Trend. A világ infokommunikációs - informatikai és távközlési profilt magában foglaló - ipara az idén, a tavalyi 6 százalékos visszaesés után ismét növekedéssel számolhat, annak mértéke azonban legfeljebb 3–4 százalék közé tehető – áll az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) legfrissebb jelentésében. Jövőre viszont már a 4 százalékot is meghaladóan javulhat az ágazat éves teljesítménye. A válság előtti idők megszokott jó lendületének a visszatérésére ugyanakkor még jó pár évet kell várni. Az elemzők nem is bocsátkoztak ezzel kapcsolatban ennél konkrétabb előrejelzésbe. Az OECD most napvilágot látott jelentése szerint az iparág szereplőinek egyelőre mind a kormányzati, mind az üzleti megrendelők oldaláról nagyon lanyha kereslettel kell számolniuk, rövid távon ugyanis mindkét felvevőpiacon elenyésző marad a hardver-, szoftverberuházás. Az informatikai szolgáltatásokra építő IT-cégek ugyanakkor valamivel könnyebben vészelhették át a válságot, mint a hardvergyártók, erre példa az IBM és a Fujitsu, a két társaság egy évtizede még masszív berendezésgyártó volt, ma már azonban főként a szolgáltatásból él. Az OECD-országok infokom szektorában a szolgáltatások értéke egyébként már megközelíti a teljes piac 80 százalékát. A válság idején ugyanakkor a megrendelők ebben a szegmensben is igyekeztek a költségekből faragni, emiatt ezen a piacon is végbemegy a szükséges konszolidáció.
Az általánosan gyenge piaci helyzetet ugyanakkor legfeljebb a fejlődő országok élénkíthetik, Kínában például a lakosság minden korábbinál többet költ a korszerű elektronikai készülékekre, főként a harmadik generációs mobileszközökre, illetve a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokra. Kína szerepe gyártóként is egyre intenzívebb a világ infokommunikációs iparában.
Az online digitális tartalomipar növekedésében sem csalódhatnak az infokommunikációs cégek, a tavalyi nekilódulás az idén is folytatódik. A videojátékokra épülő ipar ennek következtében 2005 óta lényegében megduplázhatta világméretű bevételét, amely 2009-ben már meghaladta az 50 milliárd dollárt.
Eközben a zene- és filmipar egyre eredményesebben tereli át forgalmát az internetre, megmentve ezzel amúgy hanyatló bevételeinek jelentős részét. Az online filmek iránti kereslet viszi el a képzeletbeli pálmát, ezt követi a játék-, a reklám- és a zeneipar.
Az OECD-jelentés kitér arra is, az ágazaton belül a gyártók a jövőben is arra törekednek, hogy termelésüket az alacsonyabb költségű országokba telepítsék át. SGy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.