„Nagy változás előtt áll a hazai mobiltávközlés: az elmúlt évtized a mobiltelefonálás feltörekvő időszaka volt, a most kezdődő újabb tíz esztendő pedig a mobil-adatforgalom forradalma lesz, ez határozza meg a mi fejlesztési irányainkat is” – ekként összegzi a jövőbeni fejlődés újabb szakaszát Laczkó Tóth Gergely, a Pannon Mobil Távközlési Zrt. újonnan kinevezett kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. A mobil-adatátvitelben az egyik fő irány a gépek közötti kommunikáció (M2M) megnövekedett szerepe lehet, amellyel jelentős mértékben csökkenthetők az üzleti tranzakciók költségei is. „A következő évtizedben a távközlés olyan mértékben forradalmasítja a mindennapjainkat, hogy szinte elképzelhetetlen lesz egy átlagos hétköznap anélkül, hogy ne vennénk igénybe valamilyen mobilfizetési vagy -vásárlási szolgáltatást, ne társalogjunk a telefonunkon keresztül valamelyik otthoni berendezésünkkel. Ami pár évvel ezelőtt még utópisztikusnak tűnt, mára elérhető közelségbe került. A gépek közötti kommunikáció nemcsak kényelmes és költségkímélő, de kifejezetten környezetbarát technológia is” – hangsúlyozza. Hozzáteszi: a személyes kommunikáció is az adatforgalom irányába mozdul el, az előfizetők egyre nagyobb mértékben használják majd mobilon is a közösségi média eszközeit. „Bár a közösségi portálokon történő kapcsolattartás ma még főként számítógéphez kötött, a következő években megjelennek a mobiltelefonra optimalizált szolgáltatások is. Ehhez azonban megfelelő készülékek is kellenek, ilyenek például az úgynevezett okos telefonok, amelyek a mi készülékstratégiánkban is meghatározó szerepet játszanak a jövőben.” 2009-ben olyan recessziót élt át a világ, amilyenre 1929 óta nem volt példa, a mobilkommunikációban a visszaesés nem volt olyan jelentős mértékű, mint más piacokon. A versenytársakhoz hasonlóan a Pannon is inkább a hangalapú szolgáltatásoknál tapasztalt enyhe csökkenést, az adatforgalom és a mobilinternetre előfizetők száma a válság hónapjaiban is folyamatosan növekedett.
A kitűzött célok eléréséhez jelentős hálózatfejlesztésre lesz szükség. Kérdésünkre, hogy hol tart ez a folyamat, Laczkó Tóth Gergely így válaszolt: „A bővítés nagy ütemben zajlik. Hálózatfejlesztésünknél stratégiai szempont, hogy elsősorban a hozzáférést növeljük minél szélesebb körben. Így gőzerővel folytatjuk a helységek lefedését mobil-szélessávval, a településszám nemrég lépte át az ötszázat. A mostanában oly sokszor emlegetett negyedik generációs hálózatokkal kapcsolatban ugyanakkor még nem látjuk egyértelműen az ügyféligényt. Annál inkább nem, mivel a jelenleg forgalomban levő mobilinternetes modemek sem támogatják ezt a technológiát.”
A vezérigazgató-helyettes fontosnak tartja, hogy változtassanak az előfizetők kiszolgálásában eddig alkalmazott módszereken is. Új megközelítésre van szükség, s a kliensmegtartásban szerinte az egyik legfontosabb szempont a minél pontosabb ügyfél-szegmentáció, a testre szabottabb üzleti ajánlat. A piac most fokozottan árérzékennyé vált, a jelenlegi gazdasági helyzetben ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ennek kapcsán a vezérhelyettes említette a cég által a mobilinternet-csomagokra októberben bevezetett díjcsökkentő garanciát, amely a régi ügyfeleknek is elérhetővé teszi az újak számára kialakított legkedvezőbb árat.
Az amerikai Gartner piackutató csokorba gyűjtött ezekből tízet, amelyek a cég elemzői szerint 2012-re megrengetik a mobilvilágot.
Nem utolsósorban komoly bevételi forrást jelentenek majd a szolgáltatóknak.
Tízes toplista
Forrás: Gartner
1. pénzátutalás
2. helymeghatározás (LBS)
3. mobilalapú keresés
4. mobilalapú böngészés
5. mobil-egészségügyi monitoring
6. mobilfizetés
7. NFC-technológia
8. mobilreklám
9. mobilüzenet-áramlás (IM)
10. mobilzene
Az amerikai Gartner piackutató csokorba gyűjtött ezekből tízet, amelyek a cég elemzői szerint 2012-re megrengetik a mobilvilágot.
Nem utolsósorban komoly bevételi forrást jelentenek majd a szolgáltatóknak.
Tízes toplista
Forrás: Gartner
1. pénzátutalás
2. helymeghatározás (LBS)
3. mobilalapú keresés
4. mobilalapú böngészés
5. mobil-egészségügyi monitoring
6. mobilfizetés
7. NFC-technológia
8. mobilreklám
9. mobilüzenet-áramlás (IM)
10. mobilzene-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.