Az Európai Unió, mint ismert, 2009-ben új szabályozást fogadott el a szolgáltatók hívásvégződtetési díjaival kapcsolatban, amelyek hagyományosan elég jelentős részt képviselnek a hangforgalomból származó bevételekben. A díjak kötelező érvényű csökkentésével a szolgáltatók hangbevételei azonban nem kis mértékben visszaestek. A négy legnagyobb nemzetközi szolgáltató – a Vodafone, a Telefónica, a T-Mobile és az Orange – mindegyike ezzel a mérséklődéssel magyarázza tavalyi bevételeinek zsugorodását. A hívásvégződtetési díjak 2010–13 között tovább csökkennek.
Az Európában tevékenykedő szolgáltatók között kiélezett a verseny, ez tovább nyomja lefelé az árakat. Az operátoroknak emellett az ügyfél-lemorzsolódás is fejfájást okoz, különösen azokon a piacokon – Olaszország, Nagy-Britannia –, ahol különösen nagy arányú a feltöltőkártyás előfizetők száma. Az itáliai mobilozók közel 80 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. Az ügyfelek megtartása érdekében aztán a szolgáltatók további ARPU-csökkentő díjszabási modelleket használnak, idesorolhatók az átalanydíjas tarifák, a többes szolgáltatáscsomagok vagy az időszakos kedvezményeket – ingyenes esti vagy hétvégi hívásokat – tartalmazó ajánlatok.
A két nagy rivális, a Vodafone és a T-Mobile 2008 és 2010 között a nagy nyugat-európai piacokon 19–25 százalék közötti hang-ARPU-csökkenésről számolt be.
Az európai mobilszolgáltatóknak a bevételek élénkítésére tett erőfeszítései alapvetően két kategóriába sorolhatók.
Egyfelől fontos számukra a havidíjas ügyfélkör bővítése, ezt eddig hagyományosan a díjajánlatok árazása, egyszerűsítése, a hang- és adatszolgáltatások egybecsomagolása oldaláról igyekeztek megfogni. Miközben ez a gyakorlat érvényes marad a jövőre nézve is, a szolgáltatók ma már egyéb ügyfélvonzó ötleteket is bevetnek. A legújabb technológiákkal növelik a hálózati kapacitást, szélesítik a havidíjas előfizetők rendelkezésére álló készülékek kínálatát, illetve egyre nagyobb jelentőséget kapnak a további kedvezményeket nyújtó hűségprogramok.
A szolgáltatók számára másfelől kiemelkedően fontos, hogy minél több pénz jöjjön az adatcélú szolgáltatásokból. Utóbbiaknál azonban már igyekeznek elkerülni az átalánydíjas stratégiát, az itt alkalmazott díjszabás függ a megmozgatott adatmenynyiségtől. Bevételt generálhatnak továbbá az online piacterek, a zeneletöltő szolgáltatások, a közösségi oldalak, de a vonzás kategóriájába sorolhatók az újfajta mobileszközök – laptopok, tábla PC-k – is.
Az erőfeszítések néhány esetben már meg is hozták az eredményüket – emeli ki a Park Associates tanulmánya. A Telefónicának 2009-ben 3,5 millió havidíjas ügyféllel nőtt az előfizetői bázisa. Ezzel a hálózatán belül 51-ről 54 százalékra bővült a számlások aránya a feltöltőkártyások rovására. Az Orange e tekintetben kevésbé volt sikeres, havidíjas ügyfeleinek a száma „csak” 2,4 millióval nőtt. A Vodafone 1,9 millió, míg a T-Mobile 400 ezer olyan előfizetőt szerzett a legnagyobb nyugat-európai piacokon, amely valamilyen postpaid csomagot használ.
Az adatszolgáltatásból származó forgalom terén is eredményesnek bizonyultak a szolgáltatók által végrehajtott lépések. Az Orange az ebből eredő bevételeit 2008-ról 2009-re közel 18 százalékkal tudta növelni nyugat-európai érdekeltségeinél, a Vodafone-éi pedig ugyanezen idő alatt 15 százalékkal javultak.
Összegzésül az elemzők megállapítják, hogy a szolgáltatóknak túl kell lépniük az egyszerű árversenyalapú stratégiai modelleken. Az adatszolgáltatási szegmens rejt még olyan elemeket, amelyekkel növelhető az ARPU. Innovatív és a versenytárstól eltérő ajánlatok jövedelmezőbbnek tűnnek, mind az árazásalapú lépések. Az ugyanis egyértelmű, hogy a teljes forgalmon belül az adatátvitelből származó bevételek növekedése várható. Utóbbi aránya a fejlett európai piacokon öt éven belül a jelenlegi 31-ről 46 százalékra emelkedhet, ez segíthet stabilizálni a szolgáltatók pénzügyi helyzetét. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.