A V0-s vasúti körgyűrű déli részének fejlesztése nagyon időszerű – mondta Bíró Koppány Ajtony, a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) főtitkára. Meggyőződésük, hogy enélkül a magyar vasúti hálózat technológiai és szervezési oldalról is további hátrányba kerül a környező országokkal szemben. Ugyanis északi és déli szomszédainknál egyaránt folyamatban van egy „csendes fejlődés, illetve fejlesztés”, amelynek keretében lassan kiépülnek az elkerülő áruszállítási irányok. Ennek figyelmeztető előjelei már most is látszanak.
Az északi irányon Záhony forgalma a töredékére esett vissza, ugyanakkor Ágcsernyőé jelentősen nőtt, még a gazdasági válság idején is. A déli irányon közel háromszorosára emelkedett a kelebiai vonal forgalma, ez pedig egyértelműen a déli átrendeződés kezdetét jelenti.
Ha nem teszünk semmit – fogalmaz a szakember –, pár év múlva Magyarország vasúton gazdaságosan megkerülhetővé válik, és akkor további drasztikus forgalomvesztésre számíthat a magyar vasúti áruszállítási szakma. E sötét jövő bekövetkeztét akarják megakadályozni a magyar vasúti, logisztikai és tervezői szakma legjobbjai, akik összefogtak annak érdekében, hogy rövid időn belül elkészüljön egy gazdaságilag is életképes terv a magyar vasút mélyrepülésből történő kivezetésére.
A javasolt új vasútvonal – észak–déli elhelyezkedésének függvényében – két fontos célt szolgálhat. Az egyik vasútüzemi: amellett, hogy közvetlen, emelt sebességű kapcsolatot biztosít a páneurópai korridorok részeit képező fővonalak között, tehermentesíti is a Budapestre vezető vasútvonalakat, szabad kapacitásokat biztosítva ezáltal az elővárosi vasúti közösségi közlekedés fejlesztése számára. A másik cél a területfejlesztés. A magyarországi Duna-szakasz hídhiányos: sem vasúti, sem közúti átkelő nem áll rendelkezésre kellő számban. A folyam román–bolgár szakaszát leszámítva Magyarországon biztosított a legkevésbé az átkelés, így a folyó természetes határt képez a két országrész között.
A javasolt projekt célja a fentieken túl a vasúti áruszállítás sebességének számottevő emelése is. Az infrastruktúra jelenlegi adottságai mellett a tehervonatok túlnyomó többsége ugyanis Budapestre érkezik vagy onnan indul. A főváros közelében pedig a megnövekvő személyszállítási igények miatt esetenként várakozásra kényszerül, majd jelentős időt felemésztő rendezésre szorul. A V0-s kiépítése során – a TEN-T hálózat részeként – Komárom–Székesfehérvár–Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Szalkszentmárton–Szolnok térségében (a pontos helyszínre a megvalósíthatósági tanulmány ad majd választ) létrejön vasúti átlós nyomvonallal egy Budapestet délről elkerülő körgyűrű.
Ez tehermentesíti a fővárost azon nagy forgalom alól (a teherforgalom körülbelül 80 százalékát eltereli), amelyet a jelenlegi sugaras elrendezés okoz. Az új hálózati elem részben felújítandó, részben új pályát igényel. A V0-s dunántúli szakasza túlnyomórészt meglévő vonalak (Komárom–Székesfehérvár, Székesfehérvár–Pusztaszabolcs és Pusztaszabolcs–Dunaújváros) korszerűsítésével valósulhat meg. A Duna–Tisza közén vizsgálni kell, hogy a meglévő nyomvonallal vagy új vasút építésével érhető el a kívánt cél. Új vasút építése esetén egyik a legcélszerűbb nyomvonal a tervezett M8-as autópálya Dunaújváros–Szolnok szakaszával közösen vezetett közlekedési folyosó lehet, így kerülve el a környezetvédelmi szempontból rendkívül érzékeny terület terhelésének fölösleges növelését.
Uniós támogatással készül
A V0-s, a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű megvalósíthatósági tanulmányának tervezésére a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége és a Magyar Államvasutak Zrt. közösen írt ki közbeszerzési eljárást. Az EU-s támogatású pályázatot a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és az ÁKMI Általános Kultúrmérnöki Iroda Szolgáltató Kft. alkotta V0 Magyarország Konzorcium nyerte 937 millió forintos ajánlatával. A tanulmány elkészítésének határideje 2012. november 30.
Világgazdaság - Magos Katalin Uniós támogatással készül A V0-s, a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű megvalósíthatósági tanulmányának tervezésére a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége és a Magyar Államvasutak Zrt. közösen írt ki közbeszerzési eljárást. Az EU-s támogatású pályázatot a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és az ÁKMI Általános Kultúrmérnöki Iroda Szolgáltató Kft. alkotta V0 Magyarország Konzorcium nyerte 937 millió forintos ajánlatával. A tanulmány elkészítésének határideje 2012. november 30. Vizsgálandó szempontok Az egyes koncepcióváltozatok alkotása, vizsgálata során többek között az alábbiakra figyelnek:
- a kiinduló állapotok,
- a koncepcióváltozatok meghatározásának szempontjai,
- a személy- és áruszállítási kereslet alapján az infrastruktúra-fejlesztés igényének meghatározása, különös tekintettel az interoperabilitás feltételeinek biztosítására (a transzeurópai vasúti rendszerekhez történő kapcsolódás, kölcsönös átjárhatóság),
- intézményi, szervezeti, szabályozási és üzemeltetési kérdések,
- a szolgáltatási színvonal növelésének eszközei,
-ro-la eszközök, a kapcsolódó támogatás hatásai,
- nemzetközi kedvezménypolitika (PHD, egyedi kedvezmények) -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.