Gyors irányváltással reagál a piacon bekövetkezett változásokra a Nav N Go Kft. A navigációs szoftvereket fejlesztő társaság a tervezettnél hamarabb nyit az autóipar felé – nyilatkozott lapunknak Vahl Tamás ügyvezető igazgató. Hozzátette: „Az idei tervek előkészítésekor még úgy gondoltuk, hogy a különféle mobileszközökre telepített navigáció lesz az igazán jelentős változás 2010-ben, a járműipari lehetőségek pedig csak évek múlva válnak üzletté a számunkra. A mobilpiac változása azonban ma már sokkal inkább kihívást jelent, mint lehetőséget, miután a Google és a Nokia ingyenesen tette hozzáférhetővé a mobilos navigációt. A mobilpiac ennek ellenére fontos számunkra, ott is vagyunk az iPhone-ra készült megoldásunkkal, a többi mobilra pedig OEM-partnereinken keresztül szállítunk.
A Nav N Gónak a legnagyobb nemzetközi cégekkel kell versenyeznie, ezért csak azokra a területekre érdemes koncentrálnia, ahol versenyképes ajánlattal tud előállni – mondja Vahl Tamás.
Úgy látja, hogy a mobilterületet megelőzheti az autóipar, ahol a beépített navigáció iránti igény sokkal gyorsabban növekszik, mint azt sokan eredetileg gondolták. A válságból kilábaló járműiparnak a túlélés érdekében nagyon rugalmasnak kell lennie, újfajta dolgokat kell integrálnia. Jönnek az elektromos és hibrid autók, s a gyártók szívesen építik be a gépkocsikba a vezetést könynyítő elektronikai egységeket, beleértve a navigációt is. Vahl Tamás úgy véli, a néhány év múlva piacra kerülő új autómodellek szabványtartozéka lesz a beépített navigáció, már az olcsóbb kategóriákban is. Ezeket a szoftvereket már nemcsak a megszokott navigációra használják, hanem a közlekedés valós idejű helyzetének a felmérésére, a benzinfogyasztás csökkentésére is.
A navigációs szoftverek értékesítésében bekövetkezett egyéb változások jelentős szervezeti reformot is generáltak a hazai vállalkozásnál. Az öt éve alakult cég piaci szempontból szerencsés csillagzat alatt született, akkoriban a feltételeket még a szállítók diktálták – emlékeztet a közelmúltra Vahl Tamás. Akkoriban óriási felszívó hatása volt a piacnak, ezért is tudott a Nav N Go olyan gyorsan növekedni. A hagyományos navigációs eszközök piaca, ahonnan a cég elindult, 2008-tól azonban már jelentősen átalakult, a válság erre csak rádobott egy lapáttal. Szükségszerűvé vált a piaci konszolidáció, élénkült a verseny, ehhez kellett a céget is átalakítani. A fejlett országokban ez a szegmens már éretté vált, bizonyos fokig a kelet-európai piacok egy részén is. Növekedési potenciál ma már inkább Dél-Amerikában és Ázsiában lelhető fel – emeli ki az ügyvezető.
„Az átalakítás során az egykor »garázscégként« alakult társaságból építettünk egy a termékeivel a világ minden részén jelen lévő vállalkozást. Az értékesítés területén aktív ügyfélkiszolgálásra váltottunk, hogy a lehető legteljesebben lefedjük a nemzetközi piacokat” – sorolja. A fejlesztési terület a szabványosítás terén igényelt nagyobb mértékű átalakítást. A cég korábban az egyedi vevői igényeket is korlátozás nélkül teljesítette, ez keresleti piacnál működik is, hiszen az egyedi fejlesztés árát meg is lehet fizettetni a vevővel. Amióta azonban csökkennek az árak, erősödik a verseny, a szabványosított megoldások a jövedelmezők. Ez azonban nem zárja ki, hogy továbbra is hangsúlyt kapjon a rendszer funkcióbeli és egyedi hardverre szóló testre szabása – mondja Vahl Tamás. Hozzáteszi: „Mivel minden a tervezettnél gyorsabban változik, a cég rendelkezésére álló erőforrások már szűkebbek annál, amire szükség lenne. Az autóipari fejlesztésekhez például autókat kell vásárolnunk vagy bérelnünk.”
Komoly finanszírozási kérdés, hogy az autóipari irány miatt növelni kell majd a fejlesztői létszámot is a jelenleg 220 főt – ebből 170-et fejlesztőként – foglalkoztató cégnél. Az ezzel kapcsolatos terveken még dolgoznak. Vahl Tamás szerint ezen a területen nagyon jól fel kell becsülni az igényeket, mivel egy beépített navigációs megoldásnál a termékfejlesztés két-három évet is igénybe vehet. „Komoly érdeklődést tapasztalunk ezen a piacon is, már több aláírt szerződésünk van” – mondja. A Nav N Go egyik komoly versenyelőnye, hogy független navigációsszoftver-gyártó, így bármilyen hardveren működik a rendszere. Az idei üzleti év alakulását firtató kérdésünkre az ügyvezető elmondta, hogy stagnálással számol, vagyis a reális bevételméret a tavalyi közel 8 milliárd forint megismétlése lehet.
Az unióban jól lehet kezelni ezeket az ügyeket. Az akciókkal legalább azt elérjük, hogy nem növekszik az illegális szoftverhasználat” – hangsúlyozza Vahl Tamás.
Az unióban jól lehet kezelni ezeket az ügyeket. Az akciókkal legalább azt elérjük, hogy nem növekszik az illegális szoftverhasználat” – hangsúlyozza Vahl Tamás.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.