BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hotelüzemeltetőből fejlesztő

A Mellow Mood a pangó hazai szállodapiac egyik legnagyobb beruházójává nőtte ki magát

„Az idei két belvárosi négycsillagos szállodafejlesztésünk után további kettőt készülünk átadni a következő negyedévben, a Klotild-palotában pedig 2011 nyarán üzemeltetőként nyitjuk meg a Buddha Bar Hotelt” – nyilatkozta lapunknak Sameer Hamdan, a Mellow Mood Group tulajdonos-vezérigazgatója. A csoport idei hotelberuházásainak értéke eléri a 22 millió eurót, a 2011 első negyedében átadandó bécsi, illetve budapesti La Prima hoteleké pedig a 40 milliót is meghaladja. Jelentős fejlesztések ezek, különösen a válságból még éppen csak kilábalni kezdő közép-európai turisztikai piacon, ahol a szállodafoglalási mutatók hatalmas túlkínálatról tanúskodnak.

„A turisztikai szektorban különleges helyzetben vagyunk: üzemeltetőként pontosan ismerjük a keresleti igényeket, fejlesztőként ezeket kívánjuk minél pontosabban, minél költséghatékonyabban kielégíteni” – adott magyarázatot Sameer Hamdan a Mellow Mood „bátorságára”. A csoport 1997-ben szállodaüzemeltetőként indult, ezt a profilját bővítette fokozatosan szállodafejlesztésekkel. A hotelek működtetésének gyakorlatából vonták le azt a tanulságot, hogy elsősorban négycsillagos, központi elhelyezkedésű, egyedi atmoszférájú, úgynevezett fashion hoteleket érdemes mostanában építeni – mint amilyen az idén átadott Nádor utcai Alta Moda Fashion Hotel vagy a Váci utcai Cosmo Fashion Hotel volt.

„A válság során átalakultak a nyaralási szokások” – mondta Zuhair Awad, a Mellow Mood Group társtulajdonosa. Tapasztalataik szerint korábban egyszer mentek nyaralni a középosztálybeli vendégek, akkor viszont hosszabb időre. Mostanság többször mennek, viszont legfeljebb három-négy napra: pihenés helyett inkább élményekre vágynak, és ezt az igényüket a szállodára is kiterjesztik. A fashion hotel mint kategória egyrészt az egyedi szállodahangulat iránti igényt elégíti ki Zuhair Awad szerint, másrészt központi elhelyezkedésével mind az üzleti, mind pedig a szabadidős városi turisták optimális szálláshelyéül szolgál. Arról nem beszélve, hogy a 80-100 szobás kapacitás megfelelő marketinggel még a mostani túlkínálat mellett is jól kihasználható.

A Mellow Mood fashion hotelei négycsillagos besorolásúak, ingatlanszakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek: a „csillagszám” egyre kevésbé meghatározó a befektetések minőségével kapcsolatban. „A túlkínálat okozta árcsökkenés nyomán az árdifferencia lényegesen csökkent a különböző besorolású szállodák között” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Balla Ákos, a Colliers International értékbecslési, tanácsadási és piackutatási üzletág-igazgatója. Ennek elsősorban az alacsonyabb kategóriájú szállodák látták kárát: a vendégek viszonylag kis többletráfordítással lényegesen több szolgáltatást vásárolhatnak a magasabb kategóriájú hotelekben. Ezt tükrözik a foglaltsági mutatók is: az egy- és kétcsillagosak rendkívül gyenge eredményei mellett a háromcsillagosak forgalma is jobban megsínylette a válságot, mint a legmagasabb besorolásúaké. A négy- és ötcsillagosak közötti differencia ugyanakkor a Colliers értékbecslési igazgatója szerint vesztett jelentőségéből. „Költségcsökkentő céllal több nagyvállalatnál előírás lett a válság alatt, hogy az üzleti utakon legfeljebb négycsillagos szállodák vehetők igénybe, erre több szálloda önkéntes visszasorolással reagált” – mondta Balla Ákos. Szakértők szerint a Mellow Moodnak a négycsillagos hotelek melletti elkötelezettsége mögött is hasonló megfontolások húzódhatnak meg. ZsA

Az üzemeltető a szállodaiparban is nagy úr

„Már a válság előtt is általánosnak számított, hogy a szállodaoperátorok bérleti szerződések helyett az üzemeltetés kockázatát részben a tulajdonosra terhelő, úgynevezett menedzsmentszerződéseket kötöttek” – mondta Balla Ákos.

A váltás hátterében részben a nagynevű, multinacionális hotelüzemeltetők nagyon erős alkupozíciója áll: egy-egy jól csengő brand nevével egy átlagos szállodának akár a harmada is minden reklám nélkül megtölthető.

Ami a reklámvásárlás méretgazdaságosságát illeti, azzal szintén a márkaként közismert üzemeltetők tudnak igazán élni.

„Csak a valóban tőkeerősek engedhetik meg maguknak, hogy például a booking.comon felületet vegyenek maguknak, márpedig az értékesítés-ben egyre nagyobb szele-tet hasítanak ki a nagy webes portálok” – magyarázta a szállodamarketingben rejlő okokat Balla Ákos.

A váltás hátterében részben a nagynevű, multinacionális hotelüzemeltetők nagyon erős alkupozíciója áll: egy-egy jól csengő brand nevével egy átlagos szállodának akár a harmada is minden reklám nélkül megtölthető.

Ami a reklámvásárlás méretgazdaságosságát illeti, azzal szintén a márkaként közismert üzemeltetők tudnak igazán élni.

„Csak a valóban tőkeerősek engedhetik meg maguknak, hogy például a booking.comon felületet vegyenek maguknak, márpedig az értékesítés-ben egyre nagyobb szele-tet hasítanak ki a nagy webes portálok” – magyarázta a szállodamarketingben rejlő okokat Balla Ákos.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.