Az optimizmusukat arra alapozhatják a hazai piac szereplői, hogy az idei első fél évben mintegy háromszorosára nőtt az árukereső, ár- és áruház-összehasonlító oldalak látogatottsága – emelte ki Rácz István, az Árukereső.hu marketingigazgatója.
A téma apropóját adja, hogy az online üzletben érintett két társaság tegnap mutatta be a magyarországi webáruházakról készített közös felmérését. A stílusosan online kutatás keretében közel négyszáz e-kereskedő vállalkozás válaszait dolgozták fel.
Egyebek mellett arról kérdezték őket, hogyan alakult 2009 óta a forgalmuk, illetve milyen fejlesztéseket hajtottak végre a webshopokban, ahol a vevők egyébként leginkább órát, ékszert, kozmetikai termékeket, könyvet, háztartási eszközt, élelmiszert, ruházatot, játékot vásárolnak. A leggyakoribb fizetési mód azonban Magyarországon még mindig az offline, vagyis az áru ellenértékét készpénzben adjuk át a futárnak.
A felmérés szerint tavaly a webáruházak közel negyede volt képes több mint 50 százalékkal növelni a forgalmát, 30 százalékuké viszont inkább stagnált. Mindössze pár százalékuk tapasztalta a kereslet 10-30 százalékos csökkenését. A hazai webáruházakról viszont elmondható, hogy igazából csak a harmaduk foglalkozik komolyabban az e-kereskedelemmel, illetve az alig 10 százalékot kitevő nagyok adják a teljes forgalom legalább háromnegyedét.
A napi átlagos látogatószám is csak az áruházak 10 százalékánál haladja meg az ezret, a többség legfeljebb száz megkeresést regisztrálhat. A legnagyobb napi látogatószámot egyébként a négy-öt évnél régebben piacon lévő áruházak regisztrálják – húzza alá Zajdó Csaba.
Hozzáteszi: figyelemre méltó összefüggés ugyanakkor, hogy minél többet költ az üzemeltető a webáruháza korszerűsítésére, annál nagyobb forgalombővüléssel számolhat. A kutatás szerint ahol fejlesztettek, ott minimum 11 százalékkal több bevételt könyvelhettek el, ott pedig, ahol komolyabban hozzányúltak a rendszerhez, netán le is cserélték a régi felületet, akár 27 százalékkal is nagyobb lehetett a forgalom.
A magyarországi webáruházak egyre nagyobb hányadában mérik ma már az úgynevezett konverziós rátát, amely azt mutatja, hogy száz látogatóból hányan jutnak el az adott felületen a tényleges vásárlásig. Ez a mutató fontos a különféle marketingkampányok hatékonyságának a méréséhez is. A felmérés szerint azon webshopok körében, ahol mérik ezt a mutatót, nagyjából az 50 százaléknál 0 és 1 között mozog ez az érték. Ez azt jelenti, hogy száz látogatóból legfeljebb egy vásárol, de az is lehet, hogy csak minden kétszázadikból vagy háromszázadikból lesz vevő. Magyarországon az 1,0-1,5 körüli konverziós ráta már jónak számít.
Az online kereskedelem viszonylag új területének számítanak a közösségi, közkeletű nevükön a kuponos vásárlások. Ebben a szegmensben, különösen az idén gomba módra szaporodnak a piaci szereplők. A felmérés készítői azonban úgy látják, hogy egy-két éven belül már a konszolidáció is lezajlik ezen a piacon, amely szerintük három-négy szereplőnél többet nem tud majd eltartani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.