BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felpörgetik a mobilinternetet

A szórakoztatóelektronikai eszközök, ahová a szakma a lapos tévéken kívül az okostelefonokat, a notebookokat, a táblagépeket is sorolja, az utóbbi években hihetetlenül gyors növekedési pályát futottak be. Az ezekkel összefüggő folyamatok – beleértve a közösségi média megjelenését – felpörgették az internethasználatot.

Az emberek hétköznapjainak szerves részévé váltak az utóbbi évtized nagy hardveres fejlesztései, a noteszgépek, az alig pár éve megjelent okostelefonok vagy az alig kétéves múltra visszatekintő táblagépek, nem beszélve a hálózatba is köthető televíziókról. A szórakoztatóelektronikai eszközök digitalizálására soha nem látott hatást gyakorolt a világháló, ezen belül is a mobilinternet fejlődése. A személyreszabhatóság a piaci fejlődés fő motorja. A háztartásokra a világ fejlettebb részén egyre inkább az jellemző, hogy a korábban megszokott egy notebook vagy digitális kamera helyett a család minden tagjának van már a felsorolt eszközökből. Ezért nem véletlen, hogy az egyre érettebbé váló és egyre kisebb ARPU-t (egy ügyfélre jutó havi mobilköltés) felmutató mobilpiacokon a szolgáltatók fokozott érdeklődést mutatnak a szórakoztatóelektronikai eszközök iránt is – emeli ki legutóbbi elemzésében a Berg Insight. (Utóbbi kategóriába a szakma már régóta olyan készülékeket is besorol, amelyek nálunk a klasszikus hardver- vagy mobileszközök részét képezi, idesorolhatók a hordozható számítógépek, a játékkonzolok és az okostelefonok – a szerk.)

A skandináv piackutató szerint a jövőben mind jellemzőbb lesz a szórakoztatóelektronikai eszközök fejlesztői körében az aktuális készülékek vezeték nélküli hálózati hozzáférésének a megteremtése. Ez egyre fontosabb elemévé válik a mobilpiac már ma is létező gép-gép közötti kommunikáció (M2M) szegmensének. Az is elmondható, a jövőben már nehezen elképzelhető a személyi számítógépet, az e-olvasókat, a képalkotást és úgy általában a szórakoztatást érintő fejlesztés mobilhozzáférés nélkül. Sőt, mostanra az autók prémium kategóriáit is a beágyazott hálózatos kapcsolatok jellemzik. A digitális kameráknál már szinte nélkülözhetetlen a világhálós összeköttetés, különben hogyan oszthatók meg azonnal a fotók és a videók a közösségi oldalakon és egyéb online felületeken – mutatnak rá a piackutató szakértői. Az autóiparnak is szüksége van a folyamatos internetkapcsolatra, amely egyebek mellett percre készen tájékoztatja a navigációs eszközökön keresztül a gépjárművezetőket az aktuális forgalmi viszonyokról.

Mindezek mellett ma még inkább az állítható, hogy a vezeték nélküli kapcsolatra alkalmas szórakoztatóelektronikai eszközök piaca igencsak korai szakaszában van. Manapság a legnagyobb számban eladott ebbe a kategóriába sorolható eszközök többsége mobil PC, internetes táblagép, e-olvasó és navigációs eszköz. A Berg Insight becslései szerint 2010-ben világszerte 22 millió mobilhálózatra kapcsolható szórakoztatóelektronikai eszköz talált gazdára. Örömtelinek minősítik a szakértők, hogy ez a mutató 2011-re közel megduplázódhat, elérheti a 39 milliót. A növekedés üteme ettől kezdve még látványosabb lehet, a skandináv piackutató előrejelzése szerint 2015-ben már nem kevesebb mint 270 millió ilyen készüléket adnak el a világon, amelynek felét az előbbiekben felsorolt termékkategória alkotja majd. Ehhez jöhetnek még a játékkonzolok, köszönhetően egyebek mellett a Sony új generációs, beépített 3G-s kapcsolattal rendelkező készülékeinek, amelyeket mostanában dob piacra a távol-keleti cég. A Berg Insight a következő évek ígéretének tartja még a hordozható médialejátszók, digitális kamerák hálózatos változatait, bár tömeges megjelenésükre inkább 2015 után számítanak a szakértők. Mindezen folyamatok beteljesülését segíti egyfelől a beépíthető részegységek árának folyamatos csökkenése, másfelől a minden korábbinál gyorsabb adatátvitelt lehetővé tevő új generációs HSPA+, illetve LTE-hálózatok kiépülése, amelyben már eddig is élen járó beruházói szerepet vállaltak a magyarországi szolgáltatók is.

A fejlődés ezen iránya, vagyis hogy egy adott ügyfél többszörösen is kapcsolódjon a szolgáltatójához, alapvető érdeke az operátoroknak az ARPU növelése céljából. A piackutatók szerint a mobilpiac szórakoztatóelektronikai szegmensének a fellendítése érdekében csökkenniük kell az adatátviteli és az egy eszközre jutó előfizetési díjaknak is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.