BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megfordul a trend: Európába hozhat gyártást a GM

A General Motors vizsgálja a lehetőségét annak, hogy egyes gyártókapacitásait Európába helyezze át, ezzel segítve a tulajdonában lévő Opel érvényesülését.

A Reuters értesülései szerint a General Motors jelenleg a német autóipari szakszervezettel, az IG Metall-lal tárgyal az átszervezés részleteiről. Az elképzelés szerint a konszern Európa helyezné át a Chevrolet termelés egy részét Dél-Koreából, cserébe az anyacég szabad kezet kaphat az Opel megmentésére irányuló költségcsökkentő lépésekhez.

A Dan Akerson vezérigazgatóhoz közelálló forrás szerint március végére a GM részletes tervet dolgoz ki az Opelről azért, hogy mihamarabb nyereségessé tegyék a német márkát. Mostanra az Opel jelenti a legnagyobb terhet a 2009-ben állami támogatással megmentett óriásvállalat számára. Akerson nagy hangsúlyt fektet az európai eredményekre, miközben a GM márkái erős profitokat produkálnak a világ két legnagyobb autópiacán; Kínában és Egyesül Államokban.

Egyelőre nem világos, milyen megállapodás születhet a német leány felpörgetése érdekében, de valószínű, hogy újratárgyalják az IG Metall-lal a 2014-ben lejáró kollektív szerződést a további termelési kapacitások Németországba telepítéséért cserébe. Feltehető, hogy a GM a többi európai gyárában; Lengyelországban, Spanyolországban és Angliában is csökkenti a költségeket. Akerson még december elsején úgy nyilatkozott: számtalan lehetőséget fontolgatnak, de a cél a forgalomnövelés és a termelés részleges áttelepítése Európába.

Eközben az IG Metall azon dolgozik, hogy kiharcoljon egy megállapodást, amellyel csökkenthető az egy autóra eső gyártási költség és elkerüljék a németországi gyárak leépítését vagy bezárását. Az egyik elképzelés szerint a nagytömegben gyártott Chevrolet Cruze termelését először a lengyelországi Gliwicébe tennék át, majd innen osztanák szét a termelést Nyugat-Európában. Ezzel megnövekedne a németországi telephelyek kapacitása és arányosan csökkennének a költségek. Az informátorok szerint felmerült az is, hogy a Chevy Orlandót a németországi Bochumban található gyárba vinnék át azért, hogy ezzel megmentsék a leggyengébb láncszemnek számító német Opel-gyárat a bezárástól.

Ezzel olyan márkaközi megosztás valósulna meg, amitől a GM eddig ódzkodott, mivel mindig hangsúlyozta, hogy a Chevrolet világmárka, míg az Opelt főként az európai piacokra szánják és nem szándékoznak kiterjeszteni az elosztóhálózatot. Azt azonban a GM is belátta, hogy több modellhez kéne felhasználni a kapacitásokat, hiszen például az Opel Astra és az Insignia sem osztozik kell számú azonos alkatrészen.
 
Miközben a GM-nek Németországban is kemény harcokat kell vívnia az egyik legerősebb szakszervezettel, a koreai érdekképviselettel is meggyűlhet a baja, ha valóban áttelepíti a gyártást Európába. A GM Korea szakszervezetének szóvivője háború kirobbantásával fenyegette az autógyárat, ha meghozzák az erre vonatkozó döntést.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.