BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon is sláger az okostelefon

A kedvezőtlen gazdasági helyzet ellenére dinamikusan bővül mind a globális, mind a hazai okostelefon-piac. Szakértők szerint a tendenciákban a következő hónapokban sem várható változás, sőt a karácsony újabb lökést adhat az értékesítésnek.

Egyetlen év alatt közel másfélszeresére bővült a globális okostelefon-piac. A Gartner napokban kiadott elemzése szerint a harmadik negyedévben összesen 115,2 millió ilyen készüléket értékesítettek világszerte, ez az egy esztendővel korábbinál 42, az előző három hónapban mértnél pedig 7 százalékkal több. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a teljes mobiltelefon-piac bővülése is kizárólag ennek a szegmensnek köszönhető: a harmadik negyedévben világszerte 440,5 millió maroktelefon talált gazdára, ez 23,4 millióval több, mint tavaly volt, miközben az eladott okostelefonok száma majdnem 24 millióval nőtt. Ennek megfelelően tovább emelkedett az „okosok” részesedése a teljes értékesítésből: most már minden negyedik globálisan eladott telefon ilyen.

Ahogy az elmúlt negyedévekben megszokhattuk, az erőviszonyok ezúttal is igencsak átalakultak három hónap alatt. Az operációs rendszerek közül az idén élre törő Android tovább erősítette vezető pozícióját, s most először 50 százalék fölötti hányadot hasított ki magának a piacból, ez egyben azt is jelenti, hogy részesedése egy év alatt a duplájára emelkedett. Beszédes adat, hogy a harmadik negyedben világszerte több mint hatvanmillió a Google operációs rendszerét használó okostelefont adtak el, ez több mint háromszorosa a második helyen álló Symbian (Nokia) értékesítési adatainak. Az Android dinamikus növekedése szinte az öszszes konkurenst kedvezőtlenül érintette: a már említett Symbian mellett az Apple

iOS-a, a Blackberryhez köthető Research In Motion és a Microsoft operációs rendszere is veszített részesedéséből az előző negyedévben.

Az Android mellett kizárólag a Samsung saját szoftvere, a Bada tudta erősíteni piaci pozícióit, ez már a gyártók közötti verseny alakulását is előrevetíti. A harmadik negyedévben ugyanis a dél-koreai vállalat adta el a legtöbb okostelefont, szám szerint 24 milliót (háromszor annyit, mint 2010 hasonló időszakában), megelőzve ezzel a 20 millió alatt maradó Nokiát és a némi visszaesésről s 17 milliós értékesítési adatról számot adó Apple-t. Szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet: az iPhone gyártójának hanyatlása feltehetőleg nem lesz tartós, a július és szeptember közötti három hónapban tapasztalt csökkenést ugyanis minden bizonnyal az okozta, hogy a fogyasztók a negyedik negyedévben megjelenő új modellre vártak.

A globális tendenciákhoz hasonlóan a kelet-közép-európai térségben és hazánkban is gyorsan bővül az okostelefon-piac, igaz, a régióban – a GfK felmérése szerint – épp Magyarországon az egyik legviszszafogottabb az okostelefon-vásárlási kedv. A társaság adatai azt mutatják, hogy miközben a térség mobiltelefon-használóinak már 14,2 százalékát csábították el az okosok, addig ez az arány hazánkban még nem éri el a 13 százalékot, s a növekedési kilátások is elmaradnak

az átlagostól. Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója szerint ennek elsődleges oka a kedvezőtlen makrogazdasági környezet, amely

némileg mindenhol visszaveti a piac bővülését, hazánkban azonban ez az erőteljesen viszszatartott lakossági költés miatt látszólag fokozottan érvényesül.

Más kérdés, hogy a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági klímában a vállalatok többsége minden bizonnyal elégedett lenne, ha piacai olyan mértékben bővülnének, mint az okostelefon-értékesítés hazánkban. Azt követően, hogy az eladott készülékek száma a 2009-ben regisztrált negyedmillióról tavaly a duplájára emelkedett, az idén tovább gyorsult a növekedés üteme. A T-Mobile-nál néhány hete arról számoltak be, hogy az utóbbi egy évben megháromszorozódott az okostelefon-értékesítések aránya, most pedig lapunknak jelezték: jelenleg a szerződéses ügyfelek között a teljes értékesítésnek már közel 70 százalékát ez a szegmens adja. Hasonlóak a tendenciák a Telenornál is, ahol arra számítanak, hogy az okostelefonok várhatóan ebben az esztendőben is a karácsonyi szezon slágertermékei lesznek. A cégnél a Világgazdaság kérdésére jelezték: minden második mobiltelefon-vásárlójuk okos készüléket választ, s a

globális tendenciákhoz hasonlóan itthon is a legtöbben az Android mellett teszik le a voksukat.

A hazai bővülés tehát, ha el

is marad a régiós átlagtól, dinamikusnak mondható, s szakértők szerint ebben a továbbiakban sem lesz változás. Molnár Judit, az NRC piackutató cég marketingkutató tanácsadója lapunknak elmondta: az ünnepek miatt az év hátralévő részében még gyorsulhat is a növekedés.

A cég legutóbbi felmérése szerint – ezt a 18 és 69 év közötti internethasználók körében végezték – októberben az internetezők 29 százalékának volt okostelefonja hazánkban; ez 3 százalékpontos növekedést jelent a három hónappal korábbi szinthez képest, s a megkérdezettek 6 százaléka jelezte, hogy a közeljövőben ilyen készülék beszerzését tervezi. A szakember kiemelte: mivel a potenciális vásárlók egy része már meglévő telefonját cserélné le, ez nem jelent automatikus 6 százalékpontos ugrást,

a jövő év elejére azonban így

is elérheti a 33 százalékot az okostelefon-penetráció az internetezők körében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.