Vissza az alapokhoz – állítja az Ohiói Egyetem kutatása, amely azt derítette ki, hogy mostanság a felső vezetőket sport közben fejlesztik a coachok, vagyis az üzleti edzők. A felmérés szerint a leggyakrabban igénybe vett vezetésfejlesztési módszer a coaching, amelynek átlagos időtartama 90–120 perc, s ez idő alatt a menedzserek, vagyis a coacheek nemcsak egy-egy kihívást beszélnek át a coachukkal, hanem valamilyen sportnak is hódolnak. Dívik a jóga, a nordic walking („északi gyaloglás”), a krikettezés, a golfozás, valamint a lovaglás közbeni coaching, de az sem ritka, hogy a vívás elemeit használja egy coach a coachee fejlesztéséhez. Ezeket főleg az önismeret fejlesztéséhez haználják szívesen a coachok.
Úgy tűnik, van egy-két dolog, amiben egyáltalán nem vagyunk lemaradva Amerikától, ugyanis nordic walking coaching Magyarországon is létezik. Kitalálója két coach, Madai Krisztina és Soós Judit. „A nordic walking coaching egy segítő keret, ahol a fizikai tér adottságait hívjuk segítségül ahhoz, hogy az ügyfél teljes valójában dolgozzon, és személyiségével összhangban lévő megoldásokat mobilizáljon” – fogalmazott a Világgazdaság érdeklődésére a két szakember. Jelezték: egy időben tudjuk támogatni a szellemet, a lelket és a testet a világ leggyönyörűbb tornatermében, a természetben. A természet lehet akár az irodához közel eső park (például Városliget, Népliget), de jelentheti a környező hegyeket, erdőket is (például Normafa). A testmozgás és a természeti környezet közelsége segít abban, hogy a problémák megoldásán dolgozó ügyfél kiszakadjon a mindennapi rutinból, hogy jobban kezelje a stresszes helyzeteket, a testmozgás, illetve a mentális és fizikai egészségmegőrzés a mindennapjai részévé váljon, s szakmai és személyes kihívásaival hatékonyabban küzdjön meg – emelte ki Soós Judit. A természet fokozza a kreativitást s az önreflexiós képességet is, e készségek a gyors alkalmazkodás és döntéshozás alapjai. „Coachszempontból speciális felkészültséget igényel ez a műfaj, hiszen tisztában kell lenni a nordic walking helyes technikájával. Biztonsággal fel kell mérjük az ügyfél terhelhetőségét, s az útvonalakat (időben és szintben) is az adott helyzetnek, kihívásnak megfelelően állítjuk össze” – hangsúlyozta Madai Krisztina. „Coachingeszköztárunk is egyedi: a klasszikusok mellett olyan speciális coachingeszközökkel dolgozunk, melyek a természet kínálta lehetőségekre építenek. Már maga az út is párhuzamba állítható a kihívás feldolgozásával, ahol a kaptató szimbolizálja a »kilátástalanságot«, amikor még nincs fogás a problémán, keressük a megoldási alternatívákat. A hegytető azt, amikor rálátunk a dolgokra, amikor kitisztul a kép” – összegezte Soós Judit.
„Coachként én is több vezetővel dolgoztam már nem szokványos körülmények között – mondta el lapunknak Bán Zsuzsa dipl. senior supervizor-coach. – Ez azt jelenti,hogy a coaching során – a körülbelül tíz ülésből – egy-két alkalmat más körülmények között tartunk. Hogy más helyzetből, más nézőpontból is ránézhessen a vezető adott kihívására. Például kerékpározás közben a Margit-szigeten vagy éppen a Balaton körül dolgoztuk fel a coacheet foglalkoztató témát. Nem ültünk folyamatosan a kerékpáron, a beszélgetésekhez leszálltunk róla. Aztán volt, hogy az egyik coachingfolyamat során a Mátrában fát vágtunk, s közben mentálisan is dolgoztunk egy probléma kezelésén, az erdőben járva átnéztünk a coacheeval egy-egy nehéz helyzetet, s főleg a vezető hozzáállását, rugalmasságát »edzettük«. Olyan pedig sokszor volt, hogy mint egy »mitfahrer«, a vezetők jobb oldalán ülve kísértem valahová utazás közben valamelyik menedzsert, s így beszéltünk át dolgokat, vagyis a coachingülés az autóban zajlott.” S épp ezt emeli ki egyik érdekességként az ohiói kutatás is: sok coachee igénye az utazócoaching, vagyis amíg repülőgépen, autón utazik a vezető, az edzője fejlessze őt idő hiányában. Másik érdekesség, hogy több coach tudatosan tükör előtt tartja az üléseket, mondván: az önismeret nagyon fontos, s a tükrök erre emlékeztetik a coacheet.
Sokan a vezetésfejlesztést és a stresszűző technikákat kötik öszsze más módon, például wellness coachinggal. Ha a hazai trendeket nézzük, hódít a stíluscoaching is. Hogy ez mit jelent? A stíluscoach nem más, mint egy stílustanácsadó és egy life coach keveréke, akinek az a feladata, hogy az embert mint egészet közelítse meg: ne csak a külső megjelenéssel dolgozzon, hanem a belső, lelki történésekkel is.
Az ohiói és a hazai szakemberek is úgy látják, a coaching – hisz nem egy standard fejlesztési módszer, hanem a vezetők igényeire reagál – dinamikusan változó és színesedő képzési forma, amely leginkább azt veszi figyelembe, hogyan tud leginkább segíteni, változtatni, attitűdöt formálni a menedzsereknél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.