Legalább 500, de akár közel 600 milliárd forintba is kerülhet, ha az államnak vissza kell vásárolnia német főtulajdonosától a Ferihegyi repülőteret üzemeltető céget. Márpedig erre kényszerülhet, ha a Malév esetleg bedől, és e miatt Ferihegy üzletileg megroppan. A Malév ma a magyar költségvetés időzített bombája. Azaz a kormánynak nincs más választása, mint önteni a milliárdokat a társaságba. Mindeközben az egyik oldalon az Európai Unió emelhet kifogást az állami mentőakciók ellen, a másikon pedig Moszkva szorongat, hiszen az orosz politika a jelenlegi konstrukció alapján a Malévot érintő szinte minden döntést megvétózhat.
Fontos tárgyalópartnerekkel kellett asztalhoz ülnie nemrég a Malév vezetésének – értesült a Figyelő. A nemzeti légitársaság központi irodáiba a flotta gépeit lízingbe adó amerikai International Lease Finance Corporation (ILFC) képviselői „csöngettek be”. Bár a cég régóta üzleti partnere a Malévnak, cseppet sem megszokott dolog, hogy az amerikaiak tiszteletüket tegyék, hiszen ha minden rendben van, és a Malév rendesen fizeti a lízingdíjait, akkor a feleknek nincs sok dolguk egymással.
Csakhogy ezúttal az ILFC-nek nagyon is jönnie kellett a Malévhoz, mert a magyar társaság az utóbbi időben külső segítség nélkül nem tudott a megfelelő ütemben pénzt utalni a partnerének. A történetet a Figyelőnek négy, egymástól független, a cég ügyeihez közel álló forrás is hasonlóan mesélte, egyikük pedig tudni vélte, hogy a lejárt határidejű tartozás összege mintegy 3 milliárd forint volt.
Egy légitársaság számára életbevágó, hogy flottájának lízingdíjai rendezve legyenek. Egyértelműen lesújtó hírnek számít, ha az évente körülbelül 100 milliárd forint bevételt generáló Malévnál éppen nyáron – amikor viszonylag sokan repülnek, és veszik a jegyeket – áll elő olyan helyzet, hogy nem áll rendelkezésre 3 milliárd forint, amelyből a cég az egyik fő költségtételét ki tudná fizetni. Azt, hogy mennyire pengeélen táncol a társaság, jól jellemzi, hogy a Figyelő forrásai szerint az ILFC gyakorlatilag ultimátumot adott, mondván: néhány gépet nem enged felszállni, ha a Malév nem rendezi azonnal a számláját.
A társaság azonban végül ki tudta fizetni a kérdéses összeget. Azaz a gépek megmaradtak, és azóta is repülnek. De hogyan lehetett képes erre hirtelen a súlyos pénzügyi zavarban lévő vállalat? A Figyelő információi szerint úgy, hogy az államtól, vagyis a 95 százalékos tulajdonosától villámgyorsan 5,7 milliárd forint érkezett be a számlájára.
Amikor a cég februárban újra többségi állami tulajdonba került, a Bajnai-kormány egy 8,1 milliárd forintos – az első félévre szóló – tulajdonosi hitelkeretet biztosított a számára. Ebből korábban a Malév 3,5 milliárdot hívott le, ezúttal pedig 5,7 milliárdot kapott, így jön ki az összesen 9,2 milliárdos juttatás. A történetnek azonban ezzel aligha van vége. Kérdés ugyanis, hogy ha augusztus közepén nincs megfelelő készpénzáramlás a cégben, akkor mi lesz télen, és a hitelkeret kifulladásával honnan érkezik majd újabb forrás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.