Az útkeresés jellemezte a hazai internetes szakma legnagyobb konferenciáját; ez azok alapján, hogy milyen ütemben zajlanak a változások, milyen gyors tempóban követik egymást az újabb és újabb eszközök, illetve szolgáltatások, nem is annyira meglepő.
Szemléletesen fogalmazott Jakab Roland, az Ericsson Magyarország vezérigazgató-helyettese, aki a konferencia nyitó délelőttjén tartott előadásában arról beszélt, hogy fordulóponthoz ért a napjainkban zajló technológiai forradalom. Az első fázisban kiépült a megfelelő alap-infrastruktúra, amely egy régi problémára jelentett új, hatékony megoldást. A következő lépcsőfok pedig az, amikor új, innovatív szolgáltatások jelennek meg ezen az infrastruktúrán. Az információs társadalom korából a behálózott társadalom világa felé haladunk – tette hozzá Jakab Roland.
Az Ericsson vezérigazgató-helyettese néhány adattal is alátámasztotta állítását. Így például az előrejelzések szerint 2015-re nyolcmilliárd mobil-előfizetés lesz világszerte, a mobil PC-k száma hatszorosára emelkedik, és több mint ötvenszeresére nő a rajtuk bonyolított adatforgalom. Az okostelefonok száma négyszeresére bővül, és 25-szörös forgalomnövekedés várható rajtuk. Jakab Roland beszélt arról is, hogy a gazdaságra milyen hatással lehet az internet-hozzáférési sebesség növekedése. A szélessávú-sebesség megduplázódása egy friss kutatás szerint 0,3 százalékkal képes növelni egy adott gazdaság GDP-jét.
Az üzleti lehetőségek kapcsán Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója elmondta, hogy jelenleg 1,3-1,4 millióra tehető az interneten vásárlók száma Magyarországon, ebben a mutatóban az online kuponértékesítő oldalak megjelenésével kedvező változások álltak be. Az online kiskereskedelem ráadásul folyamatosan és igen dinamikusan bővül, a kutatócég előrejelzése szerint a tavalyi 133 milliárd után az idén 155-160 milliárd forintot költhetnek el
a hazai fogyasztók a webáruházakban.
Kevésbé rózsás a helyzet az online hirdetési bevételek vonatkozásában. Rónai Balázs, a Napi Gazdaság ügyvezető igazgatója egyenesen úgy fogalmazott előadásában, hogy változtatniuk kell a hazai internetes tartalomszolgáltatóknak, az online hirdetések ugyanis nem termelnek elegendő bevételt. Mondanivalóját jól illusztrálta a prezentációjában szereplő mondat: „Nincs ingyenebéd!” Persze az online tartalmak fizetőssé tételének kérdése nem új keletű, de a jelek szerint egyre égetőbb problémává válik. Nem véletlen, hogy a legnagyobb, legismertebb nemzetközi kiadók is próbálkoznak ezzel a megoldással, igaz, eltérő módszereket választva. Rupert Murdoch ausztrál médiamágnás kiadványainál például a kemény fizetési fal (pay-wall) megoldást választották, vagyis a prémium termékek minden online anyagáért fizetni kell. De vannak olyan konstrukciók is, amelyekben havonta bizonyos mennyiségű cikk ingyenes, és csak az annál többet letöltőknek kell fizetniük. A fizetős modell bevezetésének egyértelmű előnye, hogy erősödik a tartalom, hátránya ugyanakkor, hogy a díj miatt elpártolnak az olvasók. Az oldalak csökkenő látogatószáma pedig nem segíti a hirdetők bevonását.
Persze lehet okosan is csinálni, ahogyan azt a konferencia egyik külföldi előadója, Tomás Bella, a Piano Media vezetője vázolta előadásában. A Szlovákiában bevezetett, a társaság által kidolgozott rendszer lényege, hogy a felhasználók egy előfizetéssel és egy bejelentkezéssel számos fizetős tartalomhoz juthatnak hozzá. A megoldás sikerének fontos feltétele azonban, hogy minél több kiadó beszálljon, ezt Szlovákiában sikerült is elérni. A 44 különböző szolgáltatást integráló rendszer a szlovák internetezők 70 százalékához jut el. A tervek szerint a következő esztendőben három-négy további európai országban is megjelennének. Bár a szlovák előadó szerint Magyarország ideális terep lehetne a rendszerük meghonosítására, a hazai sajtópiacon lévő ellentétek ismeretében legalábbis kétséges, hogy megvalósítható-e a sikeres bevezetéshez szükséges összefogás.
De nem csak az online tartalomszolgáltatás üzleti modellje miatt kongatták meg a vészharangot az idei Internet Hungaryn, a mobilpiac gyökeres átalakulása kapcsán is figyelmeztetés hangzott el. Szinte riadót fújt a magyar fejlesztőknek, médiatulajdonosoknak szóló előadásában Dobó Mátyás, a Peer ügyvezető igazgatója, aki szerint mielőbb lépniük kellene ahhoz, ha részesei és nyertesei akarnak lenni a változásoknak. A mobiltelefon a mosolygós sorozatgyilkos – fogalmazott a szakértő –, amely egyre több eszköz piacát kezdi átvenni. Erodálja a PC-piacot, de a fényképezőgépeknek, zenelejátszóknak is komoly riválisa, illetve a klasszikus médiamodellekbe is beleharap. Az okostelefonra készült alkalmazások szegmensét Magyarországon is a nemzetközi szolgáltatók uralják, a szakértő szerint a magyar cégek mintha „le lennének fagyva”. Vannak ugyan vállalkozások, amelyek próbálkoznak ezen a területen, de még mindig csak a levegővétel elején tartunk – fogalmazott Dobó Mátyás.
A mobilpiacon pedig minden eddigit felülmúló pezsgést lehet tapasztalni, az okostelefonok és a táblagépek térhódítása gyökeresen átalakítja a felhasználói szokásokat. Jelenleg a hazai felnőtt internetezők 26 százalékának van okostelefonja, ez mintegy 950 ezer embert jelent – mondta el Kurucz Imre, az NRC munkatársa. Az ilyen típusú mobilkészülékkel rendelkezők 77 százaléka internetezik telefonjáról, ez nagyjából 730 ezer felhasználót jelent. A hetente rendszeresen okosmobilról netezők száma 600 ezer, míg a napi rendszerességgel internetezőké 300 ezer. A tapasztalatok alapján a felhasználók többsége naponta legfeljebb tíz percet szörföl a világhálón mobiltelefonja segítségével – közölte Kurucz Imre.
A leggyakoribb tevékenység az információkeresés, böngészés, honlapok olvasása, e-mailezés. De a felhasználók közel 50 százaléka rendszeresen látogat közösségi oldalakat is a mobiltelefonjáról, negyedük pedig posztokat, képeket is feltölt. Az NRC kutatása során megkérdezettek 17 százaléka úgy nyilatkozott, hogy megnehezítené az életét, ha nem internetezhetne mobilon. A túlnyomó többség azonban egyelőre csak kiegészítőnek tekinti az okostelefonokat, a felmérésben szereplők 88 százaléka szerint még nem tudják helyettesíteni a hagyományosan internetezésre használt eszközöket – tette hozzá Kurucz Imre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.