BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adóssága miatt lefoglalják a Malév repülőgépeit?

Az állam a napokban 5,7 milliárd forint villám-átutalásával sietett a Malév segítségére, amikor az amerikai lízingpartner le akart foglalni néhány gépet a társaság 3 milliárdos adóssága fejében – értesült a Figyelő, melyről a legfrissebb csütörtökön megjelenő számában ír.

Legalább 500, de akár közel 600 milliárd forintba is kerülhet, ha az államnak vissza kell vásárolnia német főtulajdonosától a Ferihegyi repülőteret üzemeltető céget. Márpedig erre kényszerülhet, ha a Malév esetleg bedől, és e miatt Ferihegy üzletileg megroppan. A Malév ma a magyar költségvetés időzített bombája. Azaz a kormánynak nincs más választása, mint önteni a milliárdokat a társaságba. Mindeközben az egyik oldalon az Európai Unió emelhet kifogást az állami mentőakciók ellen, a másikon pedig Moszkva szorongat, hiszen az orosz politika a jelenlegi konstrukció alapján a Malévot érintő szinte minden döntést megvétózhat.

Fontos tárgyalópartnerekkel kellett asztalhoz ülnie nemrég a Malév vezetésének – értesült a Figyelő. A nemzeti légitársaság központi irodáiba a flotta gépeit lízingbe adó amerikai International Lease Finance Corporation (ILFC) képviselői „csöngettek be”. Bár a cég régóta üzleti partnere a Malévnak, cseppet sem megszokott dolog, hogy az amerikaiak tiszteletüket tegyék, hiszen ha minden rendben van, és a Malév rendesen fizeti a lízingdíjait, akkor a feleknek nincs sok dolguk egymással.

Csakhogy ezúttal az ILFC-nek nagyon is jönnie kellett a Malévhoz, mert a magyar társaság az utóbbi időben külső segítség nélkül nem tudott a megfelelő ütemben pénzt utalni a partnerének. A történetet a Figyelőnek négy, egymástól független, a cég ügyeihez közel álló forrás is hasonlóan mesélte, egyikük pedig tudni vélte, hogy a lejárt határidejű tartozás összege mintegy 3 milliárd forint volt.

Egy légitársaság számára életbevágó, hogy flottájának lízingdíjai rendezve legyenek. Egyértelműen lesújtó hírnek számít, ha az évente körülbelül 100 milliárd forint bevételt generáló Malévnál éppen nyáron – amikor viszonylag sokan repülnek, és veszik a jegyeket – áll elő olyan helyzet, hogy nem áll rendelkezésre 3 milliárd forint, amelyből a cég az egyik fő költségtételét ki tudná fizetni. Azt, hogy mennyire pengeélen táncol a társaság, jól jellemzi, hogy a Figyelő forrásai szerint az ILFC gyakorlatilag ultimátumot adott, mondván: néhány gépet nem enged felszállni, ha a Malév nem rendezi azonnal a számláját.

A társaság azonban végül ki tudta fizetni a kérdéses összeget. Azaz a gépek megmaradtak, és azóta is repülnek. De hogyan lehetett képes erre hirtelen a súlyos pénzügyi zavarban lévő vállalat? A Figyelő információi szerint úgy, hogy az államtól, vagyis a 95 százalékos tulajdonosától villámgyorsan 5,7 milliárd forint érkezett be a számlájára.

Amikor a cég februárban újra többségi állami tulajdonba került, a Bajnai-kormány egy 8,1 milliárd forintos – az első félévre szóló – tulajdonosi hitelkeretet biztosított a számára. Ebből korábban a Malév 3,5 milliárdot hívott le, ezúttal pedig 5,7 milliárdot kapott, így jön ki az összesen 9,2 milliárdos juttatás. A történetnek azonban ezzel aligha van vége. Kérdés ugyanis, hogy ha augusztus közepén nincs megfelelő készpénzáramlás a cégben, akkor mi lesz télen, és a hitelkeret kifulladásával honnan érkezik majd újabb forrás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.