BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Optimisták a webáruházak

Az idén is dinamikusan nőhet a hazai online kiskereskedelem, amelynek mostanában felkapott területe a közösségi vásárlás. Utóbbinál a következő években komoly konszolidációra számítanak a szakértők.

A magyarországi webáruházak az online fogyasztók keresletére továbbra sem panaszkodhatnak, az idén megismételhető a tavalyi több mint 30 százalékos növekedés – véli Zajdó Csaba, az online tanácsadással, valamint webshopok fejlesztésével foglalkozó WebShop-Experts Kft. ügyvezető igazgatója. Ez számítások szerint hozzávetőleg 45 milliárd forinttal nagyobb bevételt jelenthet a hazai piacon tevékenykedő mintegy háromezer online kereskedőnek. Tavaly az online kiskereskedelmi forgalom a GKIeNET kimutatása szerint meghaladta az eredetileg 135 milliárdosra becsült értéket, miközben alig egy évvel korábban a netes kiskereskedelem még nem érte el a 100 milliárdos küszöböt.

Az optimizmusukat arra alapozhatják a hazai piac szereplői, hogy az idei első fél évben mintegy háromszorosára nőtt az árukereső, ár- és áruház-összehasonlító oldalak látogatottsága – emelte ki Rácz István, az Árukereső.hu marketingigazgatója.

A téma apropóját adja, hogy az online üzletben érintett két társaság tegnap mutatta be a magyarországi webáruházakról készített közös felmérését. A stílusosan online kutatás keretében közel négyszáz e-kereskedő vállalkozás válaszait dolgozták fel.

Egyebek mellett arról kérdezték őket, hogyan alakult 2009 óta a forgalmuk, illetve milyen fejlesztéseket hajtottak végre a webshopokban, ahol a vevők egyébként leginkább órát, ékszert, kozmetikai termékeket, könyvet, háztartási eszközt, élelmiszert, ruházatot, játékot vásárolnak. A leggyakoribb fizetési mód azonban Magyarországon még mindig az offline, vagyis az áru ellenértékét készpénzben adjuk át a futárnak.

A felmérés szerint tavaly a webáruházak közel negyede volt képes több mint 50 százalékkal növelni a forgalmát, 30 százalékuké viszont inkább stagnált. Mindössze pár százalékuk tapasztalta a kereslet 10-30 százalékos csökkenését. A hazai webáruházakról viszont elmondható, hogy igazából csak a harmaduk foglalkozik komolyabban az e-kereskedelemmel, illetve az alig 10 százalékot kitevő nagyok adják a teljes forgalom legalább háromnegyedét.

A napi átlagos látogatószám is csak az áruházak 10 százalékánál haladja meg az ezret, a többség legfeljebb száz megkeresést regisztrálhat. A legnagyobb napi látogatószámot egyébként a négy-öt évnél régebben piacon lévő áruházak regisztrálják – húzza alá Zajdó Csaba.

Hozzáteszi: figyelemre méltó összefüggés ugyanakkor, hogy minél többet költ az üzemeltető a webáruháza korszerűsítésére, annál nagyobb forgalombővüléssel számolhat. A kutatás szerint ahol fejlesztettek, ott minimum 11 százalékkal több bevételt könyvelhettek el, ott pedig, ahol komolyabban hozzányúltak a rendszerhez, netán le is cserélték a régi felületet, akár 27 százalékkal is nagyobb lehetett a forgalom.

A magyarországi webáruházak egyre nagyobb hányadában mérik ma már az úgynevezett konverziós rátát, amely azt mutatja, hogy száz látogatóból hányan jutnak el az adott felületen a tényleges vásárlásig. Ez a mutató fontos a különféle marketingkampányok hatékonyságának a méréséhez is. A felmérés szerint azon webshopok körében, ahol mérik ezt a mutatót, nagyjából az 50 százaléknál 0 és 1 között mozog ez az érték. Ez azt jelenti, hogy száz látogatóból legfeljebb egy vásárol, de az is lehet, hogy csak minden kétszázadikból vagy háromszázadikból lesz vevő. Magyarországon az 1,0-1,5 körüli konverziós ráta már jónak számít.

Az online kereskedelem viszonylag új területének számítanak a közösségi, közkeletű nevükön a kuponos vásárlások. Ebben a szegmensben, különösen az idén gomba módra szaporodnak a piaci szereplők. A felmérés készítői azonban úgy látják, hogy egy-két éven belül már a konszolidáció is lezajlik ezen a piacon, amely szerintük három-négy szereplőnél többet nem tud majd eltartani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.