerinte a kettő együtt igazán sikeres. „A másik probléma, hogy túl gyorsan akarják megkeresni a befektetett pénzt” – tette hozzá.
Portásból pincér. Itthon az elmúlt néhány évben óriási kínálati robbanás történt a szállodapiacon. A hotelek egyre-másra próbálják kihasználni a gyógyvizek és a wellness-szolgáltatások adta lehetőségeket, s úgy tűnik, a piac is ezt igényli. A KSH felmérése szerint tavaly – 2006-hoz képest – a legnagyobb mértékű, 3334 ezres vendégéjszakaszám-növekedést a négycsillagos egységekben regisztrálták. Az idegenforgalmi szakértők szerint a belföldi keresleten óriásit lendített az üdülési csekk bevezetése, azonban azon nem változtatott, hogy a turisták egyre kevesebb időt töltenek egy helyen.
Az alelnök szerint épp emiatt lehet jövőjük a budget hoteleknek. A vendégek ezekben szinte soha nem töltenek el két-négy éjszakánál többet. Az olcsó szállodák célcsoportja elsősorban az üzletemberek, a tranzitutasok és a rövidebb ideig tartózkodó belföldi turisták. „Elképzelem, hogy két barát egymástól 400 kilométerre lakik, de egy hétvégére az egyik például Debrecenből Sopronba utazik meglátogatni a másikat” – vet fel példaként egy szituációt. „A látogató általában mindig a barátjánál töltötte az éjszakát, ha viszont úgy látja, egy budget szállodában olcsón meg tud szállni, inkább azt választja, így nem kell a másikhoz alkalmazkodni” – magyarázza.
A becslések szerint egy a költséghatékonysági szempontokat figyelembe vevő hotelben a kiadások akár 50-70 százalékát is meg lehet spórolni. „Az ilyen házakba ugyanis nem kell uszoda, szauna, nem kell szekrény, és az étkeztetési feladatokat a portás is elláthatja” – magyarázza a különbségeket.
Francia üzemeltető. Az első – a Warimpex által fejlesztett – magyarországi budget hotel várhatóan Budapesten, az Üllői úton nyílik meg. Georg Folian elárulta, már tárgyalnak a telek megvételéről. Az építkezés az év vége felé kezdődik, a szálloda 2010-ben nyílik meg, összesen 280 modern dizájnú szoba lesz benne, valamint étterem és mélygarázs. A fővároson kívül Pécsett és Miskolcon biztosan lesz ilyen hotel, de vizsgálnak más vidéki helyszíneket is. Az üzemeltető a francia Louvre Hotels lesz. A francia szállodalánc négy márkanév alatt 806 olcsó szállodát működtet Nyugat-Európában és világszerte. A tervek szerint itthon összesen húszat építenek a következő négy-öt évben, többségüket B kategóriás irodaházakból alakítják ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.